Stacja Stargard coraz wygodniejsza

1 rok temu

Od 29 października 2023 r. pasażerowie mogą wygodniej wsiadać do pociągów z nowego peronu nr 3 na stacji Stargard. Zmieniła się organizacja ruchu na stacji. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przebudowują stację i cztery wiadukty w tym zachodniopomorskim mieście.

– Remont linii kolejowej z Poznania do Szczecina to jeden z najważniejszych projektów inwestycyjnych. Jego realizacja przyczyni się do lepszego skomunikowania Wielkopolski i Pomorza Zachodniego. To istotne dla zwiększenia atrakcyjności ekonomicznej tych regionów – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

Wykonawcy zakończyli roboty związane z przebudową torów, sieci trakcyjnej, urządzeń starowania ruchem kolejowym oraz peronu nr 3, co zwiększy bezpieczeństwo ruchu pociągów. Nowy peron jest wyższy i szerszy, dzięki czemu pasażerom będzie się wygodniej wsiadało i wysiadało z pociągów. Komfort oczekiwania na pociąg poprawi nowa wiata i ławki. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewni bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem, wyświetlacze, gabloty z rozkładami jazdy oraz nowy system nagłośnienia z komunikatami głosowymi. W podobnym standardzie zostaną zmodernizowane perony numer 1 oraz 2, a po zakończeniu wszystkich prac lepszą komunikację na stacji zapewni nowe przejście pod torami, które będzie prowadziło od budynku dworca na perony oraz drugą stronę miasta, do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Będzie ono wyposażone w windy, dzięki czemu stacja w Stargardzie będzie dostępniejsza dla wszystkich pasażerów, również tych o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Zmiany w organizacji ruchu na stacji w Stargardzie

Oddanie do użytku nowego peronu wiąże się z wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu na stacji. Od 29 października zostało uruchomione dojście w poziomie szyn do peronu nr 1 i 3. Zamknięty został peron nr 2 i dojście do niego. Przez 2 tygodnie, w dniach od 29 października do 11 listopada, przy peronie nr 3 będą zatrzymywały się pociągi jadące na i z linii kolejowej nr 351 (dla pociągów regionalnych jest to kierunek Krzyż/Poznań). Pociągi jadące na i z linii kolejowej nr 202 (dla pociągów regionalnych jest to kierunek Koszalin/Słupsk, Szczecinek, Piła), będą zatrzymywały się przy peronie nr 1.

Od niedzieli 12 listopada wszystkie pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się przy peronie nr 3. Wyłączony z eksploatacji dla pasażerów zostanie peron nr 1.

Przebudowa wiaduktów

W Stargardzie prowadzona jest przebudowa czterech wiaduktów kolejowych. Efektem prac będzie płynny i bezpieczny ruch kolejowy, kierowcy zyskają szerszą jezdnię, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżki. Konstrukcja obiektu będzie dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Pozwoli to na usprawnienie komunikacji w mieście i wyprowadzenie częściowo ruchu samochodów z centrum miasta. Prace prowadzone są w sposób umożliwiający prowadzenie ruchu kolejowego.

Do końca października wykonawca planuje odtworzenie nawierzchni drogowej pod wiaduktem na ul. Składowej, co pozwoli na przywrócenie ruchu pod obiektem od 1 listopada. Rozpoczęcie prac na wiadukcie na ul. Wyszyńskiego wykonawca planuje od 15 listopada. Zakres prac będzie wiązał się z wprowadzeniem tymczasowej organizacji ruchu, którą wykonawca uzgodnił z zarządcą drogi. W dalszej kolejności przeprowadzone zostaną prace na drugich połówkach wiaduktów przy ul. Pierwszej Brygady/Konopnickiej oraz Bogusława IV.

Bezpieczniej pociągiem między Poznaniem a Szczecinem

Na stacji Stargard powstało Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym od 29 października system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu będzie sterował ruchem kolejowym na odcinku między Kolinem a Stargardem. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu pociągów. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, z LCS w Stargardzie będzie prowadzony ruch pociągów między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem.

Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 mld zł jest współfinansowana z instrumentu CEF („Łącząc Europę”). Większość zasadniczych prac na całej trasie planowana jest do końca 2023 roku. Zakończenie prac na stacji w Stargardzie planowane jest do końca 2024 roku.

Źródło: gov.pl
Fot. PKP PLK S.A.

Idź do oryginalnego materiału