Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 8,34% r/r i o 1,32% m/m do 303,54 zł zł w grudniu, wynika z danych ASM Sales Force Agency. Z listopadowego badania wynika, iż na pozycji lidera najniższych cen znalazł się Auchan.
„Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, iż w grudniu ub. r. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 3,96 zł, czyli 1,32% i wyniosła 303,54 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w listopadzie ub. r. Dodatkowo w dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (8,7%), natomiast największy spadek w sklepach Netto (7,54%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 10 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano ponownie w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w grudniu 2024 r. była wyższa aż o 76,06 zł niż w 2023 r., tj. o 32,26%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 3 sklepach, były to: Makro Cash & Carry (5,62%), Netto (2,57 %) i Selgros Cash & Carry (1,02%). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 8,34% z 280,16 zł w grudniu 2023 r. do 303,54 zł w grudniu 2024 r.” – czytamy w komunikacie.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, autorzy stwierdzili, iż moglibyśmy zapłacić 223,37 zł (więcej o 14,4 zł niż w listopadzie ub. r.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 366,57 zł (mniej o 2,1 zł niż w listopadzie ub. r.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w grudniu 2024 r. wyniosła 143,20 zł i była o 16,5 zł niższa niż w listopadzie ub.r. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w grudniu 2024 r. była wyższa o 23,63% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2024 r. droższy o 0,73% niż w 2023 r., podano.
„Nasze cyklicznie przeprowadzane badanie, pozwala zrozumieć nie tylko aktualne trendy, ale i przewidywać dalsze zmiany na dynamicznie ewoluującym rynku. Najnowszy raport ASM SFA jednoznacznie wskazuje, iż polski rynek FMCG w 2024 roku charakteryzował się dalszą presją inflacyjną, szczególnie w takiej kategorii, jak napoje, których ceny wzrosły aż o 24,29% rok do roku. Chociaż nie zmienił się lider niskich cen, to znaczące różnice cen między kanałami sprzedaży – z dark store na czele jako najdroższym rozwiązaniem – ujawniają rosnące zróżnicowanie w kosztach dostępu do tych samych produktów. Analitycy ASM SFA ustalili, iż cena koszyka zakupowego wzrosła w skali roku w 10 na 13 analizowanych sieci. Różnica między koszykiem minimalnym i maksymalnym osiągnęła poziom 143,20 zł. W praktyce oznacza to, iż decyzje konsumentów dotyczące miejsca i kanału zakupów mają coraz większe znaczenie dla domowego budżetu. Dane te sygnalizują wyraźne wyzwania dla rynku, który w obliczu wahań cenowych będzie musiał jeszcze bardziej precyzyjnie dostosowywać swoją ofertę, aby sprostać oczekiwaniom klientów. Personalizowane akcje promocyjne i aktywne działania sieci we własnych aplikacjach zakupowych to tylko jeden ze sposobów na zwrócenie uwagi klientów” – powiedział client service & analysis director ASM SFA Kamil Kruk, cytowany w komunikacie.
Z grudniowego badania wynika, iż pozycję lidera najniższych cen ponownie zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 258,64 zł. To wzrost o 11,08 zł, czyli o 4,48% więcej niż najtańszy koszyk w listopadzie ub. r. należący przed miesiącem również do sieci Auchan.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w sklepach typu Cash & Carry – 285,91 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 368,01 zł. Natomiast najtańsze zakupy (303,54 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych, wskazano także.
Zgodnie z przyjętą metodologia, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły sie najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline).
Źródło: ISBnews