
Za nami finałowe spotkanie projektu Show Farm 2025. W gospodarstwie Marii i Piotra Rublewskich pod Grudziądzem zaprezentowano uprawę warzyw prowadzoną w ramach tej inicjatywy. Będącą efektem partnerskiej współpracy firm Hazera, Procam i Bio-Gen na rzecz plantatorów. O podsumowanie projektu Show Farm poprosiłam Leszka Chwalisza, dyrektora generalnego firmy Hazera Poland.
W rozmowie z redakcją portalu Agrofakt.pl dyrektor generalny firmy Hazera Poland, Leszek Chwalisz mówi o przebiegu projektu Show Farm 2025 w bieżącym sezonie, o największych wyzwaniach i wnioskach. Oraz o tym, co zadecydowało o sukcesie tej inicjatywy.
Projekt Show Farm 2025
Projekt Show Farm 2025 to unikalna inicjatywa, podjęta przez firmy branżowe, które postanowiły połączyć działania, aby zaoferować producentom kompleksowe rozwiązania w produkcji warzyw kilku gatunków. Ściśle mówiąc, chodzi o dostarczenie pełnej technologii uprawy — począwszy od wyboru odmian, poprzez doradztwo na każdym etapie produkcji, mające na celu dostosowanie podejmowanych działań do bieżących warunków uprawowych, tak aby wykorzystać cały potencjał odmian i zoptymalizować plony. Inicjatorem i pomysłodawcą Shoow Farm była firma Hazera Poland, która zaprosiła do współpracy firmy Procam i Bio-Gen. Ponadto partnerami, biorącymi udział w projekcie i obecnymi podczas finałowego spotkania pod Grudziądzem były firmy: Adob, Koppert, Natural Crop, ICL, Bioagris.
Jak podkreślił Leszek Chwalisz, dyrektor generalny firmy Hazera Poland, podsumowując realizowany projekt:
Największa siła projektu to partnerstwo.

W rozmowie z redakcją portalu Agrofakt.pl dyrektor generalny firmy Hazera Poland, Leszek Chwalisz mówi o przebiegu projektu Show Farm 2025 w bieżącym sezonie, o największych wyzwaniach i wnioskach. Oraz o tym, co zadecydowało o sukcesie tej inicjatywy.
fot. Anna Maciejuk
Z kolei zapytany o pierwsze wrażenia po spotkaniu podsumowującym projekt Show Farm 2025, mój rozmówca odpowiedział:
Na podsumowanie myślę, iż niedługo razem z partnerami przyjdzie czas, żebyśmy mogli sobie podsumować, ale dzisiaj tak na gorąco mogę powiedzieć, iż każda ze stron, bo dzisiaj miałem też możliwość porozmawiania z firmą Procam, jak i również z przedstawicielami firmy Bio-gen, wyraźnie dostrzega, iż na pewno ten projekt ma bardzo duży potencjał.
Więcej o projekcie przeczytasz w artykule: Hazera wraz z partnerami zaprasza na Dzień Otwarty Show Farm
Jak przebiegała realizacja Show Farm 2025?
Jak przebiegała realizacja projektu Show Farm 2025?
Projekt realizujemy od początku bieżącego sezonu. A trzeba powiedzieć, iż ten rok był bardzo wymagający. Od samego początku tutaj w tej lokalizacji mierzyliśmy się z wieloma wyzwaniami, które tak naprawdę pokazały nam z czym się będziemy mierzyli. Na pewno mierzyliśmy się z tym, z czym każdy z producentów się mierzył — czyli z suszą w okresie wiosennym, z przymrozkami również w okresie wiosennym, później z duża ilością opadów, z niemożliwością wykonywania odpowiednich zabiegów na czas.
I to, iż dzisiaj te plantacje tak wyglądają, to naprawdę jestem z tego niezmiernie dumny. Że razem z partnerami dociągnęliśmy ten projekt do końca. Przed chwilą rozmawiając z kolegą Michałem, który był z ramienia firmy PROCAM odpowiedzialny tutaj za przeprowadzenie technologii ochrony tych wszystkich plantacji, zgodziliśmy się, iż największą siłą tego projektu jest partnerstwo.
Na czym konkretnie polegało to partnerstwo firm branżowych?
Partnerstwo to znaczy, iż siebie wspieramy. Wspieramy i słuchamy siebie nawzajem. A następnie wyciągamy wnioski, co możemy zrobić wspólnie, żeby te odmiany przy tej technologii mogły uzyskać jak największy plon. Co później się przekłada również na największą opłacalność dla samego gospodarstwa. Tutaj też nie mogę mogę pominąć roli państwa Marii i Piotra Rublewskich, którzy zgodzili się wziąć udział w tym projekcie i aktywnie w nim uczestniczyli.
