Rząd zaora polską logistykę?! Pojawi się… podatek od terminali

4 miesięcy temu

Po zmianie przepisów, która może skutkować blokadą budowy nowych magazynów, teraz nowy rząd postanowił zabrać się za temat terminali intermodalnych. W myśl nowych przepisów państwo ma pobierać podatek od nieruchomości również od terminali intermodalnych, które dotychczas z takiego obciążenia były zwolnione. Branża apeluje o szybkie wycofanie się z nowych regulacji.

Podatek od terminali uderzy w branżę

Decyzja polskiego rządu o objęciu terminali intermodalnych tego rodzaju podatkiem budzi wiele kontrowersji. Dyskusje na ten temat trwały przez lata, a teraz pojawiła się obawa, iż nowy podatek od terminali może zahamować rozwój transportu intermodalnego w Polsce. W kontekście efektywności logistyki oraz promocji ekologicznego transportu, wsparcie dla tego sektora wydaje się być kluczowe.

Północna Izba Gospodarcza (PIG) wspiera stanowisko Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, który planuje zgłosić swoje uwagi do nowego projektu ustawy. PIG wskazuje, iż przedsiębiorcy inwestujący w infrastrukturę intermodalną powinni być wspierani, a nie obciążani dodatkowymi kosztami.

Prezes Północnej Izby Gospodarczej, Hanna Mojsiuk, podkreśla, iż transport intermodalny jest najważniejszy dla redukcji ciężkiego ruchu drogowego oraz promowania ekologicznego transportu kolejowego. Inwestycje w terminale intermodalne są kosztowne i skomplikowane, a dodatkowy podatek od terminali może zniechęcić przedsiębiorców do podejmowania takich inicjatyw.

Przedsiębiorcy zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej to w dużej mierze przedsiębiorcy sektora TSL, czyli transportu, spedycji i logistyki. O tym, jak ważna jest promocja transportu intermodalnego mówi się od lat w kontekście krajowym i międzynarodowym. Im więcej ładunków będziemy w stanie przewieźć efektywnie koleją, tym mniej ciężkich samochodów będzie kursować po naszych drogach. To również istotne w budowaniu zielonego transportu w Polsce, bo kolej jest zdecydowanie bardziej ekologiczna – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Wyzwania finansowe dla intermodalu

Podatek od nieruchomości dla terminali intermodalnych może zwiększyć koszty transportu kolejowego, co z kolei może skłonić firmy do korzystania z mniej ekologicznego transportu drogowego. Wyrównane ceny obu rodzajów transportu mogą nie wystarczyć, aby przekonać przedsiębiorców do wyboru bardziej zrównoważonych rozwiązań.

Utrzymanie torów, budowa bocznic, utrzymanie takiej infrastruktury. To są skomplikowane gospodarczo i finansowo inwestycje, a jednocześnie wciąż innowacyjne patrząc horyzontalnie na transport i spedycję w Polsce. Warto wspierać, a nie obciążać podatkami przedsiębiorców, którzy decydują się na inwestycje intermodalne i promocję tego transportu w Polsce – mówi Hanna Mojsiuk.

Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL, zwraca uwagę na wysokie koszty inwestycji w transport intermodalny, które wymagają dużych nakładów i nie przynoszą szybkich zysków. Nakładanie dodatkowych podatków na ten sektor jest sprzeczne z unijną strategią promocji zielonego transportu.

Jeżeli strategia Unii Europejskiej to promocja zielonego transportu, to nakładanie podatków na tego typu podmioty nie jest zachęcające do inwestycji. Wszelkie podnoszenie kosztów dla sektora intermodalnego nie jest spójne ze strategią promocji transportu kolejowego towarów. Nowy podatek pewnie zwiększy koszty transportu kolejowego, co będzie pewnie jednym z argumentów, by przez cały czas korzystać z transportu drogowego. w tej chwili te ceny są dość mocno wyrównane – mówi Hołowacz.

W Polsce działa w tej chwili kilkadziesiąt terminali intermodalnych, a w planach jest budowa kolejnych. Decyzja o tym, by zwolnione dotychczas z podatku od nieruchomości terminale intermodalne, były jednak nim objęte, nie jest korzystna dla branży. Północna Izba Gospodarcza planuje złożyć w tej sprawie pismo do Ministerstwa Infrastruktury, argumentując, iż wsparcie dla transportu intermodalnego jest najważniejsze dla rozwoju zielonego transportu w Polsce.

Bubel czy sabotaż? Rząd Tuska zablokował budowę magazynów w Polsce!

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału