Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozpoczęły realizację kompleksowej przebudowy linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Wykonawcą inwestycji wartej 1,77 mld zł brutto jest spółka PORR. Przedsięwzięcie, finansowane w dużej mierze z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (1,2 mld zł), obejmuje również budowę łącznicy Jedlicze – Szebnie. Pierwsze składy pojadą zmodernizowaną trasą pod koniec 2028 r.
Jako pierwszy realizowany jest fragment Krosno – Targowiska o długości 2,4 km. Prace na tym odcinku potrwają 24 miesiące i obejmą m.in. budowę dwóch tuneli o długości 250 oraz 84 m. Kluczowym elementem całego projektu będzie obniżenie infrastruktury kolejowej w Krośnie – na dystansie 1650 m powstanie tunel w wykopie otwartym, z czego około 330 m zostanie przykryte. Łącznie wybudowane zostaną 3 tunele kolejowe oraz 3 wiadukty drogowe.
Modernizacja obejmie 56 km torów oraz 18 stacji i przystanków. Ponadto powstanie 6 nowych przystanków tj. Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe, Zagórz Przemysłowy oraz Moderówka. Wykonawca inwestycji PLK przebuduje 80 przejazdów kolejowo-drogowych i wymieni rozjazdów. Cała infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Nowa łącznica skróci czas podróży o ponad 20 minut
Istotnym elementem projektu jest budowa 3,36-kilometrowej łącznicy Jedlicze – Szebnie, łączącej linie kolejowe nr 108 i 106. Dzięki temu pociągi z Rzeszowa do Sanoka i Nowego Zagórza wyruszą w trasę bez konieczności zmiany kierunku w Jaśle. Po zakończeniu prac składy pasażerskie osiągną prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Czas przejazdu na trasie Jasło – Nowy Zagórz ulegnie skróceniu o blisko 23 minuty, natomiast podróż ze stolicy Podkarpacia do Krosna czy Sanoka będzie krótsza o 20-25 minut.


Autor: Damian Malesza
Fot. PLK
Zobacz również:

2 godzin temu