Plantatorzy od samego początku byli bardzo mocno zaangażowani, Dzisiejsze nasze spotkanie tak naprawdę rozpoczął syn państwa Rublewskich — Tomek, który dzisiaj też mógł się poczuć trochę w roli prelegenta i wykładowcy. I myślę, iż to jest bardzo dobry początek ku jego przyszłej karierze młodego rolnika, który będzie kontynuował to, co robią rodzice.
A czy sam projekt planujecie kontynuować w kolejnych latach?
Tak jak powiedziałem wcześniej, ten projekt ma wielki potencjał. Dzisiaj rozmawiamy o tym, iż będziemy chcieli kontynuować ten projekt. Być może w innych regionach kraju, z innymi gatunkami warzyw. Nasza paleta odmian jest bardzo szeroka. Dzisiaj mieliśmy okazję przedstawić tylko kilka gatunków, które chcieliśmy zaprezentować.
Dziś pokazaliśmy całą naszą kolekcję cebul, marchwi, słodkiej kukurydzy i buraka ćwikłowego. Natomiast w naszej ofercie pozostało wiele innych gatunków, takich jak np. papryka, pomidor gruntowy czy tunelowy. Firma Hazera, która należy do grupy Limagrin, jest wiodącym liderem na rynku warzyw profesjonalnych. Skupia w swojej ofercie trzy brandy, dzięki tak naprawdę ma bardzo szerokie portfolio odmian warzyw.
Główne wyzwania i efekty partnerskiej współpracy
Jakie było największe wyzwanie, z którym przyszło wam się zmierzyć podczas realizacji projektu?
My jako grupa Limagrin, jak i jako firma, która zajmuje się przede wszystkim produkcją nasion, stawiamy na hodowlę. A jak wiemy, dzisiaj rolnicy stoją przed wielkimi wyzwaniami zmieniającego się klimatu, takimi jak m.in. niedobory wody. Akurat ten sezon pokazał to dobitnie. Ta woda wprawdzie była, tylko niestety nie przyszła w takim czasie, kiedy to było najbardziej potrzebne.
Dużym wyzwaniem jest również to, co się wiąże teraz z ochroną, czyli przede wszystkim coraz mniejsza lista środków, która jest dostępna do ochrony. A dzisiaj tak naprawdę, kiedy musimy zwrócić uwagę na opłacalność — a żeby być opłacalnym, to trzeba uzyskiwać jak najwyższe plony — to trzeba mieć odpowiednią technologię i rozwiązania. Dlatego dzisiaj bardzo szeroko myślimy, z jakimi partnerami to chcemy zrobić.
Jak ocenia Pan współpracę z firmami partnerskimi? Jakie są efekty tej współpracy? Czy warto współpracować?
Oczywiście, iż warto współpracować. I tutaj mocno podkreślamy tę współpracę. Tak jak dzisiaj rozmawialiśmy, nie jest sztuką robić poletka, kiedy wszystko od samego początku wygląda dobrze. Sztuką jest robić to, kiedy są wyzwania pogodowe, które np. uniemożliwiają wykonanie odpowiednich zabiegów. Bo tak naprawdę dzisiaj na tym spotkaniu pokazujemy to, z czym się tutaj lokalni rolnicy borykali.
Mieliśmy dzisiaj wielu gości, którzy mówili: „no ja pamiętam, jak to wyglądało, jaka była susza, ja się martwiłem czy w ogóle to zostawić czy zaorać”. I każdy, kto przychodzi mówi, iż jest niesamowicie zaskoczony, jak ta cebula i inne pola tu wyglądają. I to jest tak naprawdę efektem naszej współpracy. Dla nas to chyba jest największą nagrodą, iż lokalni rolnicy, którzy nas podpatrywali w trakcie sezonu, dzisiaj przychodzili i mówili, jak bardzo są zaskoczeniu, iż to teraz tak wygląda. Bo to naprawdę jest imponujące, co udało się osiągnąć mierząc się z takimi wyzwaniami, które mieliśmy w tym roku.
Co zadecydowało o sukcesie projektu Show Farm 2025?
Co jest największą wartością projektu Show Farm 2025? Co pozwoliło wam osiągnąć sukces?
Ten projekt jest bardzo ważny, bo chcemy łączyć tu nasze doświadczenie — my, jako firma nasienna z firmami, które doradzają producentom warzyw. Dodatkowo dołączyła do naszego projektu firma Bio-gen, bo również widzimy iż coraz większe jest zainteresowanie preparatami biologicznymi. A to, iż dzisiaj razem z nami jest firma Bio-gen, która jest polską firmą z polskim kapitałem, to również chcemy przez to pokazać, iż tych rozwiązań nie trzeba szukać za granicą. One są tutaj, dostępne na wyciągnięcie ręki i to również jest właśnie ta siła partnerstwa. Że międzynarodowy koncern, lokalny przedstawiciel czy firma dystrybucyjna, taka jak Procam i krajowa firma o ustalonej pozycji w Europie razem podejmują działania.
