Słowacja: ZSSK zamawia kolejne dwupokładowe KISS-y od Stadlera

5 dni temu

Železničná spoločnosť Slovensko i Stadler podpisali kontrakt na dostawę do czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych KISS. Zamówienie podstawowe obejmuje dwa pociągi i może zostać rozszerzone o dodatkowe dwa. Pierwszy nowy pojazd ma wejść do służby pod koniec 2026 r., a drugi w 2027 r. Jednostki będą obsługiwały trasę Bratysława – Żylina.

Każdy z nowych pociągów KISS to nowoczesna jednostka o długości 155,9 m, zdolna pomieścić aż 611 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 30 w pierwszej klasie) oraz dodatkowo do 770 osób na miejscach stojących. Składy te będą osiągały prędkość maksymalną na poziomie 160 km/h.

Za projekt nowych pojazdów odpowiedzialne będzie biuro inżynieryjne Stadler Prague, zatrudniające ponad 250 inżynierów i projektantów – tak samo, jak w przypadku jednostek wcześniej dostarczonych słowackiemu przewoźnikowi. Sama produkcja zostanie zrealizowana w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.

W projekcie priorytetowo potraktowano dostępność, zapewniając wejścia w pełni kompatybilne z wózkami inwalidzkimi oraz dedykowane miejsca dla dwóch takich wózków. Pociągi zostaną wyposażone w cztery toalety, w tym jedną dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Wewnątrz znajdą się także przestrzenie dla 15 rowerów i dwóch wózków dziecięcych.

Klimatyzowane pociągi będą wyposażone w bezprzewodowy internet oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Bezpieczeństwo zapewni kompleksowy system monitoringu. Na dachu zainstalowane zostaną specjalistyczne kamery, które na bieżąco będą nadzorowały działanie pantografu.

Zastosowana w pociągach KISS lekka konstrukcja z aluminium pozwoli znacząco obniżyć koszty eksploatacji i konserwacji przez cały okres użytkowania pojazdów.

Te innowacyjne jednostki stały się symbolem ekologicznych rozwiązań, które poprawiają jakość życia i wznoszą transport kolejowy na nowy poziom – podkreślał Peter Helexa, prezes zarządu ZSSK.

Stadler zaznacza swoją obecność na Słowacji

W 2023 r. Stadler dostarczył cztery pociągi KISS dla ZSSK. Pojazdy obsługują trasy w zachodniej Słowacji tj. Bratysława – Nové Zámky oraz Bratysława – Trenčín lub Púchov. Szwajcarski producent dostarczył również wielofunkcyjne jednostki elektryczne dla wąskotorowych linii w Tatrach Wysokich (w latach 2001, 2003 i 2021).

Słowacja jest kolejnym krajem w Europie Środkowej, który stale zwiększa liczbę pociągów Stadlera. Cieszę się, iż przez cały czas wzmacniamy udział szwajcarskiego producenta na tym rynku, który według nas ma potencjał do dalszego wzrostu – powiedział Zdeněk Majer, przewodniczący Rady Nadzorczej Stadler Prague.

Nowe pociągi będą wyposażone w systemy sterowania pociągiem Mirel VZ1, jak i ETCS poziomu 2.

Autor: Damian Malesza
Fot. Stadler

Sprawdź również:

Piętrowy pociąg KISS Railjet od Stadlera dla ÖBB oficjalnie zaprezentowany
Stadler prezentuje specyfikację nowych lokomotyw dla LTG Cargo
Idź do oryginalnego materiału