Analitycy platformy Base opracowali najnowszy odczyt Base Index. W sierpniu 2025 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 157 pkt.
Z przeanalizowanych i zagregowanych w Base Index danych wynika, iż w sierpniu 2025 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 9,8 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 7,6 proc. Średnia wartość ich koszyka wzrosła o 2,1 proc. (r./r.).
Back to school i cross-border
Sprzedaż cross-border zanotowała 15,7 proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jej udział w całej sprzedaży e-commerce wyniósł 18,65 proc.
– Sierpniowy odczyt Base Index potwierdza sezonowy efekt „back to school”, który tradycyjnie wzmacnia sprzedaż online. Nie powinien dziwić skok liczby zamówień w stosunku do lipca (+3,6 proc.) przy jednoczesnym spadku ich średniej wartości (–2,2 proc.). W koszykach często lądowały objęte promocjami produkty szkolne, czego potwierdzeniem jest wyraźny wzrost sprzedaży w kategorii „dzieci”. Niezmiennie motorem wzrostu pozostaje cross-border. Dynamika 15,7 proc. r/r i udział bliski 19 proc. to dowód na rosnącą pozycję polskich e-sprzedawców na rynkach zagranicznych – komentuje Aleksandra Rząd, Head of Business Intelligence w Base.

***
Wskaźnik Base Index pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość Base Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu Base w styczniu 2022 i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Aktualizacja uczestników indeksu nastąpiła w styczniu 2024, tak aby uwzględnić także nowe, duże przedsiębiorstwa, które zaczęły korzystać z systemu w latach 2022 i 2023. Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-border.