A dzięki tej współpracy możemy coś wspólnie tworzyć dla ostatecznego klienta czyli polskiego rolnika. Bo tak naprawdę ten klient — producent warzyw — jest naszym wspólnym klientem. Jest taki fajny cytat, iż „Współpraca, to jest początek wszystkiego co robimy. Pozostanie razem to postęp, natomiast wspólnie działanie to sukces”. I myślę, iż największym sukcesem jest dla nas docenienie tego co robimy, przez producentów, którzy przychodzą i wybierają nasze odmiany.
Producenci warzyw w centrum uwagi
Projekt Show Farm 2025 niewątpliwie odniósł sukces, co widać także po dzisiejszej frekwencji na spotkaniu. Ale to nie jedyny wasz projekt, który dziś ma swój finał?
Tak, dzisiaj prowadzimy Show Farm 2025 tutaj, w województwie pomorskim, ale część naszego zespołu jest dzisiaj również w Warszawie i bierze udział w targach Fresh Market. Bowiem tam nasza odmiana mini arbuza została dedykowana do konkursu na najbardziej innowacyjny produkt przeznaczony na świeży rynek.
A my jako firma Hazera już trzy razy z rzędu zyskaliśmy tę nagrodę i ten tytuł. Najpierw z odmianą pomidora Rosamunda, później był drugi pomidor Babymunda, a następnie kapusta Callaway. Ta płaska kapusta jest już dobrze znana i z pewnością każda z pań wykorzystuje ją przy przygotowaniu potraw, takich jak gołąbki.
W zeszłym roku odnieśliśmy kolejny sukces związany z żółtym pomidorem Flamansun. A w tym roku mamy bezpestkowego mini arbuza Exotica, hodowli firmy Hazera. Tak wiec myślę, iż dzisiaj wieczorem, kiedy przyjdzie takie już na spokojnie podsumowanie, my tutaj będziemy świętować i celebrować projekt Show Farm. Natomiast nasi koledzy w Warszawie będą się cieszyli po raz kolejny z nagrody Fresh Market Award, która być może trafi wieczorem do arbuza Exotica.
Czego Pan, jako dyrektor generalny firmy realizującej z sukcesem projekty dotyczące warzyw życzy polskim plantatorom, którzy te warzywa uprawiają?
Właśnie tego wszystkim życzymy czego sami dziś doświadczamy — zadowolenia z odnoszonych sukcesów. Dla mnie osobiście ważne jest, żeby nasi producenci, którzy wybierają odmiany firmy Hazera byli zadowoleni. Żeby uzyskiwali z nich najwyższe plony i żeby nasze odmiany odpowiadały ich potrzebom. Bo jeżeli będą odpowiadały na ich potrzeby, jestem przekonany, iż będą polecać te odmiany swoim sąsiadom i innym producentom.
A dla mnie zadowolenie naszych klientów jest najważniejsze. Myślę, iż tak naprawdę, jeżeli nasi producenci będą zadowoleni z wysokich plonów, to życzyłbym nam wszystkim, żeby te warzywa trafiły na polskie stoły. Abyśmy również my, jako konsumenci mogli je docenić, posmakować i przekonać się, iż warto stawiać na warzywa. Bo warzywa to przede wszystkim nasze zdrowie. I tego wszystkim bardzo życzę.
Dziękuję za rozmowę.
Często zadawane pytania (FAQ): Sukces Show Farm 2025. Podsumowanie projektu
Jakie były największe wyzwania podczas realizacji projektu Show Farm 2025?
Największymi wyzwaniami były susza, przymrozki oraz opady deszczu, które uniemożliwiały wykonanie odpowiednich zabiegów we właściwym czasie.
Na czym polegało partnerstwo w projekcie Show Farm 2025?
Partnerstwo polegało na wzajemnym wsparciu i współpracy firm, które wspólnie pracowały nad osiągnięciem jak największego plonu oraz opłacalności dla gospodarstw rolnych.
Czy projekt Show Farm będzie kontynuowany w przyszłych latach?
Tak, planujemy kontynuować projekt, być może w innych regionach kraju i z nowymi gatunkami warzyw, ponieważ portfel odmian jest szeroki.
Jakie efekty przyniosła kooperacja z innymi firmami w projekcie?
Efektem współpracy jest osiągnięcie wysokich plonów mimo trudnych warunków pogodowych oraz zaskoczenie lokalnych rolników efektami upraw.
Jaka jest najważniejsza wartość projektu Show Farm 2025?
Najważniejszą wartością projektu jest połączenie doświadczenia firm nasiennych z doradztwem dla producentów, co pozwala na oferowanie kompleksowych rozwiązań w produkcji warzyw.