To był rekordowy rok dla spółki PKP Intercity. W ciągu roku narodowy przewoźnik obsłużył ponad 68 milionów pasażerów, co stanowi rekord w historii firmy. Przewoźnik przekonuje, iż tak dobre wyniki przewozowe są rezultatem wielomiliardowych inwestycji w tabor, które znacząco podniosły standardy komfortu podróżowania. Ostatni rok był również okresem intensywnego rozwoju oferty oraz zdalnych kanałów sprzedaży.
To był rekordowy rok dla Intercity
Jeszcze w 2022 roku z usług narodowego przewoźnika skorzystało 59 milionów pasażerów, co do połowy listopada 2023 roku stanowiło najwyższy wynik w historii firmy. Od stycznia do 20 listopada tego roku, spółka przewiozła 60 milionów osób, po raz pierwszy przekraczając wcześniej nieosiągalną granicę.
Całkowity wynik za mijający rok okazał się o 9 milionów pasażerów wyższy, co skutkowało ustanowieniem przez spółkę rekordu przewozowego – 68 milionów podróżnych. Warto zaznaczyć, iż rekordową liczbę pasażerów wsiadających do pociągów PKP Intercity odnotowywano co miesiąc. Choć był to rekordowy rok dla PKP Intercity, przewoźnik nie spoczywa na laurach i już prognozuje przekroczenie granicy 70 milionów pasażerów w nowym roku.
Zainteresowanie naszymi usługami rośnie w rekordowym tempie, czego dowodem są tegoroczne wyniki przewozowe. Wzrost na poziomie kilkunastu procent rok do roku, to doskonały wynik, biorąc jeszcze pod uwagę fakt, iż udało nam się przełamać nieosiągalną dotąd granicę 60 mln pasażerów. Tak wysoka popularność kolei nie wzięła się znikąd. To efekt ciężkiej pracy kolejarzy – powiedział Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Ekologiczny środek transportu
W ubiegłym roku pociągi PKP Intercity obsługiwały 411 miejscowości na 465 stacjach. Rozszerzenie dostępu do kolei ma pozytywny wpływ na zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery. Wybierając podróż pociągiem, pasażerowie w ubiegłym roku przyczynili się do zaoszczędzenia 1,67 miliona ton CO2.
Prognozowany zysk netto na rok 2023 szacuje się na około 120 milionów złotych. Dobra sytuacja finansowa spółki oraz rosnące zainteresowanie podróżami skłoniły agencję ratingową Fitch do utrzymania w połowie listopada długoterminowego ratingu PKP Intercity na poziomie BBB+ zarówno w walucie krajowej, jak i obcej. Perspektywa utrzymania stabilności jest zakładana przy założeniu kontynuacji rozwoju spółki, który będzie możliwy dzięki kolejnym inwestycjom w tabor i infrastrukturę.
Rok 2023 przechodzi do historii jako absolutnie najlepszy pod względem przewozów i bardzo dobry finansowo. Zamykamy go z szacowanym zyskiem netto na poziomie 120 mln zł. Podjęte działania, w tym inwestycje czy realizacje pozwalające na znakomity rozwój spółki, przybliżają nas do ambitnego celu podwojenia przewozów w perspektywie roku 2030 oraz zwiększenia liczby pasażerów o kolejne 20 milionów na przestrzeni najbliższych 7 lat – komentuje Artur Resmer, członek Zarządu PKP Intercity.
Modernizacja taboru
W celu poprawy komfortu podróżowania, w minionym roku PKP Intercity nawiązało umowy na modernizację oraz zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości ponad 1,96 miliarda złotych brutto. Od momentu rozpoczęcia realizacji strategii „Kolej Dużych Inwestycji”, spółka podpisała umowy o wartości 8,5 miliarda złotych. Dzięki tym inwestycjom z roku na rok coraz więcej połączeń obsługiwanych jest składami o podniesionym standardzie. W najnowszym rocznym rozkładzie jazdy, liczba tych składów wzrosła z 274 do 303.
