Ruch na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku, który przechodzi przez Małaszewicze, osiągnął najwyższy poziom od czterech lat. Dane pokazują wyraźny wzrost wolumenów towarów transportowanych koleją przez Kazachstan, Rosję i Białoruś, co oznacza, iż korytarz ten wraca do gry po trudnym okresie spowodowanym sankcjami i wojną na Ukrainie.
Ruch przez Małaszewicze osiąga najwyższy poziom od czterech lat
Małaszewicze, położone na wschodniej granicy Polski, od lat pełnią funkcję najważniejszego europejskiego punktu tranzytowego dla towarów przewożonych z Chin do Europy. Po trudnym okresie, w tym roku ruch przez Małaszewicze wrócił na rekordowe poziomy. W pierwszym półroczu przez Małaszewicze przetransportowano aż 193 490 TEU, co stanowi wzrost o 77% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej, kiedy to przewieziono 109 086 TEU.
W porównaniu do pierwszego półrocza 2022 roku, kiedy to przez Małaszewicze przeszło 165 772 TEU, obecny wynik jest wyraźnie wyższy. Co więcej, przewozy te są o wiele większe niż w 2021 roku, kiedy to skutki pandemii COVID-19 oraz zatory na trasach kolejowych powodowały poważne opóźnienia.
Jeśli chodzi o masę przewiezionych towarów, Małaszewicze również odnotowały imponujące wyniki. W pierwszej połowie 2024 roku przez ten węzeł przetransportowano około 1,2 miliona ton ładunków, co stanowi największy wynik od czterech lat. Jest to nieznacznie wyższy wynik niż w latach 2021 i 2022, ale niemal dwa razy większy niż w pierwszym półroczu 2023 roku.
Wpływ na europejskie huby logistyczne
Dynamiczny rozwój ruchu przez Małaszewicze ma bezpośrednie przełożenie na inne europejskie centra logistyczne, takie jak Duisburg w Niemczech, które w dużej mierze opierają się na towarach wjeżdżających do Europy przez Polskę. Wzrost ruchu w Małaszewiczach naturalnie przekłada się na większe wolumeny w Duisburgu, choć tam wzrost jest bardziej umiarkowany.
W pierwszym półroczu 2024 Duisburg odnotował 19 646 TEU oraz 128 550 ton ładunków, co stanowi zauważalny wzrost w porównaniu do wyników z 2023 roku. Choć te wyniki są wciąż niższe niż te odnotowane w latach 2021 i 2022, stanowią wyraźny znak odbudowy po trudnym okresie.
Jednym z kluczowych wskaźników efektywności transportu kolejowego jest czas tranzytu. W pierwszej połowie roku, średni czas podróży towarów z Chin do Małaszewicz wynosił 9 dni. To wynik minimalnie wyższy niż w latach 2022 i 2023, ale znacznie lepszy niż w 2021 roku, kiedy to korki na trasach kolejowych wydłużały czas dostawy.
Podobna sytuacja dotyczy Duisburga, gdzie średni czas tranzytu towarów z Chin wynosił 11 dni, co jest wynikiem identycznym jak w 2022 roku, ale znacznie lepszym niż w 2021 roku, kiedy zatory na trasach były powszechne.
Powrót do poziomów sprzed wojny
Od grudnia ubiegłego roku zauważalna jest wyraźna odbudowa korytarza transportowego, który wcześniej został mocno dotknięty konfliktami i sankcjami związanymi z wojną na Ukrainie. Przemysł transportowy gwałtownie dostosował się do nowej sytuacji, wdrażając rozwiązania logistyczne dostosowane do warunków rynkowych oraz zgodne z obowiązującymi sankcjami. Zakłócenia w transporcie morskim również przyczyniły się do wzrostu atrakcyjności tras kolejowych, jako alternatywnej drogi dla przewoźników.
Pierwsza połowa tego roku przyniosła wyraźny wzrost w porównaniu z poprzednimi latami, co potwierdzają dane Eurasian Rail Alliance Index (ERAI), który monitoruje ruch na tej trasie. W porównaniu do lat 2021-2023, w tym roku korytarz północny wraca do pełnej sprawności. Dane dostarczone przez ERAI wskazują na wyraźny wzrost ruchu na trasie przez Rosję, co potwierdzają wcześniejsze raporty z kwietnia.
Powrót do poziomów sprzed wojny wydaje się coraz bardziej realny, co rodzi pytania o dalsze perspektywy dla tej trasy. Wzrosty w Małaszewiczach i Duisburgu pokazują, iż mimo wyzwań związanych z sankcjami i zakłóceniami w handlu międzynarodowym, Nowy Jedwabny Szlak pozostaje kluczową arterią dla europejskiego i azjatyckiego handlu.
W nadchodzących miesiącach warto obserwować, jak branża transportowa będzie się rozwijać w kontekście zmieniającej się sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Rosnące znaczenie korytarza północnego może okazać się kluczowym czynnikiem w przyszłości globalnych łańcuchów dostaw.
Co dalej z Nowym Jedwabnym Szlakiem? Wpływ wojny na Ukrainie na chińską inicjatywę geopolityczną