O ile średnie ceny dwóch głównych paliw wzrosły w ciągu dwóch tygodni o 16 groszy na litrze – benzyna 95 oktanów i o 20 groszy – olej napędowy, to na wielu stacjach (w tym Orlenu) podwyżki są jeszcze wyższe. Niestety dla kierowców, stacje bardzo gwałtownie reagują na podwyżki cen w hurcie, czemu sprzyja wyjątkowo drogi dolar i rosnące notowania ropy na giełdach.
W hurcie ON drożeje szybciej niż benzyna
Hurtowe ceny paliw Orlen – W skali tygodnia kończącego się 17-go stycznia 2025, cena netto litra Pb95 wzrosła o 8 groszy (4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,853 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 14 groszy (+5 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 5,154 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) wzrosła do 37 groszy z 26 groszy tydzień wcześniej.
Od początku stycznia 2025 roku benzyna w hurcie podrożała o 15 groszy, a diesel o 24 grosze na litrze.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
Na stacjach ceny dwóch głównych paliw wzrosły o 8-10 groszy w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl połowie 3-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,15 i 6,29 zł/l. Oznacza to, iż cena średnia benzyny wzrosła o 8 groszy, a diesla o 10 groszy na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia autogazu zwiększyła się o 4 grosze do 3,25 zł/l – najwyżej od lipca 2022 roku. Szczególnie na ceny LPG, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, negatywnie wpływa wysoki kursu dolara. Noworoczne obniżki cen paliw przeszły już do historii, a na stacje zawitały wzrosty będące konsekwencją drożejącej ropy i wysokiego kursu dolara.
Aktualne ceny na stacjach paliw
Cena średnia paliw w detalu: 15-01-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,91 zł/l (+3 gr/l);
• Pb95: 6,15 zł/l (+8 gr/l);
• ON: 6,29 zł/l (+10 gr/l);
• LPG: 3,25 zł/l (+4 gr/l).
Na początku 2025 roku paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Po ostatnich zmianach ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 26-36 gr/l w detalu i o tylko 1-9 groszy w hurcie.
Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent(usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN
Ropa najdroższa od października 2024 r.
Notowania giełdowe ropy rosną w styczniu po nałożeniu przez USA nowych sankcji na rosyjskie dostawy („flota cieni”) i firmy międzynarodowe pracujące dla rosyjskiego sektora wydobywczego. Wzrostom notowań surowca sprzyjało większe od wymaganego ograniczenie w grudniu produkcji przez kraje OPEC+, w tym Rosję. Z drugiej strony spadkowo na światowe ceny ropy może wpłynąć zapowiadana przez Trumpa polityka zwiększenia wydobycia w USA i zniesienia ograniczeń w tym zakresie.
W czasie piątkowej sesji (17.01.2025) notowania ropy Brent oscylują wokół 81 usd/b po tym jak w czwartek wspięły się do 82,5 usd/b – najwyżej od połowy lipca 2024 roku.
Niestety dla kierowców złoty ciągle pozostaje słaby do dolara
Kurs dolar/złoty otworzył tydzień (13.01.2025) ceną zbliżoną do 4,170 zł za dolara – najwyżej od ponad roku. Kolejne dni przyniosły spadek w okolice 4,135 w piątkowe popołudnie.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Na początku roku (02.01.2025) kurs eurodolara spadł na w pobliże 1,020 – najniżej od dwóch lat. Kolejne dni przyniosły odreagowanie w górę, a w piątek notowania głównej pary walutowej świata oscyluje w okolicy 1,030 usd za euro.
Dolar zyskuje na świecie w oczekiwaniu na zaprzysiężenie Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, które przypada na 20.01.2024. W umocnieniu amerykańskiej waluty (osłabieniu euro) sprzyjają przewidywania, iż FED będzie wolniej niż wcześniej oczekiwano obniżał stopy procentowe w USA, ale też chaos polityczny i gospodarczy w Niemczech.
Jednocześnie polska waluta pozostaje silna wobec euro, zamykając sesje poniżej 4,28 zł za euro od początku grudnia. Złoty pozostaje stosunkowo silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami na dłużej. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która nie odpuszcza.
Marże modelowe stacji paliw były rekordowe w 2024 roku
W połowie 3 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do minus 1 grosz/l dla ON (-9 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) obniżyła się do 20 groszy na litrze z 21 groszy tydzień wcześniej.
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw są wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosi średnie zyski (patrz wykres).
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, iż w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com