Sprzedaż DB Schenker oficjalnie zakończona. Duńska firma logistyczna DSV zwyciężyła w rywalizacji z funduszem private equity CVC. Firma kupi niemieckiego giganta za 14 miliardów euro.
Sprzedaż DB Schenker oficjalnie zakończona
Sprzedaż DB Schenker na rzecz DSV sprawi, iż duńska firma stanie się największym spedytorem na świecie, prześcigając konkurencję pod względem zarówno wolumenu, jak i przychodów. Jednak finalizacja umowy wciąż wymaga zatwierdzenia przez radę nadzorczą Deutsche Bahn, która składa się z przedstawicieli rządu, parlamentu oraz związków zawodowych. A ci ostatni raczej niechętnie podchodzili do tej transakcji.
Niemiecki związek zawodowy Verdi opowiedział się bowiem po stronie konkurenta Duńczyków – funduszu CVC. Związki obawiały się, iż przejęcie przez DSV doprowadzi do masowych zwolnień. Historia poprzednich przejęć przez DSV pokazuje, iż firma często redukuje liczbę zatrudnionych w ciągu pierwszych miesięcy po przejęciu.
Jednak DSV ma inne plany. Firma zapewniła, iż zamierza chronić miejsca pracy i inwestować w przyszłość DB Schenker, co może zneutralizować część obaw pracowników. Warto dodać, iż wcześniej analityk z Bernstein ocenił DSV jako „logicznego kupca”, wskazując na najwyższy potencjał synergii między firmami oraz niskie ryzyko niepowodzenia transakcji.
Według źródeł cytowanych przez Reuters i Bloomberg, DSV planuje zainwestować aż 1 miliard euro w DB Schenker w ciągu kolejnych kilku lat. Celem tych inwestycji ma być zwiększenie rentowności spółki po przejęciu. Dla DSV, ta transakcja nie tylko umocni pozycję na rynku, ale także umożliwi dalszą globalną ekspansję.
DB Schenker brennt auch pic.twitter.com/FAhyV98kNK
— Toro79 (@tomroe79) September 11, 2024
DSV będzie liderem rynku spedycyjnego?
Sprzedaż DB Schenker na rzecz DSV stworzy z duńskiej firmy prawdziwego lidera rynku spedycyjnego, który znacznie wyprzedzi konkurencję. Połączone przychody DSV i DB Schenker osiągną 43,4 miliarda dolarów, co znacznie przewyższa przychody takich gigantów jak DHL Global Forwarding (33,9 miliarda dolarów) oraz Kuehne+Nagel (31,7 miliarda dolarów).
Pod względem wolumenów transportu lotniczego, firma będzie przewoziła około 3 miliony ton ładunków rocznie, wyprzedzając dotychczasowego lidera, Kuehne+Nagel, z jego 2 milionami ton. To kolejny dowód na to, iż DSV dokonuje strategicznych posunięć, które umacniają jego pozycję na rynku globalnym.
DSV nie po raz pierwszy pokazuje, iż jest mistrzem w przejmowaniu innych firm. W ostatniej dekadzie firma systematycznie powiększała swoje portfolio, przejmując między innymi Panalpina, UTi oraz Agility Global Integrated Logistics. Przykład przejęcia UTi z 2015 roku pokazuje, jak gwałtownie DSV potrafi zintegrować nowe spółki i wykorzystać synergię z przejętych firm. Dzięki tej transakcji DSV awansowało z 16. na 8. miejsce wśród największych spedytorów lotniczych na świecie.
Jednak transakcja może nie być tak prosta, jak się wydaje. Istnieje ryzyko, iż organy antymonopolowe będą wymagać sprzedaży niektórych części biznesu, aby zapewnić uczciwą konkurencję na rynku.
Historia sprzedaży DB Schenker
Deutsche Bahn oficjalnie ogłosiło sprzedaż DB Schenker w grudniu ubiegłego roku, po roku analizowania różnych opcji. Głównym powodem sprzedaży jest konieczność spłaty ogromnych długów DB Cargo, które to obciążają spółkę-matkę. Wymagania stawiane przed potencjalnymi nabywcami obejmowały doświadczenie w przejęciach o takiej skali oraz stabilną sytuację finansową.
Pod koniec wyścigu o przejęcie DB Schenker, w grze pozostały dwie firmy: DSV oraz fundusz CVC. Pozostali gracze, tacy jak Maersk oraz saudyjska firma Bahri, wycofali się z rywalizacji kilka miesięcy temu. DSV, z dobrze ugruntowaną pozycją w branży logistycznej, wyprzedziło CVC, proponując nie tylko korzystniejszą ofertę finansową, ale również obietnicę inwestycji w rozwój DB Schenker.
Ostateczna decyzja o sprzedaży DB Schenker ma najważniejsze znaczenie dla przyszłości niemieckiego giganta kolejowego. Deutsche Bahn poszukiwało nie tylko finansowej ulgi, ale również stabilnego partnera, który zapewni dalszy rozwój Schenker i ochroni tysiące miejsc pracy.
Z chwilą, gdy DSV sfinalizuje transakcję, rynek spedycyjny wejdzie w nową erę. Duński gigant logistyczny stanie się niekwestionowanym liderem, a połączenie sił z DB Schenker otworzy nowe możliwości rozwoju. Z kolei Deutsche Bahn, pozbywając się jednej ze swoich kluczowych i bardzo opłacalnych spółek zależnych, będzie miało szansę na poprawę swojej sytuacji finansowej. Przynajmniej na jakiś czas.
Sprzedaż DB Schenker to najważniejszy moment dla rynku logistycznego, który może na stałe zmienić układ sił w branży. W przyszłości najważniejsze będzie monitorowanie, jak DSV poradzi sobie z integracją tak dużego gracza, jak DB Schenker, oraz jak będzie radziło sobie z wymaganiami organów antymonopolowych i oczekiwaniami pracowników.
Sprzedaż DB Schenker na finiszu! Są już finalne oferty