System kaucyjny: największym wyzwaniem jest czas [KOMENTARZE]

1 miesiąc temu

Od 1 stycznia 2025 r. wprowadzony zostanie w Polsce system kaucyjny na jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych do 3 litrów, szklane butelki wielorazowego użytku do 1,5 litra oraz metalowe puszki o pojemności do 1 litra. Sklepom, które nie spełnią wymagań wynikających z ustawy, grożą kary sięgające 500 tys. zł. O tym, w jaki sposób sklepy przygotowują się do nowych przepisów i co będzie największym wyzwaniem, opowiadają przedstawiciele sieci POLOmarket, Auchan i ALDI.

Małgorzata Ciborowska, Ochrona Środowiska, Dyrekcja Techniczna, Auchan Polska

Dla Auchan wprowadzenie systemu kaucyjnego wiąże się z koniecznością wprowadzenia zmian organizacyjnych.  Obecnie w firmie powołany został zespół projektowy dedykowany do tego systemu, który ocenia różne scenariusze i przydziela niezbędne zasoby zgodnie z ramami regulacyjnymi. Weryfikowane są wszystkie możliwości, zarówno zbiórkę ręczną od klienta jak i wstawienie recyklomatów do naszych sklepów.  Przedstawiciele Auchan biorą czynny udział w branżowych konsultacjach dotyczących zbudowania sprawnego systemu kaucyjnego m.in. w naszej sieci.

Celem jaki sieć stawia sobie w tym zakresie w 2024 r. jest przygotowanie klientów na system kaucyjny, poprzez wypracowanie zachowań mających na celu oddanie każdej butelki kaucjonowanej do naszej maszyny.

Małgorzata Ciborowska, Ochrona Środowiska, Dyrekcja Techniczna, Auchan Polska

Testujemy różne rozwiązania. Niemniej jednak będziemy się skupiać na przyjmowaniu od klientów wszystkich opakowań kaucjonowanych poprzez dedykowane maszyny – recyklomaty. w tej chwili sieć posiada 7 recyklomatów, które przyjmują butelki szklane kaucjonowane oraz butelki PET. Każdy ma też możliwość przyjmowania puszek.  

Pierwsze urządzenie do odzysku jednorazowych opakowań po napojach – plastikowych butelek oraz nakrętek z tworzywa sztucznego udostępnione zostało w ramach pilotażu w hipermarkecie Auchan w Piasecznie w listopadzie 2021 r. Recyklomaty będą znajdowały się w miejscach dostępnych dla klientów. W zależności od sklepu urządzenia będą montowane w pasażu sklepu oraz na parkingach.

Judyta Ciesińska, Menadżer Ds. Procesów I Procedur. ALDI

W ALDI intensywnie przygotowujemy się do wdrożenia systemu kaucyjnego, co stanowi dla nas zupełnie nowe wyzwanie. Naszym priorytetem jest zapewnienie klientom jak najłatwiejszego zwrotu opakowań, dlatego planujemy nowoczesne butelkomaty obsługujące wszystkie frakcje: butelki plastikowe, puszki i szkło wielokrotnego użytku. Głównym wyzwaniem jest czas – planujemy zainstalować ponad 300 maszyn w krótkim okresie. Równolegle dostosowujemy nasze systemy IT. Aktualizujemy systemy kasowe, aby umożliwić zwrot kaucji, generować odpowiednie raporty i połączyć kasy z butelkomatami. Pracujemy też nad wewnętrznymi systemami do tworzenia niezbędnych statystyk. ALDI występuje w systemie kaucyjnym w podwójnej roli – jako jednostka handlowa i jako wprowadzający napoje w opakowaniach kaucyjnych na rynek.

Judyta Ciesińska, Menadżer Ds. Procesów I Procedur. ALDI

Dlatego przygotowujemy nie tylko sklepy, ale i nasz asortyment, dostosowując opakowania do wymagań ustawy. Koszty, jakie ponosimy, obejmują przede wszystkim przygotowanie infrastruktury w sklepach. Nowe placówki już projektujemy z myślą o systemie kaucyjnym, ale starsze budynki wymagają adaptacji. Same butelkomaty traktujemy jako inwestycję w komfort naszych klientów. W przygotowaniach korzystamy z doświadczeń niemieckiego ALDI, gdzie system kaucyjny funkcjonuje od ponad 20 lat. Jednak ze względu na różnice w przepisach, nie możemy bezpośrednio przenieść wszystkich rozwiązań. Jesteśmy przekonani, iż nasze starania przyczynią się do sprawnego funkcjonowania systemu kaucyjnego w Polsce, wspierając tym samym ochronę środowiska i promując odpowiedzialne gospodarowanie odpadami.

POLOmarket

Sieć POLOmarket już od kilku miesięcy prowadzi w wybranej grupie sklepów w całej Polsce testy urządzeń do automatycznej zbiórki pustych opakowań po napojach, tzw. butelkomatów. POLOmarket współpracuje w tym zakresie z kilkoma firmami, które specjalizują się w dostarczaniu urządzeń do recyclingu, a także zajmują się obsługą i odbiorem zebranych opakowań, równolegle testując proces w oparciu o zbiórkę ręczną.

Testy systemu kaucyjnego sieć POLOmarket realizuje pod hasłem „Zakupy w dobrym klimacie”. Niezależnie od tego, iż od 1 stycznia system kaucyjny będzie obowiązkiem ustawowym, działania te wpisują się długoterminową realizację celów polityki zrównoważonego rozwoju sieci POLOmarket (ESG), takich jak m.in. redukcja śladu węglowego poprzez ograniczenie nakładów druku gazetek papierowych, montaż paneli fotowoltaicznych oraz inne działania zmierzające do redukcji zapotrzebowania energetycznego naszych supermarketów.

Istotnym elementem testów jest także przygotowanie placówek do obsługi odbioru opakowań, ich przechowywania, a także późniejszego przekazywania ich do wyspecjalizowanych w tym zakresie firm. Ważnym aspektem jest też weryfikacja mechanizmów kasowych w zakresie naliczania i zwrotu kaucji, a także późniejsze rozliczanie i raportowanie do odpowiednich instytucji.

Obecnie trwający test w ramach rozwiązań systemu kaucyjnego ma nam umożliwić wybór najbardziej optymalnego, a jednocześnie najdogodniejszego dla naszych klientów rozwiązania, które pojawi się wszystkich sklepach POLOmarket od 1 stycznia 2025 roku.

Idź do oryginalnego materiału