Styczeń potwierdza wzrost sprzedaży e-commerce rok do roku [BADANIE]

3 dni temu

W styczniu 2025 r. wartość BaseLinker Index – wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce – wyniosła 133 pkt (wartość wyjściowa, ze stycznia 2022 r. wynosi 100 pkt). Przed miesiącem odczyt wynosił 155 pkt, a rok temu 121 pkt.

Z przeanalizowanych i zagregowanych w BaseLinker Index danych (3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce) wynika, iż w styczniu 2025 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 9,9 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 5,4 proc. Średnia wartość ich koszyka wzrosła o 4,3 proc. (r./r.) iwyniosła 194,3 zł.

Co warto podkreślenia, polscy sprzedawcy zaliczyli doskonały miesiąc w zakresie sprzedaży transgranicznej, której udział w całej sprzedaży w tym okresie wyniósł rekordowe 20 proc. Porównując rok do roku, sprzedaż cross-border wzrosła o 28,9 proc., co jest jednym z największych wzrostów od początku badania BaseLinker Index.

Mocne dane sprzedażowe

– W ujęciu rocznym, w styczniu polski e-commerce zanotował wzrost o 9,9 proc, co potwierdza coraz mocniejszą kondycję polskiego e-handlu. Nie dziwi spadek w porównaniu z grudniem 2024 r. – po intensywnym czwartym kwartale bogatym w wyprzedaże i obniżki, styczniowa sprzedaż tradycyjnie wypadła nieco słabiej, choć wzrosła wartość samego koszyka sprzedażowego. Cieszy dalszy, mocny wzrost sprzedaży cross-border – polscy sprzedawcy coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki i także tutaj spodziewamy się kolejnych wzrostów, szczególnie w odniesieniu do średniej wartości koszyka zamówień zagranicznych – komentuje Aleksandra Rząd, Head of Business Intelligence w BaseLinker. – Kategoriami, które w styczniu zaliczyły największe wzrosty, były “zdrowie i uroda”, “supermarket” oraz “moda”.

Lorna Dunne, Szefowa Działu Sprzedaży Międzynarodowej dla Sprzedawców UE w eBay, dodaje: – Styczniowy BaseLinker Index podkreśla, jak istotny dla polskich firm jest handel transgraniczny. Nie dziwi fakt, iż cross-border to dziś 20 proc. całej sprzedaży – działając na rynkach międzynarodowych, sprzedawcy mogą nie tylko zdywersyfikować źródła dochodu i zwiększyć odporność na zmiany, ale także osiągnąć znacznie większy wzrost. Warto pamiętać, iż sprzedaż transgraniczna to dostęp do ponad 400 mln kupujących tylko w Europie, co oferuje fantastyczne możliwości rozwoju i docierania z ofertą do zupełnie nowych klientów. Jako eBay od lat jesteśmy zaangażowani w pomaganie polskim firmom i chętnie wspieramy sprzedawców w tym zakresie, od optymalizacji logistyki i automatyzacji rozliczeń podatkowych, po dostęp do milionów klientów na 190 rynkach świata.

– Styczeń 2025 r. to ciągle agresywne wzrosty sprzedaży polskich sprzedawców do Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii. Patrząc rok do roku, widzimy wzrost GMV o blisko 100 proc. Rynek fiński odpowiada za dużą część tego wzrostu, pomimo faktu, iż wciąż mniej niż 50 proc. sprzedawców z Polski, którzy sprzedają w PHH Group, zdecydowało się na eksport do Finlandii – mówi Jakub Stefański, Head of Marketplace z Grupy PHH.

BaseLinker Index

Wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022 i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Aktualizacja uczestników indeksu nastąpiła w styczniu 2024, tak aby uwzględnić także nowe, duże przedsiębiorstwa, które zaczęły korzystać z systemu w latach 2022 i 2023. Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-border.

Idź do oryginalnego materiału