Kobiety coraz mocniej wchodzą do świata biznesu przełamując stereotypy związane z płcią. Wnoszą do niego unikatowe wartości, pomysły, dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Dzięki nim firmy i cały świat biznesu stale się zmienia i rozwija. O sytuacji kobiet w branży retail i nieruchomości komercyjnych opowiadają redakcji Omnichnnelnews.pl menedżerki z LCP Properties, IKEA Retail, ROS Retail Outlet Shopping, White Star Real Estate, Kappahl Poland, NEPI Rockcastle, EMPIK i IMV Polska.
Na te pytania redakcji Omnichannelnews.pl odpowiedziały menedżerki: 1.Jak zmienia się udział kobiet w tworzeniu polskiej i europejskiej sceny retailowej i nieruchomości komercyjnych? 2. Czy uważa Pani, iż kobietom jest przez cały czas trudniej piąć się po szczeblach managerskich w firmach? Jakie bariery w Pani ocenie ograniczają możliwość rozwinięcia skrzydeł kobietom w biznesie? 3 .Co w Pani ocenie może wpłynąć pozytywnie na rozwój kobiecych biznesów w Polsce? Jakie korzyści płyną z tego, iż kobiety coraz częściej biorą ster zarządzania w swoje ręce?
Magdalena Kowalewska-Kasperowicz, Chief Operating Officer, LCP Properties
1. Udział kobiet w kształtowaniu sceny retailowej oraz rynku nieruchomości komercyjnych bezwzględnie rośnie – i to na wszystkich szczeblach organizacyjnych. Coraz więcej kobiet zajmuje najważniejsze stanowiska zarówno na poziomie zarządów, jak i wśród dyrektorów, menedżerów oraz specjalistów. Widzimy wyraźny trend, w którym kompetencje, wiedza i doświadczenie kobiet są coraz bardziej doceniane, a ich obecność przyczynia się do dynamicznego rozwoju sektora.
Co istotne, ta zmiana nie jest jedynie kwestią statystyk czy polityki różnorodności – to efekt rzeczywistych kompetencji, profesjonalizmu i innowacyjnego podejścia, jakie kobiety wnoszą do branży. Mimo iż mocno wierzę w zasadę, iż wyniki nie mają płci, refleksja nad tym tematem pokazuje, jak znaczącą rolę pełnią kobiety także w naszej organizacji, LCP. Wiele kluczowych działów, takich jak leasing i akwizycje na czele z Katarzyną Szeleźnik, zarządzanie nieruchomościami z Dorotą Szerafin i aktywami z Anną Wojtczuk, kontroling z Iloną Kędziorą działa doskonale pod kobiecym kierownictwem.
Można śmiało powiedzieć, iż sektor nieruchomości komercyjnych zyskuje na tej zmianie – większa różnorodność perspektyw sprzyja innowacyjności i skuteczniejszemu podejmowaniu decyzji, co ostatecznie przekłada się na sukces całej branży.
Magdalena Kowalewska-Kasperowicz
Dzień zaczynam od… najczęściej od treningu. To dla mnie nie tylko forma dbałości o ciało, ale również sposób na pielęgnowanie umysłu. Wierzę, iż harmonia między nimi jest kluczowa – tylko wtedy mogą nam naprawdę dobrze służyć.
Praca jest dla mnie… jedną z fundamentalnych wartości. Tworzenie, kreowanie i dostrzeganie efektów własnych działań to coś, co mnie napędza. Jest także pewnym stałym punktem w życiu – niezależnie od zmiennych kolei losu, zawsze na nas czeka. Uważam, iż praca jest równie istotna jak inne obszary życia, ponieważ dotyka kluczowego aspektu – poczucia spełnienia.
U współpracowników cenię… otwartość na feedback, ponieważ to właśnie od niej zaczyna się rozwój. Sama chętnie przyjmuję informacje zwrotne i traktuję je jako szansę do stawania się lepszą – zarówno dla siebie, jak i dla otoczenia. Cenię tę postawę u współpracowników, bo uważam, iż samoświadomość to połowa sukcesu. Druga połowa to konsekwentna praca nad sobą.
Czuję satysfakcję, gdy… pomagam pracownikowi przekształcić jego słabość w siłę. Taki proces zawsze zaczyna się od uważnego słuchania i zrozumienia trudności, z jakimi dana osoba się mierzy. Nie oceniam ludzi jedynie przez pryzmat wyników – ważnie jest dla mnie też to, w jaki sposób pracują i jakie mają podejście do rozwoju. jeżeli widzę obszar do poprawy i pracownik jest gotowy nad nim pracować, wspieram go w tym procesie. To właśnie ta część mojej pracy daje mi najwięcej satysfakcji.
Gdybym nie była tym, kim jestem, to byłabym… coachem biznesowym, ponieważ uwielbiam pomagać ludziom, inspirować ich i słuchać ich historii.

2-3. Odnosząc się do swojego doświadczenia, bezwzględnie największym wyzwaniem jest łączenie roli matki z intensywną karierą zawodową – to codzienne balansowanie między obowiązkami wymaga ogromnej determinacji i wsparcia otoczenia. Dlatego tym większe uznanie należy się wszystkim matkom-menedżerkom – każdego dnia wykonują one ogromną pracę, przełamując bariery i inspirując kolejne pokolenia.
Dodatkowo widzę, iż szklany sufit się kruszy i coraz rzadziej się pojawia. Coraz więcej firm dostrzega wartość różnorodności i wspiera kobiety w rozwoju.
4. Uważam, iż kobiety w zarządzaniu organizacjami wnoszą więcej ciepła, empatii i uważności na ludzi. Ich podejście często wykracza poza liczby, tabele i wyniki – koncentruje się na człowieku, jego potrzebach i emocjach. Taka perspektywa pozwala budować silne, zaangażowane zespoły oraz tworzyć środowisko pracy sprzyjające rozwojowi i współpracy.
Dziś stoimy przed dużym wyzwaniem – na rynek pracy wkracza pokolenie Gen Z, które ma inne potrzeby, wartości i podejście do kariery niż wcześniejsze generacje. Jako liderzy z pokoleń X i Y musimy nauczyć się, jak skutecznie je prowadzić i zarządzać ich potencjałem. W moim przekonaniu, kobietom-liderkom często przychodzi to naturalniej – dzięki wrodzonej wrażliwości, otwartości na dialog i umiejętności w budowaniu relacji łatwiej dostosowują się do młodego pokolenia, pomagając mu odnaleźć się w organizacji i rozwijać swoje talenty.
Magdalena Kowalewska-Kasperowicz posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie na rynku nieruchomości komercyjnych. W marcu 2023 dołączyła do zespołu LCP Properties Poland, aby zarządzać portfelem inwestycyjnym parków handlowych i nowoczesnych powierzchni magazynowych typu SBU oraz nadzorować działania deweloperskie i akwizycyjne realizowane przez grupę. Jej zadania obejmują również zarządzanie i rozwój marek: M PARK, M EMKA i Multipark na rynku polskim. Bezpośrednio przed dołączeniem do LCP, piastowała stanowisko Chief Operating Officer w CPI Property Group Polska, a jeszcze wcześniej, przez ponad 10 lat związana była z firmą IMMOFINANZ, gdzie kolejno zajmowała stanowiska: Head of Asset Management Offices & Logistics Poland, Country Manager Offices & Logistics Poland, aby w 2016 roku objąć pozycję Country Manager Operations Poland oraz Członka Zarządu.
Małgorzata Bochenek, Dyrektorka ds. Rozwoju Biznesu i Digital w IKEA Retail w Polsce
1. Według danych PARP, kobiety zajmują 43 proc. stanowisk kierowniczych w Polsce, co plasuje nasz kraj na drugiej pozycji w Unii Europejskiej. Dodatkowo, Polska znalazła się na 5. miejscu w rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs, potwierdzając tym samym silną pozycję kobiet na rynku pracy, zarówno w rolach menedżerskich, jak i specjalistycznych. W sektorze retail udział kobiet wynosi aż 60 proc.
Mimo tych pozytywnych wskaźników problem nierówności płacowej pozostaje istotnym wyzwaniem. W Unii Europejskiej skorygowana luka płacowa wynosi 13 proc., a w Polsce aż 17 proc. Oznacza to, iż choć kobiety są dobrze reprezentowane na stanowiskach kierowniczych, ich wynagrodzenia wciąż pozostają niższe w porównaniu do mężczyzn.
Aby ograniczać te różnice, najważniejsze staje się budowanie równościowych struktur w organizacjach. W IKEA Retail w Polsce kobiety stanowią 58% wszystkich osób pracujących w firmie oraz 53% osób na stanowiskach kierowniczych. W IKEA równość płac jest traktowana priorytetowo – aktualny poziom skorygowanej luki płacowej wynosi 1,21% (stan na FY25). Istotnym krokiem w kierunku wyrównywania szans było m.in. wprowadzenie czterotygodniowego, pełnopłatnego urlopu tacierzyńskiego. Od ponad 4 lat ojcowie mogą skorzystać z tej formy wsparcia, wykorzystując cały okres jednorazowo lub w 2 częściach po 2 tygodnie. Tego rodzaju rozwiązania nie tylko zwiększają zaangażowanie ojców w życie rodzinne, ale także zmniejszają bariery utrudniające kobietom rozwój zawodowy i awans. Ponadto w IKEA wierzmy, iż każda osoba to talent. W ramach tego podejścia dążymy do tzw. „demokratyzacji rozwoju”, m.in. poprzez możliwości zmiany stanowiska czy obszaru, a także dostęp do szkoleń i programów rozwojowych bez względu na płeć, wiek czy zajmowaną funkcję w organizacji.

Małgorzata Bochenek
Dzień zaczynam od… poranka po dobrze przespanej nocy. jeżeli chodzi o jakość i czas snu – nie ma u mnie kompromisów. Wierzę, iż sen ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i dobrostan.
Praca jest dla mnie… nieustanną podróżą – pełną zmian, nauki i odkrywania nowych perspektyw. Doświadczenie nauczyło mnie, iż otwartość na zmiany, gotowość do uczenia się i czasem także „oduczania”, nie tylko napędza rozwój zawodowy, ale także kształtuje mnie jako człowieka. Każdy krok na tej drodze to okazja do poszerzania horyzontów, zdobywania nowych umiejętności i lepszego rozumienia siebie oraz otaczającego świata.
U współpracowników cenię… szczerość, transparentność, szacunek i podejście „can do”. Z tymi cechami jako zespół możemy przechodzić zarówno przez trudności i realizować najambitniejsze zadania!
Mam szczęście pracować z takim Zespołem w IKEA.
Czuję satysfakcję, gdy… moje działania – choćby te najmniejsze – przyczyniają się do pozytywnych zmian w otoczeniu. Często zapominamy, iż wpływ nie zawsze musi mieć wielką skalę; czasem wystarczy uśmiech do przechodnia czy codzienna życzliwość, by coś się zmieniło. W sferze zawodowej ta satysfakcja pozostało większa, zwłaszcza gdy ma się możliwość kształtowania rzeczywistości w ramach marki o tak dużym zasięgu i wpływie jak IKEA.
Gdybym nie była tym, kim jestem, to byłabym… dziennikarką, najchętniej prowadzącą format podobny do „Kobiet na krańcu świata”. Łączyłoby to moje dwie największe pasje – poznawanie ludzi i ciekawość świata.
2. Na przestrzeni lat sytuacja kobiet w biznesie znacząco się zmieniła, co potwierdzają zarówno wskaźniki dotyczące ich udziału na stanowiskach kierowniczych, jak i rosnąca obecność w sektorach tradycyjnie zdominowanych przez mężczyzn. Mimo tego, kobiety wciąż napotykają bariery utrudniające im rozwój zawodowy i awans na wyższe stanowiska menedżerskie.
Jednym z głównych wyzwań są zakorzenione przekonania kulturowe i społeczne, które wpływają zarówno na sposób, w jaki kobiety postrzegają siebie, jak i na to, jak są oceniane przez otoczenie. Stereotypy dotyczące ról płciowych wciąż oddziałują na decyzje związane z rekrutacją, awansami i podziałem obowiązków w organizacjach. Wiele kobiet walczy z tzw. „syndromem oszustki”, czyli tendencją do przypisywania swoich sukcesów czynnikom zewnętrznym zamiast własnym kompetencjom. To zjawisko może prowadzić do mniejszej pewności siebie w negocjacjach dotyczących awansu czy wynagrodzenia.
Kolejnym istotnym aspektem jest konsekwencja w prowadzonych działaniach na poziomie rządowym i korporacyjnym. Równość szans to nie kwestia pojedynczych inicjatyw, ale długoterminowe i systemowe podejście. Niestety, kryzysy ekonomiczne i polityczne często stanowią test dla trwałości tych zmian. Dobitnym przykładem była pandemia, która uwidoczniła nierówności w podziale obowiązków opiekuńczych – kobiety znacznie częściej niż mężczyźni rezygnowały z pracy lub korzystały ze zwolnień lekarskich w związku z zamknięciem placówek opiekuńczych. Według danych ZUS, liczba zwolnień L4 wśród kobiet wzrosła w tym okresie o 36 proc., co pokazuje, iż to one w większym stopniu przejmowały obowiązki opiekuńcze.
Mimo rosnącej liczby kobiet na stanowiskach menedżerskich, przez cały czas istnieją strukturalne bariery, które ograniczają ich możliwości rozwoju zawodowego. najważniejsze jest więc konsekwentne wzmacnianie polityk wspierających równość, edukacja w zakresie niwelowania stereotypów oraz budowanie organizacyjnych kultur promujących różnorodność na wszystkich szczeblach organizacyjnych.
3. Przyszłość należy do różnorodności – to ona napędza innowacje, kreatywność i efektywność w biznesie. Kobiety wnoszą do organizacji unikalne kompetencje, perspektywy i sposób podejmowania decyzji, który wzbogaca procesy zarządcze. Jednak najważniejsze jest budowanie zrównoważonych, różnorodnych zespołów, w których każdy – niezależnie od płci – ma równe szanse na rozwój.
Długoterminowym rozwiązaniem wspierającym kobiecą przedsiębiorczość jest eliminowanie barier systemowych, tworzenie przestrzeni dla różnorodnych talentów oraz promowanie świadomego przywództwa. Badania pokazują, iż zespoły, w których współpracują osoby o różnych doświadczeniach i kompetencjach, osiągają lepsze wyniki i szybciej adaptują się do zmian rynkowych. To właśnie różnorodność, a nie promowanie określonej reprezentacji, jest kluczem do zrównoważonego rozwoju biznesu.
W IKEA równość płci i wyrównywanie szans – niezależnie od tożsamości płciowej – są integralną częścią strategii DEI. Wierzymy, iż sukces organizacji nie zależy od przewagi jednej grupy, ale od otwartości na różnorodne podejścia i umiejętności. Wspierając równość, nie chodzi o przeciwstawianie jednej płci drugiej, ale o budowanie środowiska, w którym każdy może w pełni wykorzystać swój potencjał. To właśnie w takim modelu biznes zyskuje najwięcej.
Małgorzata Bochenek od początku swojej drogi zawodowej była związana z obszarem HR w sektorze finansowym, następnie od 2015 roku w IKEA Retail Polska. Od 2018 roku odpowiadała w IKEA za rozwój obszaru innowacji, a od lipca 2019 roku za obszar Business Development, który skupia ekspansję, innowacje oraz zrównoważony rozwój. Od marca 2023 roku przejęła dodatkowo odpowiedzialność za obszar Digital. Wraz ze swoim zespołem jest odpowiedzialna za rozwój omnikanałowości, zwiększanie dostępności IKEA poprzez inwestowanie w istniejące już i nowe miejsca spotkań z klientami, realizację Strategii Zrównoważonego Rozwoju, wdrażanie kolejnych innowacji oraz integrację rozwiązań cyfrowych w procesach rozwoju biznesu. Od 2024 roku także Inclusion Business Sponsor w IKEA, wspierająca integrację priorytetów DEI z działaniami biznesowymi. Pasją oraz największą inspiracją Małgosi są ludzie i świat.
