W odpowiedzi na wniosek Krajowej Rady Izb Rolniczych (KRIR) w sprawie zwolnienia z podatku od środków transportowych pojazdów ciężarowych wykorzystywanych wyłącznie w działalności rolniczej, Ministerstwo Finansów przedstawiło swoje stanowisko w piśmie z dnia 26 maja 2025 r.

Wniosek KRIR: ulga dla rolników, którzy nie świadczą usług transportowych
KRIR w swoim wystąpieniu argumentowała, iż obecne obciążenia podatkowe znacząco ograniczają możliwości inwestycyjne rolników, którzy korzystają z pojazdów ciężarowych wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności rolniczej i nie osiągają przychodów z usług transportowych, w przeciwieństwie do firm przewozowych. Postulowano ustawowe zwolnienie z podatku dla takich przypadków.
Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Resort Finansów przypomniał, że:
- Podatek od środków transportowych ma charakter majątkowy, co oznacza, iż jego obowiązek wynika z samego faktu posiadania pojazdu określonego w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
- Dochód z podatku zasila budżety gmin i jest przeznaczony na realizację zadań własnych samorządów.
Opodatkowaniu podlegają m.in.:
- Samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 t,
- Ciągniki siodłowe i balastowe,
- Przyczepy i naczepy (w zestawie z pojazdem o DMC od 7 t),
- Autobusy.
Natomiast z podatku zwolnione są:
- Ciągniki rolnicze,
- Przyczepy i naczepy związane wyłącznie z działalnością rolniczą, jeżeli spełniają określone warunki wagowe.
Zwolnienie lokalne możliwe – decyzja należy do gminy
Ministerstwo wskazało, iż nie przewiduje się wprowadzenia powszechnego, ustawowego zwolnienia z podatku od środków transportowych dla rolników.
Jednocześnie resort zaznaczył, że:
Rady gmin mogą samodzielnie wprowadzać lokalne zwolnienia lub obniżki stawek podatkowych, np. dla samochodów ciężarowych o DMC do 12 ton wykorzystywanych wyłącznie w gospodarstwach rolnych.
Dzięki temu, w ramach autonomii finansowej, samorządy mają możliwość różnicowania polityki podatkowej, dostosowując ją do lokalnych potrzeb środowiska rolniczego.
Ministerstwo Finansów nie planuje ustawowej ulgi podatkowej dla rolników posiadających pojazdy ciężarowe, jednak zachęca samorządy do rozważenia lokalnych preferencji podatkowych. Rolnicy zainteresowani obniżeniem podatku od środków transportowych powinni kierować swoje postulaty do rad gmin, które mają narzędzia do wprowadzenia ulg na poziomie lokalnym.