Rusza budowa S10 między Bydgoszczą a Toruniem. Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy pierwszego odcinka drogi ekspresowej S10 oraz rozbudowy drogi krajowej nr 25. Uzyskanie decyzji jest równoznaczne z zezwolenie na rozpoczęcie robót budowlanych.
Budowa S10 rusza! Wojewoda wydał ZRID
ZRID wydany przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego dotyczy pierwszego 9-kilometrowego odcinka drogi S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy (wcześniej funkcjonowała nazwa Emilianowo) oraz rozbudowy DK25 o obwodnicę Brzozy.
Wcześniej została podpisana umowa na realizację odcinka w systemie projektuj i buduj. Wartość podpisanej w maju 2022 r. umowy z Intercor wynosi 411 mln złotych. W ramach budowanego odcinka kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych w pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy.
Obwodnica Brzozy potrzebna na wczoraj
Z kolei DK25 będąca obwodnicą Brzozy zostanie poprowadzona zupełnie nowym śladem i będzie to droga o przekroju 2×2, czyli z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu każda. W efekcie tego zostanie przeniesiony ruch tranzytowy, który bardzo mocno obciążą drogę idącą przez Brzozę. Z Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wynika, iż przez Brzozę w okolicach węzła Bydgoszcz Południe przemieszczało się średnio ponad 26 tys. pojazdów na dobę. Dla porównania podobne natężenie ruchu jest na autostradzie A1 między Toruniem a Ciechocinkiem. W ramach budowy obwodnicy Brzozy powstaną również dwa węzły – Zielona i Brzoza.
Jak podaje projektant drogowy Daniel Radomski w wywiadzie, który został opublikowany na naszym kanale YT (link na końcu tekstu), natężenie pojazdów przekraczające 15 tys. pojazdów na dobę jest wartością, która powoduje, iż projektowane są drogi o przekroju dwujezdniowym (niekoniecznie będące drogami klasy S czy A).
Zobacz także: Najdłuższa autostrada w Polsce. Która autostrada jest najdłuższa? [RANKING]
ZRID oznacza, iż na teren inwestycji może wjechać ciężki sprzęt i mogą rozpocząć się prace budowlane po wcześniejszym przekazaniu placu budowy, co będzie miało miejsce w ciągu 14 dni. W pierwszych tygodniach wykonawca zajmie się porządkowanie i zabezpieczeniem placu budowy. Powstanie również niezbędne do realizacji prac zaplecze.
Co również ważne, ZRID pozwala na rozpoczęcie procedury odszkodowawczej.
Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Kujawsko-Pomorski. Powołani przez niego niezależni biegli – rzeczoznawcy majątkowi – oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomośc – pisze GDDKiA.
Budowa S10 jest opóźniona względem harmonogramu
Pozostałe trzy odcinki drogi S10 są na etapie uzyskiwania ZRID. w tej chwili opóźnienie omawianego odcinka względem harmonogramu wynosi około 8 miesięcy. ZRID dla planowanego odcinka miał zostać wydany najpóźniej 22 miesiące po podpisaniu umowy, co powinno mieć miejsce na początku marca 2024 r.
Według pierwotnych założeń obwodnica Brzozy miała powstać do kwietnia 2026 r., a odcinek Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy do sierpnia 2026 r. Okres realizacji inwestycji uwzględniał przerwę zimową, która trwa od 15 grudnia do 15 marca.
Znajdziesz nas w Google News