Katarzyna Ciemińska, Centre Manager Designer Outlet Warszawa, ROS Retail Outlet Shopping
2. Może trudno w to uwierzyć, kiedy od lat tyle słyszymy o parytetach, równouprawnieniu kobiet i mężczyzn, a choćby więcej, o feminizowaniu się środowisk zawodowych, ale kobiety przez cały czas mają do pokonania dużo trudniejszą drogę na ścieżce kariery. Pojęcia takie, jak „szklany sufit” czy „ruchome schody” ciągle mają się dobrze, funkcjonują w wielu firmach i dotyczą właśnie kobiet.
Innym ważnym aspektem w biznesie jest władza i sposób zarządzania. Oczekuje się „twardej ręki” i braku emocji. Warto zatem zastanowić się, czy kobiety, które pokonały szereg ograniczeń i piastują kierownicze stanowiska powinny zawsze przyswajać męski styl zarządzania? Mowa tu o np. stawianiu na takie cechy, jak choćby autorytarność i rywalizacja. Czujemy, iż przez cały czas takie jest oczekiwanie społeczne wynikające z mocno osadzonego w naszej kulturze tradycyjnego podziału ról, bo zauważmy, iż przez cały czas wysokie czy eksponowane stanowiska w większości przypadków przypadają mężczyznom.
Katarzyna Ciemińska
Dzień zaczynam od… spaceru z psem i wody z cytryną.
Praca jest dla mnie… pasją.
U współpracowników cenię… lojalność, zaangażowanie, otwarty umysł.
Czuję satysfakcję, gdy… widzę rozwój, sukces i zadowolenie dookoła mnie, gdy widzę rzeczywiste przełamywanie barier i obalanie stereotypów.
Gdybym nie była tym, kim jestem, to byłabym… prawnikiem.

To przede wszystkim utarte stereotypy, które zakorzenione są w naszym społeczeństwie. To kobieta ma być tą, która przejmie obowiązki opieki nad dziećmi, starszymi członkami rodziny i zadba o dom. Dopasowanie aktywności zawodowej prawie zawsze jest problemem kobiet. Ten tradycyjny, z góry narzucany podział ról utrudnia wielu kobietom kontynuowanie kariery. Ograniczają je bariery organizacyjne – zwykła codzienność, gdzie trzeba odebrać dziecko z przedszkola czy świetlicy, które pracują do określonej godziny, trzeba zorganizować opiekę nad chorym członkiem rodziny, więc skorzystać z L4 lub opieki nad dzieckiem. Obowiązki te spadają na kobietę, która zwykle zajmuje niższe, niżej płatne czy mniej eksponowane stanowisko niż mężczyzna. Taki banalny, ale prawdziwy przykład bolączek w strukturalnym, organizacyjnym formacie państwa.
Należy też pamiętać o jeszcze jednym istotnym aspekcie, dziś kobiety przez cały czas stają przed trudnym wyborem: urodzić dziecko czy robić karierę zawodową. Niezależnie od decyzji kobieta jest oceniana przez środowisko, a żyjemy w społeczeństwie patriarchalnym. To trudny spadek po minionych epokach, z którym się mierzymy.
3. W mojej opinii jest wiele płaszczyzn, na których muszą zajść gruntowne zmiany społeczne. Należy zacząć od działań systemowych, trzeba zniwelować różnice choćby w standardach oceny kobiet i mężczyzn. Przytoczę tu np. fakt, iż przez cały czas spotykamy się z sytuacjami, gdzie niekompetencja zawodowa u mężczyzn traktowana jest z pobłażaniem. przez cały czas kobiety muszą ciężej i pod presją pracować na swoją pozycję – normy i oceny są wobec nich bardziej rygorystyczne.
Nie da się zaprzeczyć, iż pomimo istotnych barier systemowych i społecznych, w ostatnich latach mamy do czynienia z dynamicznym wzrostem roli kobiet w świecie biznesu. Czy to w organizacjach, w których pracują, czy budując własny biznes, stają się coraz bardziej wpływowymi liderkami i przedsiębiorczyniami. Kobiety mają otwarte umysły, widzą więcej możliwości i szans, chętnie podejmują wyzwania, inspirują i szukają inspiracji.
Ich wrodzona wielozadaniowość i miękkie umiejętności, jak komunikacja, empatia czy elastyczność są coraz bardziej cenione w nowoczesnym biznesie i mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesu w każdej branży
Jagoda Lechowska, Marketing Director, White Star Real Estate
1. W ostatnich latach kobiety odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu branży retail i nieruchomości komercyjnych – szczególnie w projektach lifestyle’owych, takich jak Elektrownia Powiśle, gdzie ich perspektywa stanowi istotny atut. Umiejętność wyczuwania trendów, rozumienia oczekiwań klientów i kreowania przestrzeni, które stają się nie tylko miejscem zakupów, ale także spotkań i doświadczeń, czyni nas liderkami nowoczesnego retailu. W Europie ten trend pozostało bardziej widoczny – kobiety skutecznie zarządzają zarówno dużymi centrami handlowymi, jak i butikami premium, a w obszarach takich jak marketing i leasing ich intuicja biznesowa oraz umiejętność budowania relacji odgrywają kluczową rolę. Warto podkreślić, iż moda dominuje wśród najemców retailowych, a za wieloma odnoszącymi sukcesy markami stoją kobiety – choćby na polskim rynku – od niszowych brandów jubilerskich jak Jagg, po marki odzieżowe, takie jak Le Collet czy The Odder Side, aż po segment premium, gdzie silną pozycję zdobyły MISBHV i The Mannei. Naturalnym następstwem tej dynamiki jest rosnąca obecność kobiet w zarządzaniu centrami handlowymi i projektami komercyjnymi. Współczesny retail to już nie tylko sprzedaż, ale styl życia, doświadczenie i budowanie społeczności. Elektrownia Powiśle jest tego doskonałym przykładem – to przestrzeń, która żyje trendami wielkiego miasta, łącząc zakupy z gastronomią, wydarzeniami kulturalnymi i miejscem do spędzania czasu. Kobiety odgrywają w tym procesie kluczową rolę, w naturalny sposób łącząc modę, design i lifestyle i tym samym wyznaczając nowe kierunki w branży.

Jagoda Lechowska
Dzień zaczynam od… treningu i spaceru z psem, które dają mi pierwszą porcję energii. Druga przychodzi wraz z kawą – i wtedy mogę działać.
Praca jest dla mnie… przestrzenią do realizacji i rozwoju, swoistym placem zabaw dla dorosłych, gdzie mogę przekraczać własne granice i zaskakiwać samą siebie. Marketing to moja pasja, choć nie zawsze jest lekko – napięte terminy, ograniczone budżety i kapryśna kreatywność potrafią być wyzwaniem. Ale to właśnie wyjście ze strefy komfortu uczy mnie najwięcej – przede wszystkim tego, iż potrafię więcej, niż mi się wydaje (albo iż kawa to najlepszy sprzymierzeniec).
U współpracowników cenię… niezależność, inicjatywę i umiejętność wyznaczania sobie celów bez potrzeby tworzenia checklisty na każdy krok. Lubię pracować z ludźmi, którzy potrafią poszerzać moją perspektywę, dzieląc się swoim punktem widzenia – choćby jeżeli czasem prowadzi to do burzliwych dyskusji. A przede wszystkim cenię poczucie humoru, bo to ono buduje zespół i sprawia, iż choćby praca pod presją staje się łatwiejsza.
Czuję satysfakcję, gdy… widzę pozytywny odbiór naszych projektów i zaangażowanie zespołu, w którym każdy czuje się na tyle swobodnie, by dzielić się wyzwaniami i prosić o wsparcie. Satysfakcję daje mi także dobrze przepracowany trening albo chwila, gdy po intensywnym dniu uporządkuję swoją przestrzeń – zarówno zawodową, jak i domową.
Gdybym nie była tym, kim jestem, to byłabym… prawdopodobnie związana z branżą filmową i produkcją lub zgłębiała świat mody, próbując swoich sił w tej kreatywnej branży.
2. Kobiety przez cały czas mierzą się z wyzwaniami w awansie na najwyższe stanowiska menedżerskie, zwłaszcza w tradycyjnych strukturach organizacyjnych i sektorach opartych na kompetencjach technicznych, gdzie wciąż nierzadko panuje przekonanie, iż są one domeną mężczyzn. Często muszą udowadniać swoje kompetencje bardziej niż ich koledzy na tych samych pozycjach, a dodatkową barierą pozostają systemowe ograniczenia, takie jak „szklany sufit” oraz stereotypy dotyczące łączenia roli liderki z życiem prywatnym. Na szczęście te bariery sukcesywnie słabną, szczególnie w branżach opartych na kreatywności, innowacjach i elastycznym podejściu do zarządzania – obszarach, w których kobiety doskonale się odnajdują. Coraz więcej firm dostrzega wartość różnorodności i świadomie buduje bardziej inkluzyjne środowisko pracy. W swoim otoczeniu mam wiele inspirujących przykładów kobiet, które dzięki determinacji i ciężkiej pracy osiągnęły wysokie stanowiska w biznesie, marketingu, sprzedaży czy sektorze prawniczym, udowadniając, iż kompetencje i zaangażowanie są najważniejszymi czynnikami sukcesu, niezależnie od płci.
3. Rozwój kobiecych biznesów w Polsce mogą znacząco wspierać programy mentoringowe i networkingowe, które umożliwiają wymianę doświadczeń i budowanie wartościowych relacji. Szczególnie istotne jest wzmacnianie społecznego trendu siostrzeństwa w biznesie, ale warto również pamiętać, iż czerpanie wiedzy od mężczyzn, którzy osiągnęli sukces, może być równie inspirujące i rozwijające. Kluczowa jest także zmiana mentalności – odejście od stereotypów i promowanie pozytywnych wzorców kobiecego przywództwa, które pokazują, iż kobiety nie tylko doskonale zarządzają, ale także wnoszą do biznesu unikalne kompetencje. Nasz styl zarządzania często charakteryzuje się większą empatią, umiejętnością budowania relacji i motywacyjnym podejściem do zespołów, co przekłada się na bardziej zrównoważone i efektywne modele biznesowe. Ponadto, kobiety, które osiągnęły sukces, często musiały pokonać więcej wyzwań na swojej drodze, co sprawia, iż wyróżniają się silnym charakterem i determinacją, jednocześnie doskonale łącząc umiejętności społeczne z asertywnością w zarządzaniu. My, kobiety, dobrze radzimy sobie w sytuacjach stresowych, potrafimy efektywnie działać pod presją i skutecznie godzić wiele obowiązków, co czyni nas wyjątkowo skutecznymi liderkami i przedsiębiorczyniami.
