SCB: 29% Polaków zaczyna zakupy świąteczne w listopadzie

3 dni temu

Warszawa, 05.11.2025 (ISBnews) – Niemal jedna trzecia (29%) ankietowanych rozpoczyna zakupy świąteczne już w listopadzie, a 48% planuje część wydatków z wyprzedzeniem. Jednocześnie 67% Polaków deklaruje, iż reklamy i produkty świąteczne pojawiają się zbyt wcześnie, wynika z raportu Santander Consumer Bank (SCB).

“Jeśli chodzi o terminy zakupów, dwóch na pięciu Polaków deklaruje, iż rozpoczyna je na początku ostatniego miesiąca roku (1-15 grudnia). Z kolei niemalże jedna trzecia (29%) robi to już w listopadzie. Co dziesiąty nie wie kiedy, bo tego nie planuje, natomiast 9% deklaruje, iż zaczyna zakupy na święta Bożego Narodzenia na ostatnią chwilę. Na przygotowania już w październiku wskazało 7% respondentów, a we wrześniu lub wcześniej zaledwie 1% Dane te pokazują, iż mimo coraz wcześniejszego startu sezonu świątecznego, większość Polaków wciąż rozpoczyna zakupy na Boże Narodzenie dopiero w grudniu – co potwierdza silne przywiązanie do tradycyjnego rytmu przygotowań” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi “Polaków portfel własny: E-commerce od święta”.

Z raportu wynika też, iż ponad dwie trzecie (67%) Polaków deklaruje, iż treści dotyczące świąt, zarówno w formie reklam, jak i kolekcji w sklepach stacjonarnych wkraczają na rynek przedwcześnie. Jedna piąta ankietowanych twierdzi, iż pojawiają się we właściwym czasie. Zaledwie dla 3% są zbyt późno, natomiast 6% nie zwraca na nie uwagi.

Jeśli chodzi o planowanie wydatków świątecznych z wyprzedzeniem, największa grupa, bo 48% badanych wskazała, iż robi taki plan tylko dla części produktów, np. prezentów. Z kolei 14% respondentów szczegółowo planuje wszystkie zakupy z tej okazji.

“Widzimy, iż tryb przygotowań do świąt w społeczeństwie jest dość mocno zróżnicowany. Przykładowo, aż 43% kobiet deklaruje, iż rozpoczyna zakupy na tę okazję we wrześniu, październiku lub listopadzie, czyli z dużym wyprzedzeniem. Wśród mężczyzn na te odpowiedzi wskazało 31%. Panowie z kolei wyraźnie częściej zaczynają je w grudniu lub na ostatnią chwilę – 55%, wobec 43% wśród pań. Ciekawie wyglądają także opinie Polaków o tym, czy produkty i reklamy świąteczne pojawiają się we właściwym czasie. Pomimo, iż kobiety częściej niż mężczyźni zaczynają świąteczne zakupy z wyprzedzeniem, to aż 73% respondentek uważa, iż treści i kolekcje związane z Bożym Narodzeniem pojawiają się zbyt wcześnie. Dla porównania wśród panów odsetek ten wyniósł 61%” – skomentował Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi w Santander Consumer Banku Patryk Perliński, cytowany w materiale.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 27 września – 6 października 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1005.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału