Rolnicy powinni TERAZ kupować paliwo? „Będą korekty ceny ON w górę”

2 godzin temu

Ceny ON i innych paliw spadają na stacjach i w hurcie. Ale eksperci ostrzegają: jesienią diesel może zdrożeć. Czy rolnicy teraz powinni pomyśleć o zakupie paliwa na jesień?

Ceny paliw spadają na stacjach benzynowych

Obecnie ceny na stacjach paliw są dość niskie. Eksperci z e-ptrol.pl w analizie z 20 sierpnia podają, iż cena LPG spadła o 2 gr. w tej chwili trzeba zapłacić średnio 2,59 zł/l.

– Ostatni raz LPG kosztowało tyle samo ponad 4 lata temu. O 2 grosze mniej niż przed tygodniem kosztuje też tankowanie 95-oktanowej benzyny. Dziś za jej litr płaci się przeciętnie 5,77 zł – podaje e-petrol.pl.

Spadła także cena ON – średnio o 4 grosze. Na stacjach za litr diesla trzeba zapłacić średnio 5,93 zł. To kwoty bliskie prognoz Biura Maklerskiego Reflex sprzed tygodnia. Eksperci szacowali, iż diesel będzie kosztować 5,92 zł/l.

Ile kosztuje diesel w hurcie?

W ostatnich dniach cena oleju napędowego w hurcie jest najniższa od kilkunastu tygodni. Ostatni raz podobne stawki były na początku maja.

Poniżej prezentujemy zestawienie wszystkich stawki za wszystkie paliwa, w tym diesla na rynku hurtowym. A oto jakie były hurtowe ceny paliwa w PKN Orlen na 21 sierpnia:

  • benzyna bezołowiowa – eurosuper 95 – 4 455 zł;
  • benzyna bezołowiowa – super plus 98 – 4 909 zł;
  • olej napędowy ekodiesel – 4 554 zł;
  • olej napędowy arktyczny 2 – 4 909 zł;
  • olej napędowy Grzewczy Ekoterm – 3 251 zł.

W ofercie Grupy Lotos ceny były identyczne jak w PKN Orlen, choć nazwy handlowe są inne:

  • benzyna bezołowiowa 95 – 4 455 zł;
  • benzyna bezołowiowa 98 – 4 909 zł;
  • olej napędowy eurodiesel – 4 554 zł;
  • olej napędowy i z-40 – 4 909 zł;
  • olej napędowy do celów opałowych Lotos Red – 3 251 zł.

Hurtowe ceny paliw oferowanych przez Aramco 21 sierpnia kształtowały się w następujący sposób:

  • benzyna bezołowiowa 95 – 4 456,00 zł;
  • benzyna bezołowiowa 98 – 4 916,00 zł;
  • olej napędowy Eurodiesel – 4 554,00 zł;
  • olej napędowy i z-40 – 4 909,00 zł;
  • olej napędowy do celów opałowych aramcoHeatoil – 3 246,00 zł.

Ceny paliw pod presją geopolityki

Eksperci uważają, iż w tej chwili ceny paliw mogą być po części uzależnione od wyniku rozmów nad zakończeniem wojny w Ukrainie. Gdyby doszło do zawieszenia broni lub umowy pokojowej, wówczas USA mogą złagodzić sankcji na rosyjską ropę. A to by oznaczało, iż ceny ropy znalazłyby się pod presją spadkową. W konsekwencji również ceny ON w hurcie i na stacjach paliw mogłyby spadać.

Z drugiej strony na ewentualny wzrost cen paliw na rynkach wpływa napięta sytuacja na Bliskim Wschodzie. Inwestorzy obawiają się także wstrzymaniem przepływu ropy naftowej przez cieśninę Ormuz.

– Biorąc pod uwagę złożoność wszystkich czynników, które są bardzo niepewne, bo są bardziej determinowane geopolityką aniżeli fundamentami, trudno przewidywać, w którym kierunku ceny ropy będą podążały – mówi Urszula Cieślak, dyrektorka Działu Prognoz i Analiz, Reflex w rozmowie z agencją Newseria.

OPEC zwiększy dostawy ropy naftowej na rynek

Analityczka zwraca też uwagę na sierpniową decyzję państw OPEC+. Państwa eksportujące zdecydowały, iż od września zwiększą dostawy ropy naftowej na światowy rynek o 547 tys. baryłek dziennie. Ale to i tak znacznie mniej niż w 2022 roku.

– Decyzja OPEC+ o ponownym zwiększeniu wydobycia ropy naftowej od września nie będzie miała większego przełożenia na ceny surowca. Większe dostawy surowca będą prawdopodobnie realizowane w okresie, kiedy z drugiej strony możemy mieć nałożone sankcje na kraje, które kupują ropę z Rosji. Dlatego dla globalnego rynku ropy naftowej sama decyzja OPEC+ może nie mieć większego przełożenia – tłumaczy Urszula Cieślak. – Czynnikiem, który negatywnie mógłby wpłynąć na ceny surowca, jest powrót niepokojów na Bliskim Wschodzie i pytania, na ile realne jest zagrożenie wstrzymaniem przepływu ropy naftowej przez cieśninę Ormuz

Ekspertka: jesienią należy spodziewać się korekty ceny ON w górę

Urszula Cieślak zaznacza, iż należy być przygotowanym do sezonowych podwyżek paliw na jesień.

– Jesienią, choćby jeżeli ceny surowca będą pozostawały względnie stabilne, to będziemy obserwować większe korekty cen oleju napędowego w górę niż w przypadku benzyn. Nie unikniemy tej sezonowości pewnie i w tym roku. Chociaż w te wakacje też taką sytuację notujemy – wskazuje Urszula Cieślak.

A to wskazuje, iż rolnicy powinni pomyśleć już teraz o zakupie większej ilości paliwa przed jesiennymi pracami w polu.

To też może Cię zainteresować: Ruszają przetargi KOWR w Wielkopolsce – ziemie od 10 do 63 ha

Idź do oryginalnego materiału