Saudyjczycy zaostrzyli przepisy o handlu! Chcą być liderem e-commerce

6 miesięcy temu

Arabia Saudyjska ma ambitne plany rozwoju handlu elektronicznego, dzięki którym Królestwo może stać się kluczowym graczem na rynku krajowym, regionalnym i globalnym w dziedzinie e-commerce. Mimo pewnych trudności z dostępem do rynku i innymi barierami biznesowymi, kraj intensywnie działa w tym temacie.

Arabia Saudyjska inwestuje w e-commerce

W ubiegłym roku wartość handlu elektronicznego w Arabii Saudyjskiej przekroczyła 10 miliardów dolarów, umieszczając kraj w pierwszej trzydziestce największych rynków online na świecie. Wynik ten jest porównywalny z osiągnięciami sąsiednich Zjednoczonych Emiratów Arabskich, jednak według raportu firmy Agility Logistic roczny wzrost przychodów online w Arabii Saudyjskiej osiągnie 13,5% do 2027 roku.

To znacznie szybsze tempo niż średni wzrost globalny, wynoszący 11,2%. Jednocześnie według prognoz wartość sprzedaży w handlu elektronicznym przekroczy 30 miliardów dolarów do 2027 roku i 44 miliardy dolarów do 2030 roku.

Autorzy raportu wskazują, iż Arabia Saudyjska dąży do objęcia pozycji regionalnego lidera e-commerce, koncentrując się na kluczowych obszarach, takich jak inwestycje, zdolności logistyczne i wolumeny przesyłek. Ich wysokie ambicje wzrostu w tej dziedzinie są widoczne w dotacjach na rozwój infrastruktury narodowej.

Agility-Emerging

Projekt Wizja 2030

Rozwój handlu elektronicznego jest zgodny z saudyjską strategią Wizja 2030, która określa ogólne cele, mające przyspieszyć wzrost gospodarki cyfrowej kraju. Priorytetem dla Arabów jest stanie się globalnym i regionalnym hubem transportu i logistyki, jednocześnie kładąc nacisk na rozwój sektorów spoza branży naftowej, takich jak lokalna produkcja i eksport.

Handel elektroniczny jest więc uznawany przez Saudyjczyków za najważniejszy czynnik, który należy wspierać, aby umożliwić wzrost działalności małych i średnich przedsiębiorstw, stanowiących około 20% PKB kraju. Aby rozwiązać problem braku krajowej infrastruktury logistycznej, Arabia Saudyjska uprościła procedury uzyskiwania licencji dla krajowych firm dostawczych.

Równocześnie kraj jest otwarty na nowe inwestycje, których celem jest rozbudowa możliwości magazynowych, realizacji zamówień oraz transportu drogowego. najważniejsze ministerstwa i agencje przechodzą na formę bezpapierową, automatyzując procesy dla firm cyfrowych i logistycznych.

Inwestycje Arabii Saudyjskiej

Według raportu, Publiczny Fundusz Inwestycyjny Arabii Saudyjskiej (PIF), nabył już spore udziały u wiodących światowych detalistów, firm e-commerce oraz dostawców usług płatniczych, takich jak Noon, Shopify, Pinterest, Walmart, Visa i PayPal. Raport podkreśla, iż PIF pełni też rolę pośrednika pomiędzy Arabią Saudyjską a Chinami, inwestując w takie platformy jak Alibaba i Pinduoduo, co umożliwiło Chińczykom ekspansję na saudyjskim rynku e-commerce.

W celu budowania zaufania konsumentów i biznesowych klientów oraz zwalczania oszustw, Arabia Saudyjska wprowadziła też nowe przepisy, które nakładają wymóg na sprzedawców internetowych:

  • udostępniania informacji o gwarancji na fakturach,
  • oferowania kilku opcji płatności,
  • umożliwienia śledzenia przesyłki,
  • umożliwienia anulowania zamówienia,
  • udostępniania instrukcji dotyczących zwrotów i reklamacji.

Raport informuje również o zaostrzeniu przepisów dotyczących dostawców, którzy nie udostępniają konsumentom informacji kontaktowych, opcji czatu, bezpiecznych kanałów płatności, mechanizmów rozwiązywania reklamacji oraz obsługi w języku arabskim.

Arabowie zbudują największe lotnisko świata? No plany są ambitne

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału