Banki, towarzystwa ubezpieczeniowe i branża funduszy wydają miliony, aby dzięki setek lobbystów wpływać na ustawodawstwo w Bundestagu. Według oceny ruchu obywatelskiego Finanzwende żaden inny sektor nie jest tak licznie reprezentowany wśród 100 najpotężniejszych finansowo aktorów lobbystycznych jak sektor finansowy. Wynika to jasno z ogólnodostępnego rejestru lobbystów Bundestagu – wyjaśniło stowarzyszenie.
W związku z tym dziesięciu na stu lobbystów dysponujących największymi budżetami to banki, towarzystwa ubezpieczeniowe i firmy inwestycyjne. Razem mieliby roczne wydatki na lobbing w wysokości prawie 40 milionów euro i 442 lobbystów wymienionych w rejestrze.
Lobby samochodowe, tradycyjnie silne w Niemczech , jest reprezentowane jedynie w pierwszej setce z sześcioma wpisami i budżetem lobby wynoszącym prawie 18 milionów euro. Lobby chemiczne z pięcioma wpisami i około 21 milionami euro wydanymi na utrzymywanie kontaktów i próby wpływania na politykę.
Nowe zasady rejestru lobby
Rejestr lobbystów prowadzony jest na stronie internetowej niemieckiego Bundestagu od 2022 r. Ma to na celu pokazanie, kto ma wpływ na decyzje polityczne i ustawodawstwo. Zainteresowane strony zawodowe muszą się tam zarejestrować. Muszą przekazywać informacje m.in. o swoich klientach i obszarach tematycznych, a także o kosztach ludzkich i finansowych swojej działalności lobbingowej w Bundestagu i rządzie federalnym. Masz obowiązek przestrzegać określonego kodeksu postępowania.
Od marca 2024 r. muszą także wskazać, na który konkretny wniosek ustawodawczy chcą mieć wpływ. Powinni także przesłać najważniejsze punkty swoich żądań do rejestru lobbystów. Lobbyści muszą teraz także stwierdzić, czy nie reprezentują interesów swojego faktycznego klienta, ale raczej strony trzeciej. A jeżeli wybrani urzędnicy przejdą do obozu lobbystów, będą musieli ujawnić obecne i poprzednie stanowiska oraz mandaty.
Ożywienie finansowe pochwala wzrost przejrzystości
Obecnie w rejestrze zarejestrowanych jest prawie 6000 firm, stowarzyszeń, organizacji, sieci, osób fizycznych i innych. Liczba imiennych pracowników, którzy bezpośrednio reprezentują interesy, wynosi ponad 27 000.
Zaostrzenie wymagań sprawozdawczych doprowadziło do „ogromnego wzrostu przejrzystości” – wyjaśnił Finanzwende. „Ulepszony rejestr lobby wreszcie uwidoczni to, co działo się wcześniej w tajemnicy. Widzimy skalę wpływu lobby finansowego i niestety także jego skuteczność” – powiedział dyrektor zarządzający Daniel Mittler.
Stowarzyszenie uważa, iż pewne zmiany od polityki do lobby finansowego są teraz bardziej widoczne. Lobbyści muszą teraz podać, czy w ciągu ostatnich pięciu lat pracowali w Bundestagu, rządzie czy administracji federalnej. Znani byli politycy lub pracownicy parlamentarzystów są na wagę złota dla lobby finansowego dzięki swojej poufnej wiedzy na temat procesów zachodzących w ministerstwach i Bundestagu.
Krytyka „ciągłego bombardowania” parlamentarzystów
Z oceny wynika, iż liderem w zakresie wydatków lobbystycznych pozostaje Ogólne Stowarzyszenie Niemieckiej Branży Ubezpieczeniowej (GDV). „Nikt nie wydaje więcej pieniędzy we wszystkich sektorach, aby wpłynąć na Bundestag i rząd federalny, niż organizacja zrzeszająca ubezpieczycieli” – mówi Finanzwende. Stowarzyszenie reprezentuje interesy firm ubezpieczeniowych i inwestuje około 15 milionów euro rocznie. 93 wymienionych lobbystów pociągnęło za sznurki dla GDV i wzięło udział w 86 ustawach i rozporządzeniach od marca do listopada.
„Każdy, kto ma tyle zasobów, co lobby finansowe, może wspierać dziesiątki procesów politycznych jednocześnie. Ciągłe bombardowanie parlamentarzystów widać w rejestrze lobby” – wyjaśnił Mittler. „Jest całkowicie jasne, iż organizacje społeczeństwa obywatelskiego nie mogą podjąć porównywalnego wysiłku”.
Ruch obywatelski Finanzwende, który ocenił działalność lobbingową branży, również jest zarejestrowany jako lobbysta. Określono budżet w wysokości od 130 000 do 140 000 euro i dwunastu interesariuszy. Finanzwende napisał oświadczenia w sprawie trzech projektów politycznych, w tym unii rynków kapitałowych.