Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością w Polsce. W ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano wzrost rejestracji o 23 651 egzemplarzy, co oznacza skokowy wzrost o 52% w porównaniu z rokiem 2022. Te liczby pochodzą z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Samochody elektryczne w Polsce
Samochody elektryczne zyskują na popularności w Polsce. Pod koniec ubiegłego roku po polskich drogach jeździło łącznie 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W tej kategorii, pojazdy osobowe w pełni elektryczne (BEV, skrót od angielskiego battery electric vehicles) osiągnęły liczbę 51 211 sztuk, natomiast hybrydowe auta typu plug-in (PHEV, skrót od angielskiego plug-in hybrid electric vehicles) stanowiły 47 137 egzemplarzy. W przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym odnotowano 5 880 sztuk.
Na koniec 2023 roku po polskich drogach jeździło już ponad 57 tysięcy samochodów zeroemisyjnych. W ostatnim roku wzrosła znacznie liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych i ciężarowych oraz autobusów z napędem elektrycznym oraz liczba samochodów osobowych typu hybryda plug-in. Niewątpliwie w zwiększającej się sprzedaży pojazdów elektrycznych pomaga rozwój sieci ładowania. I chociaż liczba punktów ładowania powinna być większa to z całą pewnością pieniądze przeznaczone w ostatnim czasie na dofinansowanie budowy nowych stacji ładowania przyniosą pozytywny efekt. Klienci wybierają chętnie również samochody z klasycznym napędem hybrydowym, bo tych przyrosło na polskich drogach o prawie 40% więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę europejską politykę, można być pewnym, iż liczba pojazdów z silnikami spalinowymi będzie sukcesywnie malała. Szczególnie dotyczy to samochodów z silnikiem Diesla – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Wzrasta również wielkość polskiej floty elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia wynosiła 19 526 sztuk. Dodatkowo, liczba zarejestrowanych samochodów hybrydowych, zarówno osobowych jak i dostawczych, sięgnęła 679 637 sztuk. Park autobusów elektrycznych w Polsce zakończył ubiegły rok liczbą 1179 sztuk.
Więcej punktów ładowania
Współbieżnie z rosnącą liczbą pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Na koniec grudnia 2023 roku w Polsce istniały 5933 ogólnodostępne miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych, z czego 3282 to stacje ładowania. Szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC) stanowiły 26% ogółu, natomiast wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW reprezentowały 74%. W grudniu dodano do użytku 104 nowe punkty ładowania.
Łączna liczba nowo uruchomionych, ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1513. To historyczny rekord i wzrost o 15% względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik. W 2024 r. najważniejsze jest możliwe szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach „Białej Księgi Nowej Mobilności”. Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania. Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Branża automotive ma świetlaną przyszłość! Tylko czy to wykorzystamy?
Znajdziesz nas w Google News