Rynek usług hotelarskich i SPA w Polsce rośnie. W 2024 roku osiągnął wartość 7,8 mld zł

1 tydzień temu

Wartość rynku usług hotelarskich i SPA w Polsce wzrosła w 2024 roku o 16,7% rok do roku i osiągnęła poziom 7,8 mld zł – wynika z szacunków Euromonitor International. Trend ten wpisuje się w globalne ożywienie sektora turystycznego, a prognozy wskazują, iż do 2029 roku wartość rynku przekroczy 11 mld zł.

Segment premium zyskuje na znaczeniu

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, iż do końca lipca 2024 roku liczba hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych w Polsce wzrosła o 2,9% w skali roku:

  • liczba hoteli pięciogwiazdkowych zwiększyła się o 4,3%,

  • liczba hoteli czterogwiazdkowych o 2,6%.

Łącznie w Polsce działało 571 obiektów tej klasy (473 czterogwiazdkowe i 98 pięciogwiazdkowych), co stanowi 22% całej oferty hotelowej w kraju. Dla porównania, liczba hoteli trzygwiazdkowych – wciąż największa w strukturze – zmniejszyła się o 6 obiektów.

– Rynek luksusowych hoteli i SPA w Polsce dojrzewa – zarówno pod względem oferty, jak i oczekiwań konsumentów – ocenia Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce. – Zamożni klienci poszukują dziś unikalnych przeżyć. Dla inwestorów oznacza to konieczność dostarczania projektów z wyraźną tożsamością, silnym elementem lokalnym i długofalowym potencjałem – dodaje.

Rosnące zainteresowanie inwestorów

Polska pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków hotelowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W 2024 roku doszło do kilku transakcji sprzedaży luksusowych hoteli. Największym zainteresowaniem inwestorów cieszą się obiekty z segmentu premium, które wykazują dobre wyniki operacyjne i rosnące wskaźniki, takie jak ADR (średnia cena za pokój), RevPAR (przychód na dostępny pokój) czy obłożenie.

– Kluczowe wskaźniki sektora hotelowego notują wzrosty zarówno w hotelach miejskich, jak i wypoczynkowych. To efekt systematycznie rosnącego popytu, zwłaszcza w turystyce biznesowej i międzynarodowej – mówi Monika Dębska-Pastakia, Partner Associate w KPMG w Polsce. – Wraz z tym trendem obserwujemy też wzrost stawek za dobę hotelową – dodaje.

Nowe podejście do luksusu

W odpowiedzi na rosnące ceny, hotele segmentu premium oferują gościom nowe doświadczenia – od wyrafinowanego designu, przez sensoryczne detale, po unikalne lokalizacje i ekologiczne rozwiązania.

Coraz większa liczba obiektów powstaje w zrewitalizowanych budynkach zabytkowych, których aranżacja łączy lokalną tradycję z nowoczesnością. Duże znaczenie mają także certyfikaty środowiskowe oraz zrównoważone praktyki operacyjne.

Wellness i SPA z dużym potencjałem

Rynek wellness i SPA rozwija się równolegle z branżą hotelową. Według danych Euromonitora, aż 41% zamożnych klientów deklaruje zwiększenie wydatków na podróże oraz usługi wellness. Przekłada się to na rosnącą liczbę inwestycji w rozbudowane strefy zabiegowe, relaksacyjne i regeneracyjne w hotelach w całym kraju.

Prognozy Euromonitora zakładają, iż do 2029 roku wartość rynku usług hotelarskich i SPA w Polsce przekroczy 11 mld zł. Motorem napędowym będą m.in. turystyka biznesowa, wzrost liczby gości zagranicznych, rozwój obiektów premium oraz rosnące oczekiwania względem jakości usług.

Idź do oryginalnego materiału