Sprzedaż DB Schenker za gigantyczną kwotę! DSV musiało pozbyć się akcji

3 miesięcy temu

Duńska firma DSV, jedna z czołowych globalnych firm logistycznych, ogłosiła, iż udało jej się pozyskać 5 miliardów euro w ramach emisji akcji. Środki te mają pomóc w sfinansowaniu zakupu DB Schenker, niemieckiej spółki należącej do Deutsche Bahn. Sprzedaż DB Schenker, szacowana na 14,3 miliarda euro, ma być jedną z największych transakcji na rynku logistycznym.

By sfinalizować sprzedaż DB Schenker, DSV pozbyło się akcji

Oferta akcji, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, skierowana była do inwestorów instytucjonalnych zarówno w Danii, jak i na rynkach międzynarodowych. Akcje zostały sprzedane po cenie rynkowej, a oferta nie dawała prawa pierwszeństwa dotychczasowym akcjonariuszom DSV. To pozwoliło firmie na szybkie pozyskanie kapitału, który jest potrzebny, by sfinalizować sprzedaż DB Schenker.

Środki z emisji zostaną wykorzystane do częściowego sfinansowania zakupu Schenker AG od Deutsche Bahn, co potwierdziła sama firma w oficjalnym oświadczeniu. Pozostała część transakcji zostanie pokryta z długu, co jest typowym rozwiązaniem przy tak dużych transakcjach.

Decyzja DSV o przejęciu DB Schenker, ogłoszona w zeszłym miesiącu, jest krokiem milowym na rynku globalnej logistyki. Po sfinalizowaniu transakcji, DSV stanie się największym na świecie operatorem logistycznym pod względem zarówno wolumenów transportu lotniczego, jak i osiąganych przychodów. Zgodnie z przewidywaniami, połączenie obu firm ma przynieść znaczne korzyści, zarówno w postaci większej skali działania, jak i lepszej optymalizacji kosztów.

Transakcja będzie sfinansowana poprzez kombinację finansowania kapitałowego i dłużnego, przy czym około 4-5 miliardów euro pozyskane zostanie z emisji akcji. Przyspieszony proces emisji pozwolił na pominięcie prawa pierwszeństwa dla obecnych akcjonariuszy, co umożliwiło szybkie zrealizowanie sprzedaży. BNP Paribas, Danske Bank, HSBC, JP Morgan i Nordea pełniły rolę głównych koordynatorów i organizatorów tej operacji finansowej.

Proces przejęcia DB Schenker ma zakończyć się jeszcze w tym roku

Pomimo sprzeciwu ze strony związków zawodowych, rada nadzorcza Deutsche Bahn niedawno zatwierdziła sprzedaż DB Schenker na nadzwyczajnym posiedzeniu. Również niemiecki rząd federalny udzielił wymaganej zgody na transakcję zgodnie z przepisami Federalnego Kodeksu Budżetowego (BHO).

Zgodnie z planem, proces przejęcia DB Schenker ma zakończyć się jeszcze w tym roku, po uzyskaniu wszystkich niezbędnych zgód regulacyjnych. Do tego czasu DSV i Schenker będą funkcjonować jako odrębne podmioty. Całkowita wartość transakcji, uwzględniając odsetki do momentu finalizacji, może wynieść choćby 14,8 miliarda euro, co sprawia, iż jest to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii współczesnej logistyki.

Na początku tego tygodnia DSV wydało również raport dotyczący swoich wyników finansowych. Firma zaktualizowała prognozy, spodziewając się teraz zysku operacyjnego (EBIT) przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych na poziomie od 2,1 do 2,2 miliarda euro (9,2 mld zł do 9,8 mld zł). Jest to nieco wyższa prognoza w porównaniu do wcześniejszych oczekiwań, które wynosiły 2-2,2 miliarda euro (9 mld zł do 9,8 mld zł).

Warto zauważyć, iż EBIT za trzeci kwartał ma wynieść 590 milionów euro (2,5 mld zł), co jest wynikiem porównywalnym do ubiegłorocznych rezultatów. Stabilny poziom zysków w trzecim kwartale potwierdza, iż DSV kontynuuje rozwój, mimo trudnych warunków rynkowych i wyzwań związanych z tak dużą transakcją.

Co dalej dla DSV i DB Schenker?

Sprzedaż DB Schenker na rzecz DSV oznacza poważne zmiany w strukturze globalnego rynku logistycznego. DSV, które już teraz jest jednym z liderów w branży, po sfinalizowaniu transakcji stanie się niekwestionowanym liderem, co pozwoli firmie na dalsze umacnianie swojej pozycji na świecie.

Połączenie tych dwóch gigantów logistycznych może również przynieść korzyści klientom, w tym większe możliwości przewozowe oraz szerszą ofertę usług logistycznych. Konsolidacja sektora może także prowadzić do lepszej optymalizacji kosztów oraz innowacji, co pozytywnie wpłynie na jakość usług świadczonych przez obie firmy.

Firma DSV zapewniła, iż zamierza chronić miejsca pracy i inwestować w przyszłość DB Schenker 1 miliard euro w ciągu kolejnych kilku lat. Celem tych inwestycji ma być zwiększenie rentowności spółki po przejęciu. Dla DSV, ta transakcja nie tylko umocni pozycję na rynku, ale także umożliwi dalszą ekspansję globalną.

Sprzedają kurę znoszącą złote jaja

DB Schenker to prawdziwa perła w koronie Deutsche Bahn. Firma logistyczna regularnie przynosi wysokie zyski, co pomaga utrzymać finansową stabilność grupy. W pierwszej połowie ubiegłego roku Schenker wypracował imponujący zysk operacyjny w wysokości 520 milionów euro, co w znacznym stopniu przyczyniło się do poprawy wyników finansowych DB po trudnym okresie pandemii. Cały rok zakończył się dla Schenker zyskiem rzędu 1,8 miliarda euro, co pomogło na jakiś czas wyciągnąć Deutsche Bahn z operacyjnych problemów.

Początkowo w wyścigu o DB Schenker brało udział kilku gigantów, w tym między innymi Maersk i Bahri, jednak niemal wszyscy wycofali swoje oferty. W grze pozostały tylko dwie firmy: duński gigant logistyczny DSV oraz konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners. Firmę ostatecznie przejął ten pierwszy i ma ambitne plany dalszego rozwoju niemieckiej kury znoszącej złote jaja.

DSV ma duże doświadczenie w przejmowaniu innych firm. W ostatniej dekadzie firma systematycznie powiększała swoje portfolio, przejmując między innymi Panalpina, UTi oraz Agility Global Integrated Logistics. Dzięki przejęcia UTi duński gigant awansował z 16. na 8. miejsce wśród największych spedytorów lotniczych na świecie.

Sprzedaż DB Schenker przyklepana! Chociaż związkowcy kręcili nosem

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału