W branży leśnej zmiany i naciski związane z wprowadzaniem alternatywnych napędów są raczej traktowane z bardzo dużą rezerwą. W końcu to dość specyficzna grupa urządzeń, które muszą nie tylko mierzyć się z ciężką pracą, ale także redukcją masy. Mimo to Komatsu intensywnie pracuje nad nowym rodzajem napędu do swoich maszyn leśnych.
W 2023 roku Komatsu Forest ogłosiło inicjatywę utworzenia nowego działu rozwoju, skoncentrowanego na elektryfikacji maszyn leśnych. Dzięki tej inwestycji firma zamierza zmniejszyć emisję dwutlenku węgla netto w swoich flocie maszyn do pracy w lesie. Inicjatywa jest w pełni zgodna z celami firmy, w której zrównoważony rozwój jest podstawową zasadą w całej działalności.
Maszyny leśne Komatsu będą hybrydowe
Tyle o ile chodzi o stanowisko oficjalne, bowiem nie jest tajemnicą, iż na producentów wszystkich maszyn co roku wywierana jest większa presja by ci coś zrobili lub próbowali robić. Nie ma co jednak ukrywać, iż w odniesieniu do maszyn nie tylko leśnych, wprowadzanie marzeń ekologów i lobbystów, trafia na silny opór, przede wszystkim praw fizyki ale i czystej kalkulacji. Maszyna to nie samochód, maszyna musi na siebie i swojego właściciela zarobić, tu nie ma miejsca na fanaberie i rozwiązania w stylu “jakoś to będzie”.
– Mamy neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla zakład produkcyjny i pracujemy z tą samą determinacją, aby zmniejszyć emisję CO2 podczas użytkowania naszych maszyn leśnych. Naszym celem jest opracowanie wydajnych produktów, które są zasadniczo zaprojektowane w celu zminimalizowania wpływu na środowisko i zmniejszenia emisji CO2, tutaj elektryfikacja odgrywa kluczową rolę. Długoterminową wizją jest osiągnięcie „miejsca pracy o zerowej emisji netto – mówi Erik Nilsson, Chief Technology Officer (CTO) w Komatsu Forest.
Filozofia zaczerpnięta z koparek
Jednak jak przystało na firmę japońską z dużym zapleczem projektowym w Szwecji oraz Finlandii, nie może być mowy o rzuceniu się na budowę w pełni elektrycznego harvestera czy forwardera. To przy obecnym poziomie techniki mogłoby zakończyć się kompletnym fiaskiem. Dlatego Komatsu postanowiło wykorzystać sprawdzone rozwiązania z innych swoich maszyn, a mianowicie koncepcję hybrydy spalinowo-elektrycznej, jaką stosuje w koparkach serii HB200 i HB300.
Idea jest całkiem prosta i ma sporo sensu, a przy tym daje szanse na realne osiągniecie celu w postaci obniżenia emisji CO2 oraz, co ważniejsze, zużycia paliwa. Taką ekologię, to my rozumiemy. Co zatem zostanie zrobione? Podobnie jak w hybrydowych koparkach Komatsu, silnik spalinowy dostanie wspomaganie w postaci silnika-generatora elektrycznego, który zastąpi dwa z sześciu cylindrów. Dodatkowo, jak dowiedzieliśmy się od przedstawicieli firmy Arcon – dystrybutora Komatsu Forest w Polsce – w planach jest system rekuperacji energii z obrotu oraz częściowe lub całkowite zastąpienie napędu hydrostatycznego elektrycznym. Tego dokładnie jeszcze nie wiadomo, bowiem maszyna jest w fazie testów i szczegółów technicznych jeszcze nie zdradzono. Wiadomo, iż w tym roku ma zostać zorganizowany pierwszy pokaz wewnętrzny i rozpoczną się testy na dobre.
Forwardery na początek
– Prawie dwa lata temu ogłosiliśmy naszą inwestycję w elektryfikację. Opracowaliśmy prototyp koncepcyjny, który zostanie pokazany po raz pierwszy na Komatsu Days 2025. Na początek elektryfikacja dotknie Forwardery. Hybrydyzacja to pierwszy krok w elektryfikacji, w którym istniejąca dystrybucja odnawialnych źródeł energii jak HVO100 może być stosowana tak samo jak w naszych konwencjonalnych maszynach – dodaje Erik Nilsson.
Otwarcie drzwi do elektryfikacji w leśnictwie jest przełomowym krokiem technologicznym dla Lasu Komatsu – ale także stanowi poważne wyzwania. Ponieważ maszyny działają poza siecią istniejącą siecią energetyczną, należy wziąć pod uwagę wiele czynników przy opracowywaniu nowych rozwiązań maszynowych. Aby umożliwić wykorzystanie różnych źródeł energii, w miejscu pracy w lesie potrzebne są różne rozwiązania w zakresie dystrybucji energii. Sukces w tej transformacji będzie wymagał współpracy, partnerstwa oraz rozwoju nowych technologii i rozwiązań systemowych.