Jagoda Lechowska to ekspertka w dziedzinie marketingu, posiadająca ponad 14 lat doświadczenia w branży mediowo-eventowej, w tym w projektach retail oraz 7 lat doświadczenia w branży real estate. w tej chwili pełni funkcję Dyrektorki Marketingu w White Star Real Estate. Odpowiada za tworzenie strategii marketingowych, które wspierają wzrost najemców oraz zwiększają świadomość projektów WSRE, w tym Elektrowni Powiśle, kompleksów biurowych i obiektów magazynowo-logistycznych. Laureatka złotej nagrody PRCH Awards 2023 w kategorii Dyrektor Marketingu.
Agnieszka Skrybant-Jaworska, Country Manager w Kappahl Poland
1. Udział kobiet w sektorze retail w Polsce i Europie rośnie. Coraz więcej kobiet obejmuje stanowiska kierownicze i decyzyjne, co przyczynia się do większej różnorodności i innowacyjności w branży. W Polsce kobiety coraz częściej zarządzają dużymi sieciami handlowymi i odgrywają najważniejsze role w kształtowaniu strategii rynkowych. W Europie obserwujemy podobny trend, gdzie kobiety wnoszą nowe perspektywy i podejścia do zarządzania, co pozytywnie wpływa na rozwój sektora retail.
Kappahl jest przykładem firmy, w której kobiety stanowią znaczną część kadry zarządzającej (62% w zarządzie Grupy Kappahl, 91% na stanowiskach menedżerskich w Polsce). Aktywnie wspieramy różnorodność i inkluzywność w swoim środowisku pracy, co przekłada się na innowacyjność, lepsze wyniki biznesowe i większe zaangażowanie zespołu.
Agnieszka Skrybant-Jaworska
Dzień zaczynam od… filiżanki kawy i przeglądu najnowszych wiadomości branżowych.
Praca jest dla mnie… pasją i wyzwaniem, które motywuje mnie do ciągłego rozwoju.
U współpracowników cenię… zaangażowanie, kreatywność i umiejętność pracy zespołowej.
Czuję satysfakcję, gdy… widzę, iż nasze wspólne wysiłki przynoszą wymierne rezultaty i pozytywnie wpływają na naszą firmę.
Gdybym nie była tym, kim jestem, to… organizowałabym turnieje brydżowe w jakiejś urokliwej i klimatycznej knajpce, oczywiście brałabym udział w tych turniejach.

2. Niestety, kobiety przez cały czas napotykają na trudności w awansowaniu na wyższe stanowiska managerskie w sektorze retail. Główne bariery to stereotypy i uprzedzenia, które sprawiają, iż kobiety muszą często udowadniać swoje kompetencje bardziej niż mężczyźni. Brak wzorców do naśladowania również stanowi wyzwanie, ponieważ mniej kobiet na wysokich stanowiskach oznacza mniej mentorek i wzorców do naśladowania. Dodatkowo, równowaga między pracą a życiem prywatnym jest często trudniejsza do osiągnięcia dla kobiet, co może ograniczać ich możliwości kariery.
3. Na rozwój kobiecych biznesów w Polsce mogą wpłynąć programy mentoringowe i szkoleniowe, które pomogą kobietom w rozwijaniu umiejętności przywódczych. Polityki wspierające równowagę między pracą a życiem prywatnym, takie jak elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej, mogą ułatwić kobietom łączenie kariery z obowiązkami rodzinnymi. Promowanie różnorodności w firmach również odgrywa kluczową rolę, ponieważ firmy z większą liczbą kobiet na stanowiskach kierowniczych są bardziej innowacyjne i osiągają lepsze wyniki finansowe. Kobiety wnoszą unikalne perspektywy i podejścia do zarządzania, co może prowadzić do bardziej zrównoważonego i efektywnego rozwoju biznesu.
Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability NEPI Rockcastle
1. W ostatnich latach udział kobiet w branży retail oraz nieruchomości komercyjnych zarówno w Polsce, jak i w Europie, dynamicznie rośnie. Coraz więcej kobiet obejmuje stanowiska kierownicze i decyzyjne, a także angażuje się w inwestycje oraz zarządzanie dużymi projektami deweloperskimi. Istnieje także rosnąca liczba inicjatyw wspierających kobiety w tych sektorach, co ułatwia im zdobywanie doświadczenia i nawiązywanie kluczowych kontaktów biznesowych. Mimo iż branża nieruchomości komercyjnych była historycznie zdominowana przez mężczyzn, zmiany kulturowe oraz rosnąca świadomość potrzeby różnorodności sprawiają, iż coraz częściej widać kobiety na wysokich stanowiskach.

Magdalena Gibney
Dzień zaczynam od… sportu i zielonej herbaty – energia i determinacja to podstawa działania. Zdrowego śniadania i przeglądu najważniejszych zadań jakie stoja przedemną danego dnia. Chwili z rodziną zanim wszyscy rozejdą się do swoich obowiązków.
Praca jest dla mnie… misją i odpowiedzialnością – chcę zostawić świat lepszym miejscem, niż go zastałam. Możliwością wdrażania realnych zmian i wpływania na przyszłość biznesu oraz środowiska. Połączeniem strategii, innowacji i wartości – bo sukces powinien być nie tylko biznesowy, ale i społeczny.
U współpracowników cenię… odwagę do kwestionowania status quo i szukania lepszych rozwiązań. Odpowiedzialność, szczerość, zaangażowanie i dążenie do realnych zmian. Otwartość na współpracę – bo wielkie zmiany dzieją się zespołowo. Dobry humor.
