Jak powinny wyglądać centra handlowe, aby spełniać oczekiwania klientów? Sierra Balmain zapytała o to swoich użytkowników w social mediach, a następnie z pomocą sztucznej inteligencji, w formie obrazów odtworzyła dokładnie wizje „centrów handlowych przyszłości”.
Konkurs spotkał się z ogromnym zainteresowaniem internautów, a otrzymane w efekcie projekty są zaskakujące i dużo mówią o kierunkach, w jakich mogą zmierzać galerie handlowe.
O tym, jak mogą wyglądać nowoczesne centra handlowe w bliższej lub dalszej przyszłości dyskutuje się w branży retail nie od dziś. Ewolucja obiektów handlowych i przestrzeni komercyjnych jest tak oczywista jak odwieczne klarowanie się coraz to nowszych trendów oraz potrzeb społeczeństwa.
Sierra Balmain przeprowadziła eksperyment i oddała przyszłość centrów handlowych w ręce swoich klientów. Na profilach siedmiu zarządzanych przez siebie obiektów – Pasażu Łódzkiego, Europy Centralnej, CH Galardii, Alfa Centrum Gdańsk, Nowego Rynku, Galerii Panorama oraz Galerii nad Jeziorem – zorganizowała konkurs, w którym poprosiła klientów, by opisali, jak wyobrażają sobie idealne, przyjazne im centrum handlowe. Następnie firma sięgnęła po sztuczną inteligencję i z jej pomocą, na podstawie poszczególnych wizji opisanych w komentarzach wygenerowala obrazy ukazujące wygląd galerii.
-Nasz konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem klientów. Zanotowaliśmy niemal 60 tysięcy reakcji względem postów konkursowych, typu polubienia czy udostepnienia. Na podstawie komentarzy, które napłynęły, wygenerowane zostało ponad 100 obrazów centrów handlowych przyszłości. To pokazuje, iż ludzie chcą mieć możliwość współtworzenia miejsc, w których bywają. W tym projekcie daliśmy im przestrzeń nie tylko do wyrażenia opinii, ale dzięki zaawansowanej nowej technologii, także przelania swoich myśli wprost na obrazy – mówi Paulina Szymczukiewicz, Head of Marketing Sierra Balmain.
Sztuczna Inteligencja fascynuje
Narzędzia i aplikacje bazujące na sztucznej inteligencji fascynują i wzbudzają ciekawość ludzi na całym świecie. Najlepszym tego przykładem jest ChatGPT, pobił wszelkie rekordy popularności i osiągnął liczbę miliona użytkowników w 5 dni. Dla porównania Instagramowi przyciągnięcie miliona użytkowników zajęło 2,5 miesiąca, Facebookowi 10 miesięcy, a Netflixowi 3,5 roku.
-Innowacje to obszar bardzo nam bliski. Śledzimy różnorodne trendy technologiczne, nowinki i na różnych poziomach staramy się w mądry sposób je wykorzystywać. AI jest w tej chwili technologią, obok której trudno przejść obojętnie. Wzbudza wiele emocji, a jej możliwości są z pewnością fascynujące. Z wielką ciekawością czekaliśmy na efekty, by zobaczyć, jak centrum handlowe przyszłości widzą nasi klienci. Obrazy zrobił na nas duże wrażenie – podkreśla Paulina Szymczukiewicz.
Najważniejszą kwestią, wokół której skupili się uczestnicy konkursu, była ekologia. W opinii klientów centra handlowe powinny być budynkami przede wszystkim bardziej ekologicznymi, zintegrowanymi ze środowiskiem, działającym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Co więcej, niejednokrotnie w odpowiedziach została wskazana idea oparcia centrów na zamkniętej cyrkulacji i sugestie konkretnych rozwiązań jak użycie elektrowni wodnej, paneli słonecznych, fotosyntezy, recyklingu, pomp ciepła, własnych studni czy minimalizacji śladu węglowego.
Ekologiczna świadomość
-Ekologiczna świadomość społeczeństwa jest na wysokim poziomie. Jak się okazuje, dla klientów ważna jest innowacyjność centrów, ale nie tyle pod kątem rozwoju nowoczesnych technologii, co ekologii. Ponadto w dobie rozwoju e-commerce klienci wykazywali wobec galerii handlowych oczekiwanie wzmacniania ich funkcji rekreacyjno-rozrywkowych i realizacji swoich zadań społecznych, a więc umożliwiania im spędzania czasu w wartościowy sposób, dawania przestrzeni do realizowania pasji, kształtowania zdrowych nawyków. Kolejnym aspektem były relacje na linii klienci-sprzedawcy. Ludzie chcą się czuć w galerii handlowej maksymalnie dobrze, przyjaźnie, zaopiekowani. Mimo rozwoju social mediów, relacje face to face nie tracą na znaczeniu. To właśnie one, z naciskiem na indywidualne podejście do klienta, są mocnym filarem, na którym funkcje handlowe centrów mogą budować swoją siłę – mówi dyrektor marketingu Sierra Balmain i dodaje – Podkreślić należy, iż oczekiwania te nie są jednostkowe, możemy wiec przyjąć, iż mają charakter szerszy, społeczny.
Wykorzystując formę zabawy oraz zaawansowaną nową technologię Sierra Balmain udało się zwizualizować opinie oraz oczekiwania klientów. Otrzymane w konkursie odpowiedzi i powstałe na ich podstawie wizualizacje są doskonałą gotową prezentacją kierunków, w jakich należy kształtować architekturę centrów przyszłość, przyjaznych klientom.
„Obserwacja trendów to nieodłączny proces naszej pracy, zawsze staramy się wyciągać z nich wnioski, a następnie inkorporować je do naszego portfolio” – podsumowuje Ola Mazzini, COO firmy Sierra Balmain.