Spowolnienie? Jakie spowolnienie? E-commerce w Polsce rośnie w siłę!

5 miesięcy temu

W obliczu globalnego spowolnienia gospodarczego, branża e-commerce w Polsce wykazuje wyjątkową odporność i dynamikę wzrostu. Z raportów Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, iż trudności ekonomiczne mogą paradoksalnie przyczynić się do jeszcze szybszego rozwoju handlu internetowego w naszym kraju.

Dlaczego e-commerce w Polsce rośnie mimo spowolnienia?

Mimo ekonomicznego spowolnienia, e-commerce w Polsce wykazuje najmniejsze oznaki zastoju. Według Patrycji Sass-Staniszewskiej, prezeski Izby Gospodarki Elektronicznej, mimo trudnych czasów aż siedmiu na dziesięciu konsumentów przenosi swoje zakupy do internetu. Wybierają oni cyfrowe kanały ze względu na oszczędność, szybkość i wygodę. To sprawia, iż perspektywy rozwoju e-commerce w naszym kraju pozostają optymistyczne.

W ostatniej dekadzie handel internetowy w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Z raportu „Dekada polskiego e-commerce” wynika, iż odsetek internautów dokonujących zakupów online wzrósł z 45% do 87%. Pandemia COVID-19 tylko przyspieszyła ten proces, zwiększając liczbę nowych użytkowników z różnych grup wiekowych, w tym pokolenia silver power.

Polska jest rewelacyjnym rynkiem dla e-commerce pod wieloma względami, liczby mówią same za siebie. W ciągu ostatnich kilku lat 9 na 10 polskich konsumentów dokonało zakupu przez internet, prawie 100 proc. internautów kupuje w sieci regularnie i to jest najlepsza, najatrakcyjniejsza liczba dla przedsiębiorców, którzy są tym rynkiem zainteresowani. Ważne jest też podejście Polaków do tworzenia biznesu. Jesteśmy naprawdę niesamowitymi profesjonalistami, zarówno w obszarze obsługi klienta, jak i jakości produktów. Ona jest dużo lepsza od jakości produktów sprzedawanych za granicą, a już na pewno w Chinach. Mamy profesjonalną obsługę klienta, a nasze sklepy internetowe na bieżąco śledzą zmiany legislacyjne i starają się do nich dostosowywać – mówi Patrycja Sass-Staniszewska.

Izba Gospodarki Elektronicznej

W obliczu kryzysu gospodarczego konsumenci coraz częściej wybierają zakupy online. E-commerce pozwala im na porównanie cen, wybór najlepszych ofert i kontrolę nad wydatkami. W trudnych czasach, takich jak obecne spowolnienie gospodarcze i wysoka inflacja, zakupy online stają się atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych form handlu.

Widzimy też, iż o ile jeszcze kilka lat temu dla konsumentów w e-commerce najważniejsza była jakość towaru, o tyle teraz – ze względu na pewne spowolnienie ekonomiczne – Polacy oglądają każdą złotówkę dwa razy, zanim ją wydadzą, dokonują tzw. smart zakupów, analizują produkty i różnice cenowe. Jednak rynek handlu elektronicznego będzie dalej rozwijał się dobrze. Czekamy na ten moment wyjścia ze spowolnienia. Prognozy pokazują, iż już kolejny kwartał może przynieść duże odbicie – co oznacza, iż ludzie wrócą do jakościowych zakupów przez internet, będą jeszcze chętniej kupowali w sieci – dodaje prezeska Izby Gospodarki Elektronicznej.

Izba Gospodarki Elektronicznej

Ekspresowe dostawy i darmowa wysyłka

W walce o klienta w przestrzeni cyfrowej kluczowa staje się szybkość i niezawodność realizacji zamówień. Coraz więcej e-sprzedawców oferuje ekspresowe dostawy, często w ciągu 10–15 minut, oraz opcję dostawy tego samego dnia. Dodatkowo, darmowa wysyłka staje się oczekiwanym standardem, co jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność zakupów online.

Klienci oczekują także bezproblemowych procesów zwrotów i wymiany zamówionych towarów. Firmy e-commerce w Polsce inwestują w rozwiązania, które ułatwiają te procesy, co przekłada się na wyższy poziom zadowolenia klientów i ich lojalność.

