Rośnie sieć bezobsługowych siłowni Fit+

1 tydzień temu

Fit+ to międzynarodowa sieć w pełni zautomatyzowanych i bezobsługowych siłowni. W tej chwili w Polsce funkcjonuje 6 klubów, a 6 się buduje, natomiast w całej Europie jest ich ok. 270. Placówki powstają w najmniejszych miejscowościach od 1 tys. mieszkańców.

– Franczyzobiorcy Fit+ to najczęściej osoby w wieku od 40 do 60 lat z ustabilizowaną pozycją finansową, które szukają działalności z bezpiecznym zyskiem, ale bez zbyt dużych nakładów pracy i energii. Są to ludzie niemający często nic wspólnego z branżą fitness, chcą zwolnić, zmęczeni tempem życia oraz codzienną presją – mówi Marcin Dobrowolski, wiceprezes East Fitness Company sp. z o.o. i przedstawiciel marki Fit+ w Polsce, Litwie, Łotwie, Estonii, Białorusi i w Ukrainie.

Rozwój poprzez franczyzę

Nie oznacza to jednak, iż firma zamknięta jest na ludzi młodych, którzy dopiero wchodzą w życie zawodowe.

Franczyzobiorcą Fit+ może zostać każdy pod warunkiem dysponowania kapitałem własnym w wysokości co najmniej 200 tys. zł, czym dysponują najczęściej osoby nieco starsze. Natomiast całkowity koszt inwestycji w siłownię Fit+ wynosi 139 tys. euro – mówi Marcin Dobrowolski.

Do tego dochodzi zwykle koszt remontu i dostosowania lokalu do standardów siłowni oraz koszty jej wyposażenia. Natomiast samoobsługowy format siłowni eliminuje koszty pracownicze oraz koszty czynszu, jeżeli franczyzobiorca jest właścicielem lokalu.

Zdalne zarządzanie biznesem

Siłownie Fit+ podłączone są do systemu informatycznego, który pozwala na zdalne zarządzanie biznesem bez konieczności osobistego doglądania. Funkcjonowanie siłowni Fit+ opiera się na zaawansowanych rozwiązaniach IT i narzędziach cyfrowych wraz z obrotem bezgotówkowym, niezbędnym w systemie bezobsługowym. Dzięki oferowanym rozwiązaniom, franczyzobiorcy Fit+ w Polsce to bardzo często mieszkańcy miejscowości oddalonych od siłowni choćby kilkaset kilometrów, a jeden z najdalszych mieszka w Wielkiej Brytanii.

Podstawą działania siłowni jest rozwinięta aplikacja – centrum zarządzania i główne źródło wiedzy o biznesie, m.in. o liczbie członków danej siłowni, wielkości generowanego dochodu czy o konkretnych klubowiczach – czy opłacają karnet, czy są zablokowani lub czy mają zawieszoną umowę. Fit+ nikogo nie zatrudnia, a do siłowni wchodzi się skanując przy wejściu kod QR znajdujący się w aplikacji.

Aplikacja służy także członkom siłowni. Z jej pomocą mogą układać plan treningowy dopasowany do wieku, płci, wagi, wzrostu oraz celu ćwiczeń: schudnięcia, budowy masy ciała czy rzeźby. W aplikacji są również porady żywieniowe, przepisy kulinarne, wyzwania czy trener wirtualny. Aplikacja informuje również o liczbie osób przebywający w danym momencie w siłowni. Dzięki temu można uniknąć tłoku i przyjść w luźniejszym terminie.

Fit+ w Polsce

Fit+ istnieje w Polsce od 2022 roku. Sieć od początku celuje w małe miejscowości od 1 tys. mieszkańców, co jest nowością w branży fitness i siłowni zdominowanej przez duże sieci, działające przede wszystkim w dużych miastach.

O zapotrzebowaniu na siłownie w mniejszych miejscowościach świadczy przykład placówki Fit+ w Większycach (1000 mieszkańców), która potrzebowała 65 klubowiczów do progu rentowności, natomiast w dniu otwarcia miała ich już 67, na koniec pierwszego miesiąca 107, a teraz po sześciu miesiącach ma ich już ponad 200 członków i franczyzobiorca myśli o drugiej siłowni.

– W małych miejscowościach ludzie też chcą ćwiczyć, natomiast brakuje im profesjonalnego zaplecza. Ponadto siłownie łatwiej integrują się tam z lokalną społecznością. Stają się miejscem nie tylko ćwiczeń, ale też miejscem wspólnego spędzania czasu. Co ciekawe, siłownie Fit+ zmieniają także miejscowe zwyczaje, szczególnie młodych ludzi, którzy zamiast na imprezę czy piwo idą na siłownię – przyznaje Marcin Dobrowolski.

Sieć wspiera franczyzobiorców w każdym istotnym aspekcie jak m.in. szukanie lokalizacji, negocjowanie cen najmu, nadzorowanie ekipy budowlanej, wyposażenie siłowni w sprzęt i jego serwisie. Dopuszcza również różne formuły siłowni, by jak najlepiej dopasować się do lokalnych potrzeb.

Sieć kładzie również nacisk na marketing służący pomnażaniu liczby klubowiczów. Ważnym narzędziem są media społecznościowe prezentujące „życie” siłowni i integrację skupionej wokół nich społeczności. Innym elementem są cykliczne dni otwarte, kiedy to można przyjść do siłowni bez zobowiązań finansowych, zapoznać się z siłownią, zobaczyć ją z bliska, czy porozmawiać z franczyzobiorcą. Siłownie dają też możliwość jednorazowego treningu próbnego przed podjęciem decyzji o wykupieniu stałego abonamentu.

Powierzchnia siłowni wynosi od 200 do 300 mkw. Opłaty licencyjne wynoszą 5 proc. od obrotu i 5 zł od członka klubu. Umowa franczyzowa z Fit+ podpisywana jest na 3 lata, potem jest automatycznie przedłużana za zgodą obu stron.

Idź do oryginalnego materiału