Rozbudowa lotniska w Wiedniu ruszyła. Austriacy inwestują również w kolej

2 miesięcy temu

W lutym obecnego roku rozpoczęła się rozbudowa lotniska w Wiedniu (VIE). Celem Austriaków jest zbudowanie największego lotniska w tej części Europy. Dodatkowo Austria rozpoczęła duży projekt rozbudowy infrastruktury kolejowej na lata 2024-2029 r., którego centralnym punktem jest Wiedeń.

  • Austria realizuje duże inwestycje kolejowe, wzmacniając połączenia z sąsiadami
  • Wiedeńskie lotnisko odnotowuje rekordowe wyniki pasażerów

Rozbudowa lotniska w Wiedniu: port powiększy się o 70 tys. mkw

Konsorcjum ARGE złożone z Porr, Ortner i Elin otrzymało kontrakt na rozbudowę lotniska. Rozbudowa ma objąć budowę nowego terminalu, ponad 30 nowych lokali handlowo-gastronomicznych, nowych strefy rekreacyjnych, salonów, nowoczesny punkt kontroli bezpieczeństwa i 18 punktów autobusowych. Nowy obszar lotniska obejmuje 70 000 mkw. Całość prac nad obudową lotniska ma kosztować 420 milionów euro.

Dyrektor generalny firmy Porr Karl-Heinz Strauss podkreślił znaczenie rozbudowy wiedeńskiego lotniska.

Dzięki większej dostępnej przestrzeni nie tylko wzrasta jakość pobytu, ale także efektywne zarządzanie przepływem pasażerów. Dzięki tej rozbudowie Porr demonstruje swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie obsługi bardzo złożonych procesów budowlanych.

Projekt zostanie w całości sfinansowany z własnych źródeł, bez pożyczek. Tak wynika ze słów członka zarządu lotniska Günthera Ofnera. Rozpoczęło się pozyskiwanie najemców dla ponad 30 planowanych sklepów i restauracji. Na lotnisko wprowadzą się znane austriackie i międzynarodowe marki oraz dostawcy.

21 mld euro na budowę kolei

Austria rozpoczyna również duże inwestycje w rozbudowę kolei. Realizowane inwestycje mają poprawić stan kolei w Austrii, otworzyć nowe połączenia i zmniejszyć czas podróży kolejowej między Wiedniem a Monachium.

Plany Austriaków mają na celu zwiększenie znaczenia Austrii na mapie kolei w Europie Środkowej. Austria korzysta w tym na odziedziczonych silnych więzach transportowych między Austrią a Węgrami, Czechami, Słowacją czy Słowenią. Również ważna dla Austrii jest modernizacja połączeń z Niemcami. Zwłaszcza Bawaria pełni istotną rolę w inwestycjach Austrii, jako partner w realizacji części inwestycji. Całość budżetu na cele budowy nowych połączeń kolejowych i modernizację istniejących w Austrii, a także rozbudowę połączeń między Austrią a Niemcami na lata 2024-2029 wynosi 21,3 mld. euro

W Austrii panuje dość powszechne przekonanie, iż realizacja dużych inwestycji, ma służyć poprawie wizerunku kanclerza Karla Nehammera z ÖVP. Kanclerza popiera zaledwie 30% zwolenników Austriackiej Partii Ludowej (ÖVP)

Pandemia COVID-19 opóźniła realizację projektu, który pierwotnie miał zostać ukończony w 2023 roku. Trudność sprawia również fakt, iż prace budowlane realizowane są w trakcie bieżącej pracy lotniska i terminali.

Rekordowe wyniki Wien-Schwechat

W ubiegłym roku wiedeńskie lotnisko obsłużyło prawie 30 milionów pasażerów. Oznacza to wzrost o 24,7 procent i drugi najlepszy wynik w historii lotniska. W 2024 r. lotnisko w Wiedniu prognozuje rekordowe przychody (970 mln euro) i zysk netto (210 mln euro).

Zyski umożliwiają dalsze inwestycje w rozbudowę. Lotnisko jest jednym z najważniejszych pracodawców w we wschodnim regionie Dolnej Austrii – stwierdziła gubernator Dolnej Austrii Johanna Mikl-Leitner.

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału