Rosja mocno inwestuje w swoją kolej na Syberii, koncentrując się na modernizacji i zwiększeniu przepustowości. Moskwa planuje przeznaczyć na ten cel aż 7,5 miliarda dolarów. To działanie wpisuje się w strategię przesunięcia handlowych priorytetów na Wschód, głównie w kierunku Chin, co jest reakcją coraz większą izolację państwa Putina na zachodniej arenie międzynarodowej.
Rosja inwestuje w kolej na Syberii
Proces zwrotu Rosji w stronę Azji zaczął się już w 2014 roku, po aneksji ukraińskiego Krymu. Sankcje nałożone przez kraje Zachodu przyspieszyły konieczność poszukiwania alternatywnych rynków zbytu i partnerów handlowych. w tej chwili rosyjskie inwestycje w infrastrukturę transportową skupiają się na rozbudowie szlaków kolejowych, portów oraz przejść granicznych z Chinami i Mongolią. Rosja intensywnie inwestuje w kolej na Syberii w celu ulepszenia eksportu kluczowych towarów i zacieśnienia współpracy gospodarczej z krajami Azji.
W ubiegłym roku koleje rosyjskie obsłużyły około 2,6 biliona tonokilometrów towarów, co stanowi niemal połowę całego transportu towarowego w kraju. Kluczowymi ładunkami są węgiel, produkty naftowe, metale, rudy metali oraz materiały budowlane, które w 80% wypełniają składy. Pomimo dominacji tych sektorów, przewozy kontenerowe – choć mniej rozwinięte – również notują wzrost, a ich znaczenie rośnie w miarę zacieśniania relacji handlowych z Chinami.
Rośnie przepustowość Kolei Rosyjskich na Dalekim Wschodzie
Rosyjski Daleki Wschód obsługiwany jest przez dwie główne magistrale kolejowe, czyli Kolej Transsyberyjską, kończącą się we Władywostoku, oraz Kolej Bajkalsko-Amurską (BAM), prowadzącą do portu Wanino w Kraju Chabarowskim.
Obie linie wymagają ogromnych inwestycji, szczególnie BAM, która na wielu odcinkach nie jest zelektryfikowane i posiada tylko jeden tor. Przepustowość BAM w tym roku wynosiła zaledwie 40 mln ton rocznie, co przy gwałtownie rosnącym wolumenie przewozów powoduje zatory w systemie transportowym.
W ostatniej dekadzie ruch towarowy na Dalekim Wschodzie znacząco wzrósł. W ubiegłym roku przewieziono tam aż 173 mln ton towarów, co stanowi trzykrotny wzrost w porównaniu z 2012 rokiem, kiedy było to jedynie 60 mln ton. Pandemia COVID-19 dodatkowo przyspieszyła ten trend, gdyż wiele kontenerów z Chin zaczęto transportować koleją zamiast drogą morską.
Do 2032 roku przepustowość Kolei Rosyjskich na Dalekim Wschodzie ma wzrosnąć do 270 mln ton rocznie. Aby to osiągnąć, Rosja inwestuje miliardy dolarów w kolej na Syberii, w tym w rozbudowę infrastruktury, elektryfikację BAM, budowę drugich torów oraz wprowadzenie cyfrowych systemów zarządzania ruchem kolejowym. Tylko w tym roku na te cele przeznaczono 4,5 miliarda dolarów, podczas gdy w ubiegłym roku wydatki wyniosły 3 miliardy dolarów.
Rola prywatnych inwestycji
Nie tylko państwo, ale także sektor prywatny odgrywa istotną rolę w rozwoju kolei na Syberii. Przykładowo w Jakucji powstaje 530-kilometrowa prywatna linia kolejowa łącząca złoże węgla koksowego w Elginsku z portem Elga. Do końca 2025 roku planuje się wyeksportować tą trasą 15 mln ton surowca, a docelowa przepustowość ma wzrosnąć do 50 mln ton.
Przejście graniczne w Zabajkalsku, obsługujące około połowy wszystkich przewozów przez granicę rosyjsko-chińską, odnotowało w ubiegłym roku imponujący wzrost – o 30% rok do roku. Przepustowość tego punktu ma wzrosnąć do 37 mln ton dzięki budowie nowego toru o standardowym rozstawie szyn (1435 mm), co ułatwi integrację z chińskim systemem kolejowym.
Ważnym elementem handlu między Rosją a Chinami jest również infrastruktura kolejowa Kazachstanu. W ubiegłym roku przez ten kraj przetransportowano 3,8 mln ton towarów – wzrost o 35% w porównaniu do 2022 roku. kooperacja ta pokazuje, jak Rosja skutecznie wykorzystuje regionalnych partnerów do rozwoju swoich wschodnich połączeń handlowych.
Rosja przemyca zboże przez Kazachstan. Straty są gigantyczne!