Eksport internetowy napędza rozwój polskiej gospodarki. Coraz więcej polskich przedsiębiorców decyduje się na ekspansję na rynki zagraniczne, co pozwala im skalować biznes i zwiększać zyski. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek firm eksportujących na rynki międzynarodowe wzrósł do 40%.

Polski rynek e-commerce staje się również coraz bardziej atrakcyjny dla zagranicznych inwestorów, zwłaszcza z państw spoza Unii Europejskiej i Chin. Rozwój rynku B2C oraz B2B wskazuje na ogromny potencjał, który przyciąga zagraniczne firmy zainteresowane ekspansją.

Widzimy w naszych raportach, iż polską i europejską gospodarkę tak naprawdę napędza eksport internetowy. Dlatego też konieczne jest, aby polscy przedsiębiorcy aktywniej wychodzili na rynki zagraniczne. Na szczęście w ciągu ostatnich czterech lat sytuacja się poprawiła, ponieważ w tej chwili już prawie 40 proc. firm eksportuje na rynki międzynarodowe. To pokazuje, iż polscy przedsiębiorcy chcą skalować swój biznes, zarówno w kontekście nowego konsumenta, jak i skali swojej sprzedaży. Z drugiej strony nasz rynek jest też coraz bardziej atrakcyjny dla przedsiębiorców zagranicznych – zwłaszcza spoza Unii Europejskiej i dla przedsiębiorców chińskich. W ciągu ostatnich 10 lat rynek B2C urósł nam pięciokrotnie, a rynek B2B – trzyipółkrotnie i to jest ogromna skala pokazująca, iż w naszym rynku wciąż tkwi ogromny potencjał – ocenia prezeska e-Izby.

Izba Gospodarki Elektronicznej

Prognozy dla rynku e-commerce w Polsce

Według prognoz PwC, do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie do 187 mld zł, a jego udział w sprzedaży detalicznej osiągnie 17%. Największy wzrost odnotują kategorie mody, elektroniki oraz zdrowia i urody. Zmieniająca się struktura popytu i podaży spowoduje, iż liczba e-konsumentów wzrośnie o 3,4 mln.

Sztuczna inteligencja (AI) już odgrywa kluczową rolę w rozwoju e-commerce, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. AI jest wykorzystywana do automatyzacji procesów, personalizacji ofert, optymalizacji logistyki i poprawy doświadczeń klientów. Duże przedsiębiorstwa już inwestują w AI, a mniejsze firmy korzystają z narzędzi takich jak ChatGPT, aby zwiększyć swoją konkurencyjność.

Sztuczna inteligencja jest jednym z wiodących trendów w handlu elektronicznym nie tylko w Polsce, ale w Europie i na świecie. Rynek e-commerce jest oparty na automatyzacji i technologiach, tak więc inwestycje w sztuczną inteligencję są w tej chwili must have i większość dużych podmiotów już to robi. Mniejsze podmioty, mniejsze sklepy internetowe korzystają np. z ChatGPT. Wykorzystują też AI w marketingu, w rozwiązaniach zmierzających do pozyskiwania klientów czy optymalizacji logistyki. Sztuczna inteligencja jest z całą pewnością przyszłością elektronicznego handlu – wskazuje Patrycja Sass-Staniszewska.

Personalizacja ofert oraz programmatic buying to jedne z najważniejszych trendów, które napędzają rozwój e-commerce. Dzięki zaawansowanym algorytmom AI, firmy mogą lepiej profilować klientów i dostosowywać oferty do ich indywidualnych potrzeb.

Coraz większą popularnością cieszą się też zakupy mobilne oraz technologie rozszerzonej rzeczywistości (AR). AR umożliwia klientom wizualizację produktów w ich rzeczywistym otoczeniu, co zwiększa pewność zakupów i zmniejsza liczbę zwrotów. Zakupy mobilne, dzięki łatwości i wygodzie, stają się standardem w branży e-commerce.

Wykorzystanie AI, nowe technologie oraz szybkość i niezawodność usług sprawiają, iż zakupy online stają się coraz bardziej popularne. Polscy przedsiębiorcy aktywnie ekspandują na rynki międzynarodowe, co napędza dalszy rozwój branży. Przyszłość e-commerce w Polsce maluje się w jasnych barwach, z perspektywą dalszego wzrostu i innowacji.

Polacy zrobią tam zakupy przez internet! Kaufland też otwiera swój marketplace w Polsce!

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału