Ruch przez Małaszewicze bije rekordy. Pociągów z Rosji i Chin najwięcej od czterech lat

10 miesięcy temu

Ruch na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku, który przechodzi przez Małaszewicze, osiągnął najwyższy poziom od czterech lat. Dane pokazują wyraźny wzrost wolumenów towarów transportowanych koleją przez Kazachstan, Rosję i Białoruś, co oznacza, iż korytarz ten wraca do gry po trudnym okresie spowodowanym sankcjami i wojną na Ukrainie.

Ruch przez Małaszewicze osiąga najwyższy poziom od czterech lat

Małaszewicze, położone na wschodniej granicy Polski, od lat pełnią funkcję najważniejszego europejskiego punktu tranzytowego dla towarów przewożonych z Chin do Europy. Po trudnym okresie, w tym roku ruch przez Małaszewicze wrócił na rekordowe poziomy. W pierwszym półroczu przez Małaszewicze przetransportowano aż 193 490 TEU, co stanowi wzrost o 77% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej, kiedy to przewieziono 109 086 TEU.

W porównaniu do pierwszego półrocza 2022 roku, kiedy to przez Małaszewicze przeszło 165 772 TEU, obecny wynik jest wyraźnie wyższy. Co więcej, przewozy te są o wiele większe niż w 2021 roku, kiedy to skutki pandemii COVID-19 oraz zatory na trasach kolejowych powodowały poważne opóźnienia.

Jeśli chodzi o masę przewiezionych towarów, Małaszewicze również odnotowały imponujące wyniki. W pierwszej połowie 2024 roku przez ten węzeł przetransportowano około 1,2 miliona ton ładunków, co stanowi największy wynik od czterech lat. Jest to nieznacznie wyższy wynik niż w latach 2021 i 2022, ale niemal dwa razy większy niż w pierwszym półroczu 2023 roku.

Wpływ na europejskie huby logistyczne

Dynamiczny rozwój ruchu przez Małaszewicze ma bezpośrednie przełożenie na inne europejskie centra logistyczne, takie jak Duisburg w Niemczech, które w dużej mierze opierają się na towarach wjeżdżających do Europy przez Polskę. Wzrost ruchu w Małaszewiczach naturalnie przekłada się na większe wolumeny w Duisburgu, choć tam wzrost jest bardziej umiarkowany.

W pierwszym półroczu 2024 Duisburg odnotował 19 646 TEU oraz 128 550 ton ładunków, co stanowi zauważalny wzrost w porównaniu do wyników z 2023 roku. Choć te wyniki są wciąż niższe niż te odnotowane w latach 2021 i 2022, stanowią wyraźny znak odbudowy po trudnym okresie.

Jednym z kluczowych wskaźników efektywności transportu kolejowego jest czas tranzytu. W pierwszej połowie roku, średni czas podróży towarów z Chin do Małaszewicz wynosił 9 dni. To wynik minimalnie wyższy niż w latach 2022 i 2023, ale znacznie lepszy niż w 2021 roku, kiedy to korki na trasach kolejowych wydłużały czas dostawy.

Podobna sytuacja dotyczy Duisburga, gdzie średni czas tranzytu towarów z Chin wynosił 11 dni, co jest wynikiem identycznym jak w 2022 roku, ale znacznie lepszym niż w 2021 roku, kiedy zatory na trasach były powszechne.

Powrót do poziomów sprzed wojny

Od grudnia ubiegłego roku zauważalna jest wyraźna odbudowa korytarza transportowego, który wcześniej został mocno dotknięty konfliktami i sankcjami związanymi z wojną na Ukrainie. Przemysł transportowy gwałtownie dostosował się do nowej sytuacji, wdrażając rozwiązania logistyczne dostosowane do warunków rynkowych oraz zgodne z obowiązującymi sankcjami. Zakłócenia w transporcie morskim również przyczyniły się do wzrostu atrakcyjności tras kolejowych, jako alternatywnej drogi dla przewoźników.

Pierwsza połowa tego roku przyniosła wyraźny wzrost w porównaniu z poprzednimi latami, co potwierdzają dane Eurasian Rail Alliance Index (ERAI), który monitoruje ruch na tej trasie. W porównaniu do lat 2021-2023, w tym roku korytarz północny wraca do pełnej sprawności. Dane dostarczone przez ERAI wskazują na wyraźny wzrost ruchu na trasie przez Rosję, co potwierdzają wcześniejsze raporty z kwietnia.

Powrót do poziomów sprzed wojny wydaje się coraz bardziej realny, co rodzi pytania o dalsze perspektywy dla tej trasy. Wzrosty w Małaszewiczach i Duisburgu pokazują, iż mimo wyzwań związanych z sankcjami i zakłóceniami w handlu międzynarodowym, Nowy Jedwabny Szlak pozostaje kluczową arterią dla europejskiego i azjatyckiego handlu.

W nadchodzących miesiącach warto obserwować, jak branża transportowa będzie się rozwijać w kontekście zmieniającej się sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Rosnące znaczenie korytarza północnego może okazać się kluczowym czynnikiem w przyszłości globalnych łańcuchów dostaw.

Co dalej z Nowym Jedwabnym Szlakiem? Wpływ wojny na Ukrainie na chińską inicjatywę geopolityczną

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału