DB Cargo, dział transportu towarowego niemieckiej kolei Deutsche Bahn, przechodzi poważny kryzys. W odpowiedzi na rosnące straty finansowe DB ogłosiło sprzedaż DB Schenker i zmiany struktury organizacyjnej Grupy.
Sprzedaż DB Schenker coraz bliżej
W ubiegłym roku firma zanotowała stratę na poziomie 497 milionów euro, a prognozy na koniec 2024 roku wskazują na możliwy wzrost strat do 500 milionów euro. Dodatkowo, Komisja Europejska prowadzi śledztwo w sprawie możliwych nielegalnych dotacji państwowych. Aby odwrócić tę trudną sytuację, Deutsche Bahn ogłosiło sprzedaż DB Schenker, swojego prężnie działającego oddziału logistycznego, a środki pochodzące ze sprzedaży mają pokryć zadłużenie grupy.
Niemiecka spółka planuje też restrukturyzację, która obejmie podział DB Cargo na kilka wyspecjalizowanych działów, z których każdy będzie skupiał się na różnych typach ładunków. Ta decyzja ma na celu poprawę wydajności operacyjnej i finansowej firmy. W ramach nowego planu restrukturyzacji, DB Cargo skoncentruje się na pociągach blokowych i transporcie wagonowym, który w tej chwili generuje znaczne straty.
Nowa jednostka Rail Logistics będzie zajmować się transportem stalowym, samochodowym, płynami i masami sypkimi, podczas gdy transport intermodalny zostanie podzielony na dwie części. Jedna jednostka będzie obsługiwać transport morski, a druga transport kontynentalny.
Każdy z działów będzie odpowiedzialny za swoje wyniki finansowe oraz jakość świadczonych usług. Będą one posiadać własny tabor kolejowy i personel. W przypadku, gdy dział będzie generował straty, jego działania mogą zostać zlecone zewnętrznym podmiotom.
Deutsche Bahn wierzy, iż podział DB Cargo na wyspecjalizowane działy pozwoli na lepsze zarządzanie zasobami i optymalizację procesów operacyjnych. Każda jednostka będzie miała większą autonomię w zarządzaniu swoimi operacjami, co ma przyczynić się do poprawy efektywności i rentowności.
Sprzedaż DB Schenker coraz bliżej
DB Schenker, jako jeden z czołowych dostawców usług logistycznych na świecie, konsekwentnie zapewnia DB solidne dochody. Decyzja o sprzedaży tej kury znoszącej złote jaja może wydawać się nielogiczna, jednak w rzeczywistości wcale tak nie jest. Sprzedaż DB Schenker podyktowana jest bowiem potrzebą pozyskania znacznych zasobów finansowych w celu uregulowania ogólnego zadłużenia DB. Według przewidywać wartość transakcji oscylować będzie w granicach od 14 do 15 miliardów euro, a proces sprzedaży zakończy się prawdopodobnie w przyszłym roku.
Oferta sprzedaży DB Schenker stwarza unikalną okazję dla potencjalnych nabywców do nabycia tak dużej i dochodowej firmy logistycznej, która może zwiększyć ich obecność na rynku i zdolności operacyjne na skalę globalną. Jeszcze pod koniec roku ponad 20 zainteresowanych stron zgłosiło chęć zakupu niemieckiego giganta logistycznego. Teraz na placu boju pozostało dwóch gigantów, ale zwycięzca może być tylko jeden.
A jest się o co bić. DB Schenker działa w ponad 130 krajach, posiada ponad 1850 lokalizacji i zatrudnia około 76 600 pracowników. Dzięki swojej globalnej obecności, firma oferuje szeroki zakres usług logistycznych, w tym transport lądowy, fracht lotniczy i morski, logistykę kontraktową oraz zarządzanie łańcuchem dostaw. Mimo trudnych warunków gospodarczych, DB Schenker osiągnął w 2023 roku skorygowany zysk operacyjny na poziomie 1,1 miliarda euro oraz przychody w wysokości 19,1 miliarda euro. Stabilne wyniki finansowe i potencjał wzrostu firmy czynią ją atrakcyjnym kąskiem.
Dwóch gigantów na placu boju
Sprzedaż DB Schenker przyciągnęła uwagę największych graczy w sektorze logistyki i prywatnych funduszy kapitałowych. Deutsche Bahn początkowo wyselekcjonował czterech oferentów: Maersk, Bahri, DSV oraz konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners. Jednak na początku tego miesiąca Maersk i Bahri wycofali swoje oferty, pozostawiając DSV i CVC Capital Partners jako głównych pretendentów.
Jeśli firmę przejąłby DSV, w tej chwili trzeci co do wielkości spedytor lotniczy na świecie, gwałtownie skoczyłby na pierwsze miejsce. Duńska firma ma bogate doświadczenie w strategicznych przejęciach, integrując wcześniej UTi, Panalpinę i Agility. Przejęcie DB Schenker przez DSV znacznie zwiększyłoby jej globalny udział w rynku i zdolności operacyjne.
Z kolei konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners wnosi znaczne zasoby finansowe i doświadczenie w strategicznych inwestycjach. Grupa ta jest zainteresowana wykorzystaniem globalnej sieci logistycznej DB Schenker do osiągnięcia znaczących zwrotów z inwestycji. Siła finansowa konsorcjum i doświadczenie w zarządzaniu dużymi przejęciami czynią go poważnym pretendentem w procesie przetargowym.
Czytaj też: Koszty Euro 2024 w Niemczech: Ile naprawdę wydano pieniędzy?
Sprzedaż DB Schenker jest kluczowym momentem w branży logistycznej, oferującym rzadką okazję dla potencjalnych nabywców do nabycia wiodącego dostawcy usług logistycznych na świecie. Podczas gdy potencjalne korzyści finansowe dla Deutsche Bahn są ogromne, wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi, zwłaszcza tych dotyczących przyszłości obu firm oraz międzynarodowych skutków tej transakcji. Niezależnie od ostatecznego nabywcy, świat logistyki czekają znaczące zmiany.
Sprzedaż DB Schenker już tuż tuż! Na placu boju pozostało dwóch gigantów!
Znajdziesz nas w Google News