Rynek ciągników hamuje! Kto stracił, a kto wygrał 2025 rok?

1 godzina temu

Listopad nie przyniósł przełomu na rynku nowych ciągników rolniczych. Zarejestrowano 639 sztuk, czyli wyraźnie poniżej 12-miesięcznej średniej (876 szt.). To wynik zbliżony do dwóch poprzednich miesięcy, co potwierdza jesienne spowolnienie. W relacji rok do roku listopad wypada słabiej – o 15,81%, czyli o 120 maszyn mniej niż w 2024 r.

Rynek ciągników hamuje! Kto stracił, a kto wygrał 2025?

Mimo słabego końca sezonu, całoroczna statystyka robi wrażenie. W okresie grudzień 2024 – listopad 2025 zarejestrowano 10 512 nowych ciągników, czyli aż o 20,51% więcej niż rok wcześniej. To dowód, iż popyt wciąż jest silny, a rolnicy inwestują mimo trudnych warunków pogodowych i presji kosztowej.

New Holland znów liderem, ale z wyhamowaniem

New Holland w listopadzie utrzymał pozycję numer 1 — zarejestrowano 84 sztuki. Mimo to to wynik aż o 35 maszyn niższy niż w październiku (spadek 29,4%). W skali roku marka notuje jednak wyraźną poprawę: 15,3% udziału i 1430 zarejestrowanych ciągników – o 3,0 pp więcej niż rok wcześniej.

Deutz-Fahr rośnie i wskakuje na drugie miejsce

Listopad okazał się dobrym miesiącem dla Deutz-Fahr. Zarejestrowano 77 ciągników, czyli prawie 15% więcej niż miesiąc wcześniej. W 2025 roku marka utrzymuje udział na poziomie 9,1% (847 sztuk), lekko poprawiając wynik z 2024 r.

Kubota traci tempo

Kubota zajmuje trzecie miejsce, ale zanotowała zdecydowany spadek. W listopadzie zarejestrowano 62 ciągniki, czyli aż o 37 mniej niż w październiku (spadek 37,3%). Udział roczny 10,1% to wynik słabszy o 2,4 pp w stosunku do poprzedniego roku.

CASE IH stabilnie, John Deere zaskakująco w dół

CASE IH trzyma czwartą pozycję z wynikiem 44 sztuk, niemal identycznym jak miesiąc wcześniej. Udział tej marki w 2025 r. to 7,3% (681 sztuk).

Największy spadek notujemy jednak u John Deere — tylko 44 zarejestrowane ciągniki, podczas gdy w październiku było ich aż 165. To ponad 73% mniej. Udział w rynku rok do roku również się pogorszył – 12,9%, czyli o 1,4 pp w dół. Łącznie marka sprzedała w 2025 r. 1204 sztuki.

Średnia moc ciągników: krajobraz dwóch prędkości

Dane dotyczące średniej mocy pokazują duże różnice regionalne:

  • Zachodniopomorskie – 175,5 KM (najwyżej w kraju)
  • Warmińsko-Mazurskie – 161,4 KM
  • Opolskie i Kujawsko-Pomorskie – 168,7 KM
  • Polska średnia – 133,8 KM
  • Małopolskie – 86,9 KM (najniżej)

Co ciekawe, średnia moc nowo rejestrowanych maszyn w Polsce spadła względem ubiegłego roku (140,7 KM), co może świadczyć o rosnącym popycie na tańsze, lżejsze modele lub większej aktywności małych gospodarstw.

Liderzy wojewódzcy: Mazowsze nie do zatrzymania

Najwięcej nowych ciągników rejestrowano tradycyjnie w trzech regionach:

  1. Mazowieckie – 1697 szt. (+35,5% r/r)
  2. Wielkopolskie – 1088 szt. (+32,36%)
  3. Lubelskie – 901 szt. (+50,9%)

Wszystkie trzy województwa odnotowały dwucyfrowe wzrosty, co pokazuje, iż inwestycje w sprzęt są tam wyjątkowo intensywne.

Wnioski: listopad słabszy, ale rynek wciąż ma się świetnie

Choć końcówka roku przyniosła wyraźne wyhamowanie, rynek nowych ciągników pozostaje w solidnej kondycji. Ponad 10 tys. rejestracji w ciągu 12 miesięcy i dynamiczne wzrosty w wielu regionach dowodzą, iż rolnicy przez cały czas inwestują — nie tylko w nowoczesność, ale i w większą efektywność gospodarstw.

Zimowe nawożenie potasem: jak wykorzystać chłód do odbudowy zasobności gleby

Najbliższe miesiące pokażą, czy spadkowa passa listopada to chwilowa korekta, czy początek większej zmiany na rynku maszyn. Na razie jednak 2025 rok kończy się z wyraźnym „plusem”. jeżeli chcesz — przygotuję też wersję z nagłówkami H2.

Idź do oryginalnego materiału