Okazuje się, iż oferta sprzedaży DB Schenker przyciągnęła nie tylko największe firmy transportowe i logistyczne, ale także konsorcja private equity. Według informacji Bloomberga, konsorcjum prowadzone przez CVC Capital Partners i Carlyle Group złożyło ofertę o wartości około 14 miliardów euro. Przypomnijmy, iż oddział logistyczny Deutsche Bahn jest wyceniany na 15 miliardów euro.
Kto kupi DB Schenker?
Oferty złożyły również firmy DSV, AP Moller Maersk i Mediterranean Shipping Company (MSC). Według źródeł cytowanych przez Bloomberga, firmy logistyczne zaoferowały jednak niższe ceny w porównaniu z konsorcjum private equity. Sprzedaż DB Schenker wzbudziła zainteresowanie około 20 różnych podmiotów. Wśród innych firm rzekomo zainteresowanych transakcją są też UPS, DP World, saudyjska firma żeglugowa Bahri oraz właściciel Abu Dhabi Ports, ADQ.
W ostatnich tygodniach oferenci mieli okazję dopracować swoje niewiążące oferty zakupu DB Schenker. Te potwierdzone, niewiążące oferty zostały złożone i będą teraz starannie oceniane przez DB, zanim rozpoczniemy kolejną fazę procesu sprzedaży. Wszystko przebiega zgodnie z planem – powiedział rzecznik Deutsche Bahn.
Na początku tego roku Deutsche Bahn poprosiło zainteresowane strony o wykazanie doświadczenia w transakcjach M&A w logistyce na szeroką skalę, oraz o posiadanie odpowiednich zasobów finansowych. Firmy muszą również wyjaśnić swoje zainteresowanie DB Schenker i przedstawić wstępne plany dotyczące firmy po jej potencjalnym przejęciu. Dokumenty sprzedaży wskazują, iż preferowaną opcją dla DB jest pełna sprzedaż DB Schenker, choć rozważane jest również zainteresowanie mniejszościowymi udziałami, więc częściowa sprzedaż także nie jest wykluczona.
Przejęcie DB Schenker
Deutsche Bahn oficjalnie wystawiła DB Schenker na sprzedaż w grudniu ubiegłego roku, po rocznych konsultacjach z instytucjami finansowymi. Zainteresowane firmy mogły składać oferty między 19 grudnia a 12 stycznia. Wartość DB Schenker została oszacowana na 10-15 miliardów euro, co oznacza, iż nabywca będzie musiał wyłożyć na stół gigantyczne środki.
Co szczególnie ważne, niemieckie państwo, będące właścicielem firmy, zainteresowane jest gotówką, a nie udziałami. Sprzedaż firmy logistycznej została uznana za konieczną w celu pokrycia zaległych długów DB, zwłaszcza strat DB Cargo.
DB Schenker jest aktywny we wszystkich istotnych obszarach rynkowych – transport lądowy, lotniczy i morski – oraz oferuje rozwiązania logistyczne o charakterze ogólnym i specjalistycznym. Zatrudniając około 76 600 pracowników w ponad 1850 lokalizacjach i 130 krajach, jest jednym z największych dostawców usług logistycznych na świecie.
Deutsche Bahn nabył DB Schenker w 2002 r, przez co spółka w 2007 r. stała się logistycznym oddziałem DB. W ciągu ostatnich kilku lat Schenker doświadczył kilku kontrowersji. W 2016 roku firma została skazana za łapówkarstwo w Rosji, które miało miejsce w latach 2010-2012. Z kolei w 2020 roku firma została oskarżona o nieuczciwy dumping cenowy podczas pandemii Covid-19. Firma jednak cały czas zaprzecza tym ostatnim zarzutom.
DB Schenker notuje ogromne zyski! Sprzedają kurę znoszącą złote jaja?
Znajdziesz nas w Google News