Inwestycje taborowe zrealizowane w 2023 roku były dużym wyzwaniem, jednak wizja długoterminowych zmian w jakości naszych usług okazała się skuteczna. Wszystkie podpisane przez nas umowy czy zrealizowane kontrakty miały jasny cel. Poprawa warunków podróżowania. Cieszymy się i napawa nas to dumą, iż PKP Intercity ma także możliwość realizacji swoich planów inwestycyjnych wraz z polskimi producentami – komentuje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
W ramach swojej strategii, PKP Intercity nawiązało większość kontraktów z rodzimymi producentami taboru. Jednym z tych producentów jest NEWAG z Nowego Sącza, z którym spółka podpisała w grudniu bieżącego roku umowę o wartości 1,17 miliarda złotych na zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. Dodatkowo, w marcu 2023 roku, PKP Intercity zawarło umowę o wartości ponad 500 milionów złotych brutto na zakup 20 lokomotyw elektrycznych modelu Griffin. Dzięki realizacji obu tych kontraktów, flota nowoczesnych lokomotyw tego producenta w parku taborowym przewoźnika wzrośnie do 96 sztuk.
PKP Intercity kontynuuje również współpracę z kolejnym polskim producentem, a mianowicie z poznańską firmą H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. W październiku 2023 roku narodowy przewoźnik podpisał z nią umowę o wartości ponad 200 milionów złotych na przeprowadzenie napraw 32 wagonów. Pod koniec 2023 roku obie firmy zawarły kolejną umowę, tym razem dotyczącą przeprowadzenia naprawy okresowej 50 wagonów, które po zakończeniu prac zostaną przekształcone w wielofunkcyjne pojazdy typu COMBO. Całkowita wartość tego kontraktu wynosi 461 milionów złotych brutto.
Rozwój sprzedaży internetowej
Przewoźnik twierdzi, iż wpływ na rosnącą popularność jego usług miały także różnorodne promocje, które zachęciły podróżnych. Przykładowo, bardzo dużą popularnością cieszyła się oferta Taniej z Bliskimi, z której w ubiegłym roku skorzystało 10,9 miliona osób. Aby skorzystać z biletu w ofercie wystarczy podróżować w grupie od 2 do 6 osób i zakupić bilet najpóźniej na 3 dni przed planowanym terminem przejazdu. Wszyscy uczestnicy grupy otrzymują wtedy 30% zniżki od standardowych cen biletów.
W ubiegłym roku firma aktywnie rozwijała również swoje usługi cyfrowe, co istotnie ułatwiło klientom dostęp do biletów. Jednym z rezultatów tych działań jest wprowadzona na początku stycznia ubiegłego roku aplikacja mobilna PKP Intercity, ciesząca się dużym zainteresowaniem pasażerów. Przez tę aplikację sprzedano już ponad 2,7 miliona biletów. Pobrano ją już ogółem prawie 1,1 miliona razy z platform Google Play i App Store. Łączna wartość sprzedanych biletów za jej pośrednictwem wyniosła ponad 160 milionów złotych.
Wprowadzenie nowej aplikacji mobilnej, rozwój systemu sprzedaży czy otworzenie się na kolejnych partnerów oferujących zdalną sprzedaż biletów umożliwiło nam przede wszystkim ułatwienie dostępu do zakupu biletów. Pasażer ma wybór. Może dokonać zakupu biletu za pośrednictwem preferowanych aplikacji czy platform. Aktualnie 74% sprzedaży biletów dokonuje się za pośrednictwem kanałów online – dodaje Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
W lutym uruchomiona została również pierwsza faza graficznej rezerwacji miejsc w wagonach przewoźnika, dostępna zarówno w aplikacji mobilnej, jak i w systemie e-IC. Wcześniej to rozwiązanie było dostępne jedynie w elektrycznych zespołach trakcyjnych, obejmujących pociągi takie jak Pendolino, FLIRT czy Dart. PKP Intercity stopniowo rozszerzało tę funkcję na kolejne składy złożone z wagonów, aż pod koniec grudnia przewoźnik ogłosił, iż graficzna rezerwacja miejsc została wprowadzona dla wszystkich krajowych połączeń kolejowych.
W celu ułatwienia i rozszerzenia dostępu do biletów na podróże pociągami PKP Intercity nawiązało współpracę z kilkoma partnerami, rozwijając zdalne kanały sprzedaży. Narodowy przewoźnik oferuje swoje bilety poprzez platformy takie jak mPay, e-podróżnik.pl, SkyCash, KOLEO oraz Jakdojade. Do końca grudnia przez te zdalne kanały sprzedaży zostało nabytych 8,9 miliona biletów o wartości przekraczającej 400 milionów złotych. Dodatkowo, spółka nawiązała umowy m.in. z Infobus oraz eTravel, co umożliwi niedługo rozpoczęcie sprzedaży także przez te platformy.
Rekord PKP Intercity. Sukces czy wynik monopolu na rynku?
Znajdziesz nas w Google News