Czuję satysfakcję, gdy… widzę namacalne efekty mojej pracy. Inspiruję innych do działania i widzę, jak zmieniają sposób myślenia o zrównoważonym rozwoju. Przełamuję bariery i pokazuję, iż odpowiedzialny biznes może iść w parze z sukcesem.
Gdybym nie była tym, kim jestem, to byłabym… podróżniczką odkrywającą nowe kultury i inspiracje. Ale, lubię to co robię i nie chciałabym tego zmieniać.
2. Tak, mimo pozytywnych zmian kobiety przez cały czas napotykają na bariery w awansowaniu na stanowiska managerskie a główne ograniczenia to:
Stereotypy i uprzedzenia – w niektórych środowiskach przez cały czas panuje przekonanie, iż to mężczyźni są bardziej predysponowani do pełnienia funkcji kierowniczych, szczególnie w sektorach technicznych czy inwestycyjnych.
Brak równości w dostępie do sieci biznesowych – wiele decyzji w biznesie zapada w nieformalnych okolicznościach, a kobiety często mają utrudniony dostęp do tych kręgów.
Wyzwania związane z work-life balance – choć zmienia się podejście do łączenia życia zawodowego z rodzinnym, wciąż istnieje oczekiwanie, iż to kobiety w większym stopniu zajmują się obowiązkami domowymi, co może wpływać na ich ścieżkę kariery.
Niedostateczna liczba mentorek i liderek – kobiety, które osiągnęły sukces, nie zawsze mają możliwość wspierania młodszych pokoleń w ich rozwoju zawodowym, co ogranicza naturalny przepływ wiedzy i doświadczeń.
3. Wsparcie kobiet w biznesie wymaga wielowymiarowych działań, a najważniejsze czynniki to:
Większy dostęp do finansowania – stworzenie funduszy inwestycyjnych wspierających kobiece startupy oraz ułatwienie dostępu do kredytów i dotacji.
Programy mentoringowe i networkingowe – inicjatywy pomagające kobietom zdobywać wiedzę, rozwijać kontakty i budować pewność siebie w biznesie.
Edukacja i promocja ról liderek – pokazywanie przykładów sukcesów kobiet w biznesie jako inspiracji dla kolejnych pokoleń.
Elastyczne modele pracy – rozwój hybrydowych i zdalnych form pracy, które pozwalają na efektywniejsze łączenie obowiązków zawodowych i prywatnych.
Korzyści z większej liczby kobiet w zarządzaniu są liczne. Badania wskazują, iż różnorodność w zespołach przekłada się na lepsze wyniki finansowe, innowacyjność oraz bardziej zrównoważone podejście do zarządzania. Kobiety często wnoszą do biznesu perspektywę opartą na współpracy, empatii i długoterminowym myśleniu strategicznym, co może przynosić korzyści zarówno przedsiębiorstwom, jak i całej gospodarce.
Magdalena Gibney od 2002 roku pełni funkcję Group Head of Sustainability NEPI Rockcastle. Managerka z bogatym doświadczeniem w branży nieruchomości komercyjnych. Swoje bogate doświadczenie zawodowe zdobywała od 2001 roku w Warszawie, a następnie przez siedem lat poza granicami Polski w Rumunii. Laureatka konkursu TOP WOMAN IN REAL ESTATE w kategorii w kategorii Asset Property Management w 2021. Wcześniej zawodowo związana z takimi firmami jak: DTZ, GTC i S Immo czy Multi Corporation. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, SaidBusiness School na Uniwersytecie Oksfordzkim i program „Leading Sustainable Corporation” oraz „Building Sustainable Real Estate” na Uniwersytecie Cambridge.
Natalia Korzeniecka-Walak, Członkini Zarządu Grupy Empik, Chief Legal & Corporate Affairs Officer
1. Ten udział stale rośnie, co oczywiście bardzo mnie cieszy, choć przez cały czas mamy tu jeszcze trochę pracy do wykonania. Możemy być na pewno dumne z faktu, iż Polki to europejskie wiceliderki w zajmowaniu stanowisk kierowniczych, co plasuje nasz kraj powyżej średniej unijnej (dane Eurostat 2021), a przodującą branżą w tej kwestii jest właśnie handel.
Mam na pewno poczucie, iż ten rosnący odsetek kobiet ma widoczny, pozytywny wpływ na otoczenie biznesowe. Lubimy mówić, iż Empik jest kobietą i nie tylko dlatego, iż na czele firmy od ponad 10 już lat stoi Prezeska. W naszej organizacji od wielu lat kobiety stanowią większość w strukturze pracowników, a ich udział na stanowiskach kierowniczych osiąga choćby 60%. To zarówno Menadżerki sklepów i Partnerki Handlowe w sieci sprzedaży, Koordynatorki i Kierowniczki w naszym Centrum Dystrybucji w Sochaczewie, aż po Centralę, gdzie zdecydowanie nie brakuje Menadżerek, kobiet-Headów i Dyrektorek.
Natalia Korzeniecka-Walak
Dzień zaczynam od…kawy i spaceru z psami, podczas którego myślę o tym, co czeka mnie danego dnia.
Praca jest dla mnie… przestrzenią rozwoju i inspiracji. Ich głównym motorem są oczywiście ludzie i coraz to nowe wyzwania, szczególnie te z kategorii „niemożliwe rzeczy robimy od ręki, a na cuda trzeba chwilę poczekać”.
