Ostatni kursujący w Warszawie skład serii 81, znany jako „Stara Moskwa” przez cały czas obsługuje pierwszą linię warszawskiego metra. Weteran stołecznej kolei podziemnej łącznie przejechał już blisko 2,5 mln km.
Historia pociągu sięga 1990 r. – wtedy opuścił fabrykę zlokalizowaną pod Moskwą, a dokładnie w Mytiszczi. Skład serii 81 o nr 02 był jednym z pierwszych „podarowanych” Warszawie przez Związek Radziecki. Wraz z bliźniaczym pojazdem (nr 01) wyróżniał się charakterystycznym emblematem „M” zdobiącym czoło wagonu, co przyczyniło się do nadania mu wtedy przydomku „Mała Moskwa”.
Świadek narodzin stołecznego metra
Pociąg o numerze 02 pamięta czasy, gdy warszawskie metro stawiało pierwsze kroki tj. okres, gdy składy kursowały jedynie do stacji Politechnika i składały się z zaledwie trzech wagonów. Choć konstrukcyjnie pojazd jest niemal identyczny, jak te kursujące w Moskwie czy Sankt Petersburgu, to różni się od nich istotnym szczegółem – szerokością wózków. Dostosowano je do europejskiego rozstawu szyn wynoszącego 1435 mm, w przeciwieństwie do szerszego – stosowanego na wschodzie (1520 mm).
W wiekowym pojeździe znajdziemy nietypową wentylację. Wymianę powietrza umożliwiają specjalnie zaprojektowane otwory w dachu, które wykorzystują pęd pociągu do kierowania strumienia powietrza do wnętrza składu. Wielu pasażerów do dziś wspomina komfortowe siedzenia tego składu, choć w porównaniu z nowoczesnymi pociągami Skody czy Siemensa, „Stara Moskwa” jest zdecydowanie głośniejsza i mniej płynna w prowadzeniu. Podczas podróży pasażerowie nie doświadczą zbyt wielu udogodnień.
W ciągu niemal 35 lat eksploatacji Metro Warszawskie przeprowadzało kilka modernizacji leciwego składu.
Wymieniono w nim fotele maszynisty na bardziej ergonomiczne, a siedzenia pasażerskie zostały zmienione z ciemnobrązowych ławek na oddzielne miejsca – w charakterystyczny czerwono-czarny wzór. W części wagonów wymieniono również oprawy świetlne w przedziale pasażerskim. Zgodnie z obowiązującymi standardami w Metrze Warszawskim pociąg numer 02 został też wyposażony w kamery systemu CCTV oraz nowe systemy: kontroli dostępu dla obsługi, lokalizacji peronu oraz łączności awaryjnej „pasażer-maszynista” – informuje Metro Warszawskie.
Weteran na warszawskich torach
Obecnie pociąg kursuje w ograniczonym wymiarze – tylko 3 dni w tygodniu tj. w poniedziałki, środy oraz piątki. Rozpoczyna kursy o godz. 600 ze stacji Kabaty. Jego dalsza eksploatacja uzależniona jest głównie od dostępności części zamiennych, które pozyskiwane są z pozostałych, wycofanych już z użytku wagonów tego typu. Większość „rodzeństwa” warszawskiej „Starej Moskwy” znalazła swój nowy dom w metrze w Kijowie.
Autor: Damian Malesza
Fot. M. Czerski/Metro Warszawskie
Sprawdź także:
- Metro Warszawskie przekaże 10 sześciowagonowych składów serii 81 do Kijowa
- M4, czyli warszawskiego metra kontynuacja
- Skoda Varsovia pojawi się na torach warszawskiego metra jeszcze w tym tygodniu