Obecnie wymagania dla rozwiązań stosowanych w Unii Europejskiej zostały ujednolicone. Autorski system mocowania szyn, wykorzystany w nawierzchni bezpodsypkowej przez skierniewicką spółkę FACRAIL podczas realizacji zaplecza serwisowego Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu (woj. wielkopolskie), uzyskał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu.
Czym jest FAC STEEL?
System przytwierdzania FAC STEEL to zespół elementów mocujących szynę do konstrukcji stalowej, zachowujący ją w wymaganej pozycji, a jednocześnie pozwalający na niezbędny ruch pionowy, poprzeczny i wzdłużny. Jest przeznaczony do stosowania m.in. w halach serwisowych, na bocznicach kolejowych czy w zagłębieniach technologicznych. Występuje w dwóch wariantach, zależnych od szyn – jeden wykorzystuje się w przypadku szyn 60E1 (UIC60), drugi jest przeznaczony dla szyn typu 49E1 (S49). Elementy składowe systemu (np. łapki, śruby, podkładki żebrowe, pierścienie, przekładki) to standardowe elementy nawierzchni kolejowej, używane w Polsce od wielu lat – są łatwo dostępne i posiadają wszelkie niezbędne dopuszczenia, co sprawia, iż rozwiązanie można wdrażać bez ograniczeń na szeroką skalę. FAC STEEL jest połączeniem klasycznych rozwiązań z nowym zastosowaniem, którego wyłącznym producentem jest Future Adventure Construction sp. z o.o.
Punkt Utrzymania Taboru Spalinowego w Wągrowcu
Wykonanie Punktu Utrzymania Taboru Spalinowego (PUT) zajęło dwa lata, a koszt tego przedsięwzięcia to około 69 mln zł. Zaplecze serwisowe Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu jest wykorzystywane do obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych. Pozwala na usuwanie awarii i uszkodzeń taboru, a także mycie oraz sprzątanie pojazdów. Zakres przedsięwzięcia obejmował roboty budowlane związane z zapleczem technicznym do obsługi pojazdów szynowych. W efekcie powstały dwie kompleksowo wyposażone hale: główna o wymiarach 108 x 16 m oraz postojowa – 96 x 20 m.
Nowatorski system mocowania szyn FAC STEEL
Spółka FACRAIL, wykonując zadanie w Wągrowcu, zastosowała innowacyjne rozwiązanie w zakresie przytwierdzania szyn w hali przeglądów technicznych pojazdów szynowych. W systemie wykorzystano tradycyjne mocowania typu K, które przytwierdzone zostały do stalowych dwuteowników typu HEB. Wdrożenie takiego rozwiązania zapewnia bardzo dobre adekwatności eksploatacyjne. Elementy służące mocowaniu szyny do konstrukcji toru zaprojektowane zostały w sposób pozwalający m.in. zmniejszyć podatność toru na trwałe odkształcenia. Jego konstrukcja gwarantuje optymalne rozłożenie generowanych obciążeń, co przekłada się na wydłużenie czasu eksploatacji torowiska oraz okresów pomiędzy remontami. W praktyce oznacza to, iż system FAC STEEL wyróżnia się na rynku wysoką efektywnością ekonomiczną.
Urząd Transportu Kolejowego i Instytut Kolejnictwa dają zielone światło
Autorski system przytwierdzania szyn FAC STEEL, zaimplementowany na terenie zaplecza serwisowego Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu, został oficjalnie zarekomendowany przez Instytut Kolejnictwa i Urząd Transportu Kolejowego, uzyskując świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu. FAC STEEL będzie mieć premierę podczas wrześniowych Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, które w dniach 19-22 września odbędą się w Gdańsku. Z przedstawicielami firmy można spotkać się na stoisku targowym nr TZ08.