Rolnicy znowu poszkodowani – diesel w hurcie znacznie droższy od benzyny

5 godzin temu

Kierowcy mogą odetchnąć z ulgą – średnia cena benzyny Pb95 oraz autogazu (LPG) nieco spadła. Niestety, nie dotyczy to diesla, który podrożał na stacjach paliw, podążając za wcześniejszymi wzrostami w hurcie. Pocieszeniem dla kierowców mogą być wakacyjne promocje cenowe oferowane przez największe sieci stacji – w tym PKN Orlen – choć warto podkreślić, iż sieci te operują na wyjątkowo wysokich cenach bazowych.

Rolnicy znowu poszkodowani – diesel w hurcie znacznie droższy od benzyny

Rolnicy znowu poszkodowani – diesel w hurcie znacznie droższy od benzyny

Wielkie zaniepokojenie budzi ponowny wzrost różnicy cen hurtowych między dieslem a benzyną – sięga ona już 35–40 groszy za litr (z VAT). Taka sytuacja miała ostatnio miejsce zimą, gdy wzmożone było zużycie oleju opałowego. Dziś, mimo sezonu letniego, diesel znów jest znacznie droższy, co uderza w koszty pracy maszyn rolniczych oraz transportu.

PKN Orlen nie zmienia ceny benzyny, ale diesel tanieje – na papierze

W tygodniu kończącym się 16 lipca 2025 r. PKN Orlen w oficjalnym cenniku nie zmienił ceny Pb95 (5,515 zł/l brutto), a cena diesla spadła o 4 gr/l (do 5,867 zł/l brutto). Pomimo tego, kierowcy na stacjach obserwują efekt wcześniejszego odbicia hurtowych cen diesla – średnia detaliczna cena oleju napędowego wzrosła do 6,09 zł/l, a benzyna pozostała na poziomie 5,89 zł/l.

Wakacyjne promocje to iluzja? Rabaty przy wysokich cenach bazowych

Choć największe sieci stacji oferują rabaty (nawet 40 gr/l) w ramach aplikacji lojalnościowych, to realne oszczędności mogą być mniejsze, bo ceny wyjściowe są często wyższe od średniej krajowej. Warto więc szukać tańszych, niezależnych stacji, szczególnie tych zlokalizowanych przy centrach handlowych lub w miastach – tam różnice cenowe sięgają choćby 70 gr/l w porównaniu z drogami ekspresowymi.

Marże stacji paliw przez cały czas bardzo wysokie

W połowie lipca 2025 r. średnie marże modelowe stacji paliw wyniosły:

  • Pb95 – 37 gr/l (spadek o 3 gr/l),
  • ON – 19 gr/l (wzrost o 4 gr/l).

Od początku roku marże te są zbliżone do rekordowych poziomów z 2024 roku, co oznacza, iż właściciele stacji utrzymują wysoką rentowność mimo spadków cen ropy naftowej.

Ropa w dół, ale dolar w górę – wpływ na hurtowe ceny

Cena ropy Brent spadła w skali tygodnia o ok. 1,5 USD/baryłkę, do poziomu poniżej 69 USD/baryłkę. Jednak jednocześnie kurs dolara do złotego (USD/PLN) wzrósł do 3,66 zł, co ogranicza pozytywny wpływ spadku cen ropy na polski rynek paliw.

Paliwa wciąż tańsze niż rok temu, ale różnica się zmniejsza

Mimo ostatnich zmian, ceny paliw są przez cały czas niższe niż rok temu:

  • Pb95: -34 gr/l
  • ON: -50 gr/l
  • LPG: -61 gr/l

Ale przewaga ta systematycznie się kurczy – szczególnie dla diesla.

Premia dla młodych rolników – choćby 200 tys. zł na start

Co dalej z cenami paliw?

  • Diesel drożeje na stacjach – niepokojące dla rolników i transportu.
  • Benzyna i autogaz delikatnie tanieją – głównie dzięki promocjom.
  • Marże stacji paliw wciąż bardzo wysokie.
  • Ropa tanieje, ale kurs dolara osłabia efekt dla Polski.

Wniosek: warto porównywać ceny na stacjach i szukać ofert z rabatami, ale także obserwować hurt, który znów staje się najważniejszy – zwłaszcza dla branż zużywających duże ilości paliwa, jak rolnictwo czy transport.

Idź do oryginalnego materiału