Z raportu Intermodal Association of North America (IANA) wynika, iż łączna objętość przewozów intermodalnych spadła o 8,6% w porównaniu z rokiem poprzednim w pierwszym kwartale 2023 r. Wszystkie segmenty odnotowały spadki, w tym kontenery krajowe o 5,8%, kontenery międzynarodowe o 8,8% oraz przyczepy o 28,8%. Dlaczego spadają stawki przewozów transatlantyckich i jaki ma to wpływ na import z Europy?
Malejący import z Europy. Szykują się problemy?
Import materiałów budowlanych oraz napojów, mebli i sprzętu mechanicznego (w tym części samochodowych) z Europy do Stanów Zjednoczonych zaczął spadać, wpływając na spadek stawek przewozów transatlantyckich. Wpływ na to miało również zmniejszenie popytu na towary konsumenckie, co wpłynęło na spadek przewozów z Azji do USA. W rezultacie stawki przewozów z Europy na wschodnie wybrzeże USA zaczęły maleć.
Stawki przewozów z Europy do USA w ostatnim roku były wyjątkiem w porównaniu z innymi głównymi trasami, utrzymując się na wyższym poziomie niż przed pandemią COVID-19. Jednak w tej chwili zaczynają maleć, a różnica między nimi a stawkami sprzed pandemii się zmniejsza.
Czytaj również: Polityka klimatyczna UE będzie sporo kosztować, szczególnie klasę średnią
Jak informuje Freight Waves, głównym powodem spadku stawek przewozów jest spadek popytu na materiały budowlane z Europy, które wcześniej utrzymywały wysokie stawki przewozowe. Import materiałów budowlanych, takich jak cement, gips czy drewno, znacznie uległ zmniejszeniu w ostatnich miesiącach, co wpłynęło na stawki przewozowe. W miarę jak stawki przewozowe maleją, przewoźnicy muszą dostosować się do nowej sytuacji na rynku. Może to prowadzić do zwiększenia konkurencji, konsolidacji w branży oraz zmian w ofercie przewoźników.
Analiza stawek przewozów transatlantyckich na podstawie indeksów Freightos Baltic Daily Index, Drewry, Platts i Xeneta
Indeks Freightos Baltic Daily (FBX) podaje średnie stawki przewozowe na trasie Europa-Wschodnie Wybrzeże USA na poziomie 3081 USD za jednostkę równoważnika czterdziestostopowego (FEU) w czwartek, co oznacza spadek o 44% od początku roku. Równocześnie, premia w porównaniu do stawek sprzed pandemii COVID-19 zmniejszyła się do 1022 USD za FEU.
Oceny stawek przewozowych transatlantyckich według Platts i Xeneta są zbliżone do FBX, natomiast te według Drewry są znacznie wyższe. Wskazuje to, iż różni dostawcy indeksów mogą pokazywać ten sam kierunek zmian, ale publikować bardzo różne liczby.
Porównanie pięcioletniej krzywej stawek FBX Europa-Wschodnie Wybrzeże USA do globalnej kompozytu FBX pokazuje, iż handel transatlantycki osiągnął szczyt później niż inne rynki. Handel ten prawie dokładnie naśladuje globalny trend spadkowy, ale z pewnym opóźnieniem.
Czytaj również: Największy czeski przewoźnik towarowy zwiększa ekspansję w Europie
Stawki przewozowe na trasie Europa-Wschodnie Wybrzeże USA spadają, co wpływa na rentowność przewoźników kontenerowych. Warto jednak zauważyć, iż analiza danych z różnych indeksów pokazuje podobny trend, choć z różnymi wartościami. W dłuższej perspektywie przewoźnicy muszą dostosować się do zmieniających się warunków na rynku i szukać nowych możliwości w celu utrzymania rentowności.
Wpływ spadku importu z Europy na porty wschodnie i zatokowe USA
W 2022 r. porty wschodnie i zatokowe USA osiągnęły lepsze wyniki niż porty zachodnie. Wpłynęło na to przekierowywanie ładunków z portów kalifornijskich oraz import z Europy. Import ten stanowił około 20% całkowitego importu kontenerowego do USA.
Ponadto spadek importu z Europy wpłynął również na wyniki portów wschodnich i zatokowych USA. Mniejsza ilość przewożonych kontenerów wpłynęła na obroty portów, które wcześniej notowały wzrosty w wyniku rosnącego importu z Europy. Porty te muszą teraz dostosować się do nowej sytuacji na rynku i szukać innych źródeł przychodów.
Co istotne, z raportu Intermodal Association of North America (IANA) wynika, iż łączna objętość przewozów intermodalnych spadła o 8,6% w porównaniu z rokiem poprzednim w pierwszym kwartale 2023 r. Wszystkie segmenty odnotowały spadki, w tym kontenery krajowe o 5,8%, kontenery międzynarodowe o 8,8% oraz przyczepy o 28,8%.
Import z Europy: Jaka prognozy na przyszłość? Jakie wyzwania czekają przewoźników?
Spadek stawek przewozów transatlantyckich stanowi wyzwanie dla przewoźników kontenerowych oraz portów wschodnich i zatokowych USA. Należy jednak pamiętać, iż rynek transportowy jest dynamiczny i w przyszłości może dojść do zmian, które wpłyną na poprawę sytuacji na rynku przewozów transatlantyckich.
Przewoźnicy muszą dostosować się do spadku stawek przewozowych, co może oznaczać restrukturyzację oraz inwestycje w nowe technologie. Dodatkowo ważne jest poszukiwanie nowych rynków zbytu. Równocześnie, spadek stawek może stworzyć okazje dla nowych graczy na rynku, którzy będą mogli skorzystać z niższych kosztów wejścia i rozwijać się w konkurencyjnym środowisku.
Innowacje w logistyce i transporcie. Jak ważna jest rola polityki i regulacji w przyszłości rynku?
Aby sprostać wyzwaniom związanym ze spadkiem stawek przewozów transatlantyckich, przewoźnicy i porty muszą dążyć do ciągłego doskonalenia procesów logistycznych. Inwestycje w nowe technologie, takie jak automatyzacja, blockchain czy sztuczna inteligencja, mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności. Tym samym, możliwe jest osiągnięcie redukcji kosztów i poprawy konkurencyjności na rynku.
Czytaj również: Cukroflacja? Ceny cukru rosną w Polsce szybciej niż w UE. Są o 82% wyższe niż rok temu!
Podsumowując, spadek stawek przewozów transatlantyckich wpływa na wyniki przewoźników kontenerowych oraz portów wschodnich i zatokowych USA. Jednak długoterminowe perspektywy rynku zależą od wielu czynników, takich jak dynamika popytu, polityka handlowa czy inwestycje w innowacje. W odpowiedzi na te wyzwania, przewoźnicy i porty muszą szukać nowych sposobów na zwiększenie efektywności, redukcję kosztów oraz rozwój nowych rynków.
Eskalacja napięć na morzu: USA konfiskują irańską ropę, Iran odpowiada