PKP Polskie Linie Kolejowe rozbudowały stację Małaszewicze, dodając trzy nowe tory. Rozbudowa stacji Małaszewicze to element szerszego zadania, które pochłonęło aż 123 mln zł i którego celem jest zarówno zaprojektowanie, jak i rozbudowa torów w rejonie stacji Biała Podlaska i Małaszewicze, położonych na linii Warszawa – Terespol. Dzięki tej inwestycji znacznie poprawiła się dostępność i przepustowość stacji, a także wzmocniona została konkurencyjność kolei w transporcie ładunków.
Rozbudowa stacji Małaszewicze ukończona
Zakończyła się rozbudowa stacji Małaszewicze, położonej między Białą Podlaską a Terespolem. Na stacji dodano trzy kolejne tory, które zwiększyły przepustowości stacji, co umożliwia teraz przewóz większych ilości towarów. Inwestycja miała pozytywny wpływ na konkurencyjność kolei w międzynarodowym transporcie towarowym na ważnej trasie wschód-zachód.
Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na stacji w Małaszewiczach i Białej Podlaskiej będą lepsze możliwości przewozu towarów na granicy Polski. Kolej zyska jako sprawny i ekologiczny środek transportu – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
W ramach projektu również stacja Biała Podlaska zostanie rozbudowana o dziesięć torów. Razem zostanie wybudowanych kilkanaście kilometrów nowych torów, a po modernizacji, stacja w Białej Podlaskiej będzie w stanie obsługiwać większą liczbę pociągów towarowych o długości 750 metrów. W zakres prac wchodzi również budowa sieci trakcyjnej, rozjazdów oraz instalacji do sterowania ruchem kolejowym. Ponadto, przewidziane jest odwodnienie, co jest najważniejsze dla utrzymania torów w dobrym stanie. Finansowanie prac pochodzi ze środków publicznych, przeznaczonych na wzmocnienie finansowe Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach wsparcia Krajowego Programu Kolejowego. Prace planowane są do ukończenia w 2024 roku.
Zarządca Infrastruktury stale inwestuje w modernizację kolei dla poprawy przewozu towarów. Prowadzone inwestycje umożliwiają przejazd większej liczby pociągów, co oznacza lepsze możliwości wymiany handlowej – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Rozbudowa infrastruktury towarzyszącej
W ramach inwestycji przewidziana jest także konstrukcja przejścia podziemnego pod torami na nowym przystanku Biała Podlaska Wschodnia, co znacząco zwiększy poziom bezpieczeństwa. Dla pasażerów, którzy mają trudności z poruszaniem się, zostaną udostępnione pochylnie. Wewnątrz tunelu zamontowane zostanie energooszczędne oświetlenie LED, zapewniające jasne i efektywne oświetlenie.
Wejście do tunelu będzie dostępne od strony ulicy Sidorskiej i Akademii Bialskiej. w tej chwili prace koncentrują się na budowie odwodnienia drogi, łączącej ulicę Sidorską z przystankiem Biała Podlaska Wschodnia. Cały projekt realizowany jest przez firmę Trakcja S.A., a planowany czas wykonania prac to lata 2022-2024.
Rozbudowa stacji Małaszewicze i Biała Podlaska stanowi istotny element projektu „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol”, który został sfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF). Wartość tego przedsięwzięcia wynosi 754,9 mln złotych.
Terminal w Małaszewiczach będzie obsługiwał cięższe pociągi