W ubiegłym tygodniu Lufthansa opublikowała wyniki finansowe za trzeci kwartał 2024 r. Wyniki finansowe Lufthansy są zgodne z oczekiwaniami analityków jednak wyraźnie gorsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przedstawiciele linii lotniczej zwracają uwagę na wiele czynników, które są problematyczne dla przewoźnika.
- Grupa Lufthansa odnotowała gorsze wyniki finansowe niż przed rokiem.
- Głównym zagrożeniem jest otoczenie regulacyjne i rosnąca konkurencja ze strony Chin.
- Przewoźnicy zamykają połączenia do Chin ze względu na wyższe koszty operacyjne.
Wyniki finansowe Lufthansy gorsze o 9%
W trzecim kwartale 2024 r. grupa Lufthansa odnotowała 1,3 mld euro zysku operacyjnego. Wyniki są zgodne z szacunkami analityków, jednak są one wyraźnie niższe niż w trzecim kwartale 2023 r. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku zysk operacyjny spadł o 9%.
Opóźnione dostawy samolotów, problemy z punktualnością w naszych węzłach w Niemczech i niekorzystne warunki regulacyjne mają wpływ na naszą podstawową markę – powiedział w oświadczeniu dyrektor generalny Carsten Spohr.
Trzeci kwartał jest najlepszym okresem dla większości linii lotniczych ze względu na wakacyjno-urlopowe wyjazdy. Niemniej w tej chwili ze względu na dużą niestabilność biznesu połączoną z rosnącymi kosztami funkcjonowania sytuacja jest gorsza niż przed rokiem. Wśród wymienianych czynników wpływających na gorszą sytuację przewoźnika wymieniany jest kryzys na Bliskim Wschodzie czy też opóźnienia w dostawach samolotów, które ograniczają dalszą ekspansję.
Pasażerskie przewozy grupy Lufthansa, do której oprócz samej Lufthansy należą również Austrian Airlines, Swiss International oraz Eurowings wygenerowały w trzecim kwartale 1,2 mld euro zysku operacyjnego. To spadek w stosunku do trzeciego kwartału 2023 r. kiedy to przewozy pasażerskie wygenerowały 1,4 mld euro. Za spadek zysku operacyjnego w zdecydowanej większości odpowiada spadek zysków o 234 mln euro głównej linii Lufthansa.
Carsten Spohr podczas konferencji wynikowej stwierdził, iż nie wierzy, aby podróże służbowe na świecie, a zwłaszcza w Niemczech miały wrócić do poziomów z 2019 roku.
Chińskie linie lotnicze dużym zagrożeniem dla europejskich przewoźników
Co również warto zaznaczyć Lufthansa podobnie jak większość europejskich przewoźników w przeciwieństwie do chińskiej konkurencji nie może latać nad rosyjską przestrzenią powietrzną. W efekcie europejskie linie lotnicze muszą latać dłuższymi trasami, co przekłada się na koszty funkcjonowania i utratę rynku na rzecz chińskiej konkurencji. Kilka dni temu Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły, iż kasują wszystkie połączenia na sezon zimowy 2024/2025 na trasie Warszawa – Pekin. Powodem jest niekonkurencyjna cenowo oferta wobec chińskich przewoźników. Tak też zrobiła Lufthansa, która zawiesiła trasę z Frankfurtu do Pekinu.
Fakt, iż Lufthansa musi teraz usunąć jedną ze swoich najstarszych tras, Frankfurt-Pekin, ze swojego rozkładu lotów, pokazuje, jak bardzo zmienia się równowaga konkurencyjna – powiedział agencji Reuters rzecznik Lufthansy.
Należy również zauważyć, iż nie tylko linie lotnicze z Chin są poważnym zagrożeniem. Linie lotnicze z Zatoki Perskiej również są poważnym zagrożeniem dla konkurencji europejskich przewoźników.
Lufthansa na plan naprawczy, który ma na celu zwiększenie zysku operacyjnego choćby do 1,8 mld euro w przyszłym roku i utrzymania marży operacyjnej na poziomie 8%. Analitycy uważają, iż jest to mało prawdopodobne, jednak dyrektor generalny Grupy Lufthansa kontruje, iż gdyby nie słabe wyniki samej Lufthansy, to cała grupa osiągnęłaby marżę na poziomie 8%.
Zarząd zaznacza, iż całe otoczenie regulacyjne i rosnące koszty funkcjonowania są największym zagrożeniem dla konkurencyjności linii lotniczej.
Znajdziesz nas w Google News