W ostatnich latach coraz więcej miast boryka się z rosnącym problemem zatłoczonych ulic oraz nadmiernej emisji spalin. W związku z dynamicznym wzrostem handlu internetowego, dostawy paczek stają się kluczowym elementem miejskiego transportu. Uniwersytet Nauk Stosowanych we Frankfurcie (Frankfurt UAS) we współpracy z Amazon Logistics oraz firmą VGF, postanowił wyjść naprzeciw temu wyzwaniu, wprowadzając innowacyjny projekt „LastMileTram”, czyli tramwaj towarowy, którego zadaniem jest dostawa paczek w miejskich aglomeracjach.
Amazon w ramach projektu wypuścił tramwaj towarowy
Projekt „LastMileTram” wprowadza zupełnie nowy sposób myślenia o logistyce miejskiej, integrując różnorodne środki transportu: tramwaje, elektryczne furgonetki oraz rowery cargo. W ramach projektu Uniwersytetu Nauk Stosowanych we Frankfurcie (Frankfurt UAS), Amazon Logistics oraz firmy VGF, paczki do centrum Frankfurtu dostarczał… tramwaj towarowy.
Następnie paczki dostarczano z centrum miasta bezpośrednio do odbiorców dzięki wykorzystaniu elektrycznych rowerów cargo. Wstępne wyniki pilotażu pokazały, iż takie podejście nie tylko usprawnia dostawy, ale także znacząco zmniejsza emisję dwutlenku węgla, jednocześnie redukując hałas w mieście.
W trakcie czterotygodniowego okresu testowego tramwaj towarowy przewoził codziennie setki paczek, redukując ruch drogowy i zmniejszając liczbę pojazdów dostawczych na ulicach Frankfurtu. W rezultacie, projekt przyczynił się do lokalnego zmniejszenia emisji CO2 o około 26,8 kg dziennie. W skali całego procesu, redukcja emisji wyniosła imponujące 56,8%. Co więcej, poziom hałasu w centrum miasta uległ zmniejszeniu o 32–35 decybeli, co bezpośrednio poprawiło jakość życia mieszkańców.
Jak działa „LastMileTram”?
W ramach projektu Uniwersytetu Nauk Stosowanych we Frankfurcie (Frankfurt UAS), Amazon Logistics oraz firmy VGF, wykorzystano tramwaj typu „P-Wagen”, który po drobnych przeróbkach, zamienił się w pojazd towarowy zdolny przewozić do 600 paczek podczas jednego kursu. Każdego dnia tramwaj obsługiwał średnio 4,8 tras rowerów cargo, transportując około 67 paczek na każdą z nich.
Proces logistyczny wyglądał następująco: paczki były ładowane na tramwaj przy użyciu elektrycznych furgonetek, a następnie przewożone do dwóch centralnych przystanków w centrum miasta – Zoo oraz Gutleut. Tam ładunek był rozładowywany i przekazywany kierowcom elektrycznych rowerów cargo, którzy dostarczali przesyłki do klientów. Cały system, choć nie w pełni wykorzystany podczas testów, wykazał ogromny potencjał w optymalizacji miejskich dostaw.
Mimo pozytywnych rezultatów, projekt pokazał także obszary, które wymagają poprawy. Czas oczekiwania na rozładunek paczek z tramwaju oraz ich załadunek na rowery można jeszcze skrócić, co dodatkowo zwiększyłoby efektywność całego procesu. Dalsze analizy sprawdzą również, czy tramwaj może być używany do przewozu większych, nieporęcznych ładunków, co jeszcze bardziej poszerzyłoby jego zastosowanie.
#Frankfurt setzt auf #Nachhaltigkeit: Die #Güterstraßenbahn als emissionsfreie Lösung für die urbane Paketzustellung. Erfolgreicher und klimafreundlicher Praxistest in Kooperation von @Stadt_FFM, @vgf_ffm und @amazon : https://t.co/rAc4bPQQkW#LastMileTram #GüterTram #Logistik pic.twitter.com/Ct2oU9AjDw
— Frank Nagel (@franknagel_de) October 8, 2024
Logistyka przyszłości
Jednym z najważniejszych wniosków płynących z projektu jest to, iż centralne magazyny miejskie (tzw. City Hubs) mogą odgrywać kluczową rolę w przyszłych rozwiązaniach logistycznych. Dzięki nim system może zostać rozszerzony na większą skalę, co pozwoli na jeszcze efektywniejsze dostawy paczek w aglomeracjach miejskich.
Koszty regularnego użytkowania tramwajów towarowych w systemie miejskim będą zależeć od kilku czynników, takich jak konkretne typy tramwajów, niezbędne przeróbki oraz liczba paczek, które można przewozić na każdym kursie. najważniejsze będą również przystanki, które najlepiej sprawdzą się zarówno dla operatorów tramwajów, jak i firm kurierskich.
Kluczowym aspektem sukcesu „LastMileTram” była kooperacja różnych partnerów. Dzięki zaangażowaniu Uniwersytetu Nauk Stosowanych we Frankfurcie, VGF oraz Amazon Logistics możliwe było połączenie wiedzy akademickiej, doświadczenia w transporcie publicznym oraz zaawansowanych rozwiązań logistycznych.
Czy tramwaje towarowe staną się stałym elementem miejskiego krajobrazu? Wiele na to wskazuje. Pomimo drobnych wyzwań związanych z optymalizacją procesów, projekt „LastMileTram” udowodnił, iż takie rozwiązanie jest nie tylko realne, ale także efektywne i ekologiczne. Przy rosnącej potrzebie na bardziej zrównoważone formy transportu miejskiego, tramwaje towarowe mogą okazać się kluczowym elementem logistyki przyszłości w miastach na całym świecie.
Bezpieczeństwo rozbudowy miejskiej infrastruktury tramwajowej