Stawki przewozów transatlantyckich spadają, gdy import z Europy maleje

1 rok temu

Z raportu Intermodal Association of North America (IANA) wynika, iż łączna objętość przewozów intermodalnych spadła o 8,6% w porównaniu z rokiem poprzednim w pierwszym kwartale 2023 r. Wszystkie segmenty odnotowały spadki, w tym kontenery krajowe o 5,8%, kontenery międzynarodowe o 8,8% oraz przyczepy o 28,8%. Dlaczego spadają stawki przewozów transatlantyckich i jaki ma to wpływ na import z Europy?

Malejący import z Europy. Szykują się problemy?

Import materiałów budowlanych oraz napojów, mebli i sprzętu mechanicznego (w tym części samochodowych) z Europy do Stanów Zjednoczonych zaczął spadać, wpływając na spadek stawek przewozów transatlantyckich. Wpływ na to miało również zmniejszenie popytu na towary konsumenckie, co wpłynęło na spadek przewozów z Azji do USA. W rezultacie stawki przewozów z Europy na wschodnie wybrzeże USA zaczęły maleć.

Stawki przewozów z Europy do USA w ostatnim roku były wyjątkiem w porównaniu z innymi głównymi trasami, utrzymując się na wyższym poziomie niż przed pandemią COVID-19. Jednak w tej chwili zaczynają maleć, a różnica między nimi a stawkami sprzed pandemii się zmniejsza.

Czytaj również: Polityka klimatyczna UE będzie sporo kosztować, szczególnie klasę średnią

Jak informuje Freight Waves, głównym powodem spadku stawek przewozów jest spadek popytu na materiały budowlane z Europy, które wcześniej utrzymywały wysokie stawki przewozowe. Import materiałów budowlanych, takich jak cement, gips czy drewno, znacznie uległ zmniejszeniu w ostatnich miesiącach, co wpłynęło na stawki przewozowe. W miarę jak stawki przewozowe maleją, przewoźnicy muszą dostosować się do nowej sytuacji na rynku. Może to prowadzić do zwiększenia konkurencji, konsolidacji w branży oraz zmian w ofercie przewoźników.

Analiza stawek przewozów transatlantyckich na podstawie indeksów Freightos Baltic Daily Index, Drewry, Platts i Xeneta

Indeks Freightos Baltic Daily (FBX) podaje średnie stawki przewozowe na trasie Europa-Wschodnie Wybrzeże USA na poziomie 3081 USD za jednostkę równoważnika czterdziestostopowego (FEU) w czwartek, co oznacza spadek o 44% od początku roku. Równocześnie, premia w porównaniu do stawek sprzed pandemii COVID-19 zmniejszyła się do 1022 USD za FEU.

Źródło: Chart: FreightWaves SONAR

Oceny stawek przewozowych transatlantyckich według Platts i Xeneta są zbliżone do FBX, natomiast te według Drewry są znacznie wyższe. Wskazuje to, iż różni dostawcy indeksów mogą pokazywać ten sam kierunek zmian, ale publikować bardzo różne liczby.

Źródło: Chart: FreightWaves SONAR

Porównanie pięcioletniej krzywej stawek FBX Europa-Wschodnie Wybrzeże USA do globalnej kompozytu FBX pokazuje, iż handel transatlantycki osiągnął szczyt później niż inne rynki. Handel ten prawie dokładnie naśladuje globalny trend spadkowy, ale z pewnym opóźnieniem.

Źródło: Chart: FreightWaves SONAR

Czytaj również: Największy czeski przewoźnik towarowy zwiększa ekspansję w Europie

Stawki przewozowe na trasie Europa-Wschodnie Wybrzeże USA spadają, co wpływa na rentowność przewoźników kontenerowych. Warto jednak zauważyć, iż analiza danych z różnych indeksów pokazuje podobny trend, choć z różnymi wartościami. W dłuższej perspektywie przewoźnicy muszą dostosować się do zmieniających się warunków na rynku i szukać nowych możliwości w celu utrzymania rentowności.

Źródło: Chart: FreightWaves SONAR

Wpływ spadku importu z Europy na porty wschodnie i zatokowe USA

W 2022 r. porty wschodnie i zatokowe USA osiągnęły lepsze wyniki niż porty zachodnie. Wpłynęło na to przekierowywanie ładunków z portów kalifornijskich oraz import z Europy. Import ten stanowił około 20% całkowitego importu kontenerowego do USA.

Ponadto spadek importu z Europy wpłynął również na wyniki portów wschodnich i zatokowych USA. Mniejsza ilość przewożonych kontenerów wpłynęła na obroty portów, które wcześniej notowały wzrosty w wyniku rosnącego importu z Europy. Porty te muszą teraz dostosować się do nowej sytuacji na rynku i szukać innych źródeł przychodów.

Co istotne, z raportu Intermodal Association of North America (IANA) wynika, iż łączna objętość przewozów intermodalnych spadła o 8,6% w porównaniu z rokiem poprzednim w pierwszym kwartale 2023 r. Wszystkie segmenty odnotowały spadki, w tym kontenery krajowe o 5,8%, kontenery międzynarodowe o 8,8% oraz przyczepy o 28,8%.

Źródło: IANA

Import z Europy: Jaka prognozy na przyszłość? Jakie wyzwania czekają przewoźników?

Spadek stawek przewozów transatlantyckich stanowi wyzwanie dla przewoźników kontenerowych oraz portów wschodnich i zatokowych USA. Należy jednak pamiętać, iż rynek transportowy jest dynamiczny i w przyszłości może dojść do zmian, które wpłyną na poprawę sytuacji na rynku przewozów transatlantyckich.

Przewoźnicy muszą dostosować się do spadku stawek przewozowych, co może oznaczać restrukturyzację oraz inwestycje w nowe technologie. Dodatkowo ważne jest poszukiwanie nowych rynków zbytu. Równocześnie, spadek stawek może stworzyć okazje dla nowych graczy na rynku, którzy będą mogli skorzystać z niższych kosztów wejścia i rozwijać się w konkurencyjnym środowisku.

Innowacje w logistyce i transporcie. Jak ważna jest rola polityki i regulacji w przyszłości rynku?

Aby sprostać wyzwaniom związanym ze spadkiem stawek przewozów transatlantyckich, przewoźnicy i porty muszą dążyć do ciągłego doskonalenia procesów logistycznych. Inwestycje w nowe technologie, takie jak automatyzacja, blockchain czy sztuczna inteligencja, mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności. Tym samym, możliwe jest osiągnięcie redukcji kosztów i poprawy konkurencyjności na rynku.

Czytaj również: Cukroflacja? Ceny cukru rosną w Polsce szybciej niż w UE. Są o 82% wyższe niż rok temu!

Podsumowując, spadek stawek przewozów transatlantyckich wpływa na wyniki przewoźników kontenerowych oraz portów wschodnich i zatokowych USA. Jednak długoterminowe perspektywy rynku zależą od wielu czynników, takich jak dynamika popytu, polityka handlowa czy inwestycje w innowacje. W odpowiedzi na te wyzwania, przewoźnicy i porty muszą szukać nowych sposobów na zwiększenie efektywności, redukcję kosztów oraz rozwój nowych rynków.

Eskalacja napięć na morzu: USA konfiskują irańską ropę, Iran odpowiada

Idź do oryginalnego materiału