Polska kolej osiągnęła w październiku 2024 roku rekordowy wynik, przewożąc niemal 36,6 mln pasażerów. To najwyższy miesięczny rezultat odnotowany w statystykach Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) od 2012 roku. Tym samym poprawiono wcześniejszy rekord ustanowiony w maju tego roku (36,1 mln pasażerów).
Wzrost w stosunku do października 2023 roku wyniósł 5,9%, co przekłada się na ponad 2 mln pasażerów więcej. Praca przewozowa w tym okresie osiągnęła 2,3 mld pasażerokilometrów, co oznacza wzrost o 6,7%. Równocześnie pociągi pasażerskie wykonały prawie 17,4 mln pociągokilometrów pracy eksploatacyjnej – wynik lepszy o 7,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W porównaniu z wrześniem 2024 roku liczba pasażerów wzrosła o 8,3%, co potwierdza sezonowy wzrost zainteresowania koleją w okresie jesiennym. Średnia odległość podróży wyniosła 63,8 km, co oznacza niewielki wzrost rok do roku, choć w porównaniu do września była ona o 5 km krótsza.
Przewozy towarowe – najlepszy wynik w 2024 roku
W październiku kolej przewiozła ponad 20 mln ton ładunków – jest to najwyższy miesięczny wynik w tym roku. W porównaniu z wrześniem 2024 roku masa przewiezionych towarów wzrosła o 11,7%. Wartość pracy przewozowej wyniosła 5,1 mld tonokilometrów (+9,1%), a praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 7,3 mln pociągokilometrów (+9,7%).
Jednak w zestawieniu rok do roku wyniki pozostają słabsze. W porównaniu z październikiem 2023 roku masa przewiezionych towarów spadła o 4,6%, a praca przewozowa zmniejszyła się o 7,7%. Średnia odległość przewozu 1 tony wyniosła 255 km, co oznacza spadek o ponad 8 km w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Podsumowanie roku
W okresie styczeń–październik 2024 roku z usług kolei skorzystało ponad 340 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 9,5% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Praca przewozowa osiągnęła poziom niemal 24 mld pasażerokilometrów (+10,4%), a praca eksploatacyjna wzrosła o 7,7%.
W przewozach towarowych w tym samym okresie przewieziono 186,5 mln ton ładunków, co jest wynikiem o 3,8% niższym niż w 2023 roku. Praca przewozowa zmniejszyła się o 5,4%, a praca eksploatacyjna spadła o 3,1%.
Październik 2024 roku zapisze się jednak jako przełomowy w przewozach pasażerskich, a także najlepszy miesiąc tego roku w segmencie przewozów towarowych. Polska kolej udowadnia, iż potrafi sprostać rosnącemu zainteresowaniu podróżnych oraz potrzebom transportu towarowego, pomimo trudności związanych z odbudową wyników sprzed lat.
Fot. JBCrew