U współpracowników cenię… przede wszystkim otwartość, kreatywność, nieszablonowe myślenie, ale również nastawienie na rozwiązywanie problemów i pokonywanie przeszkód. Równie istotne są dla mnie taka codzienna euforia z życia i poczucie humoru, które nierzadko „ratuje nas” w codziennych wyzwaniach.
Czuję satysfakcję, gdy… odnosimy sukcesy jako zespół; gdy widzę, iż moi pracownicy się rozwijają i gdy udaje nam się znaleźć nowe rozwiązania i usprawnienia, co w moim bardzo usystematyzowanym obszarze prawnym bywa naprawdę trudne.
Gdybym nie była tym, kim jestem, to byłabym… neurochirurgiem, z wielkiej pasji do nauki o ludzkim mózgu.

2. Mam to szczęście, iż nie sama nigdy nie musiałam zmagać się ze szklanym sufitem. W dotychczasowej pracy zawodowej moimi przełożonymi zdecydowanie częściej były kobiety – świetne liderki, które inspirowały, darzyły zaufaniem i powierzały coraz to nowe wyzwania.
Nie oznacza to natomiast, iż tych przeszkód, mitów czy stereotypów nie ma, z pewnością przez cały czas są żywe. Przykładowo, to, co mnie niepokoi w tym kontekście, choć sama się z tym nigdy nie spotkałam, to próby umniejszania kompetencji kobiet, tak jakby z uwagi obowiązujące coraz więcej firm cele różnorodności, ta ścieżka awansu dla menadżerek odbywała się bardziej „na skróty”. To bardzo krzywdzące i zwyczajnie nieprawdziwe.
Oczywiście wyzwaniem przez cały czas pozostają także kwestie macierzyństwa, łączenia wielu ról i powrotu do pracy.
Podsumowując – wierzę, iż w dojrzałych organizacjach jedynym kluczem przyznawania awansów jest zbiór doświadczeń, osiągnięć, wiedza i ambicja, a nie płeć czy statystyki. I tego życzyłabym nam wszystkim, nie tylko z okazji Dnia Kobiet i Dnia Mężczyzn.
3. Tak jak wspomniałam, w swoich dotychczasowych doświadczeniach zawodowych towarzyszyły mi liderki, choć nie raz pracowałam w bardziej zmaskulinizowanych zespołach, co daje mi cenną perspektywę. W mojej opinii kobiecy leadership wnosi do biznesu dużo potrzebnej empatii. Oczywiście nie oznacza to, iż liderzy są jej pozbawieni, generalizowanie w którymkolwiek z kierunków byłoby krzywdzące.
Z mojej perspektywy pomocne było to, iż na swojej ścieżce zawodowej czułam się rozumiana jako kobieta, jak również matka. Kobieta-liderka często zna te wyzwania z autopsji, wie, co oznacza telefon z przedszkola czy szkoły w okresie jesienno-zimowym, choćby jeżeli akurat trwa największy peak sprzedażowy.
Może „siostrzaństwo” to wyraz odmieniany dziś często przez wszystkie przypadki, ale mam wrażenie, iż taka zdrowa solidarność i wzajemne wsparcie to przepis na kształtowanie kolejnych świetnych liderek. Cieszy mnie fakt, iż nie brakuje inicjatyw zrzeszających kobiety w szeroko rozumianym biznesie, jak i w konkretnych obszarach takich jak prawo. Coraz więcej mamy również programów mentoringowych. Sama miałam okazję wcielić się w rolę mentorki dla młodej prawniczki i poleciłabym takie doświadczenie każdej i każdemu. Można się wiele nauczyć – w końcu na naszych oczach wzrasta nowe pokolenie kobiet w biznesie i przyszłych liderek, które jako pokolenie wprowadzają dużo świeżości. Mają jasne oczekiwania, są ambitne i dbają bardzo o rozwój, ale nie zapominają przy tym o sobie, i swoich potrzebach, dążąc już od początku drogi do zdrowego balansu. A to na pewno cenna lekcja dla pokoleń, których zawodowy start wyglądał nieco inaczej.
Natalia Korzeniecka-Walak jest absolwentką prawa na Université Paris Sorbonne. Zdobywała doświadczenie w polskich i francuskich organizacjach publicznych oraz w międzynarodowej kancelarii prawnej. Z Grupą Empik związana od 2011 roku na stanowisku adwokatki, a od 2016 roku jako Head of Legal. Od 2024 roku na stanowisku Członkini Zarządu. W roli Chief Legal & Corporate Affairs Officer wspiera rozwój Grupy od strony spraw korporacyjnych i ekspertyzy prawnej.
Iwona Gembiec, Managing Director, IMV Polska
2. Tak, w wielu branżach i organizacjach kobiety przez cały czas napotykają większe trudności w awansowaniu na stanowiska kierownicze i menedżerskie . Główne przeszkody to stereotypy i uprzedzenia, syndrom „szklanego sufitu”, oczekiwania społeczne , różnice w wynagrodzeniach.
Na pewno stereotypy społeczne i kulturowe, bariery finansowe, brak odpowiedniego wsparcia i mentoringu. Pokonanie tych barier wymaga zmian na wielu poziomach od systemowych reform po indywidualne działania.

Iwona Gembiec
Dzień zaczynam od… szklanki ciepłej wody z cytryną i prasówki.
Praca jest dla mnie… motorem napędowym.
U współpracowników cenię… lojalność i etykę zawodową oraz chęć nauki i rozwoju.
Czuję satysfakcję, gdy… mam wokół siebie wspierających ludzi i działam zgodnie ze sobą.
Gdybym nie była tym, kim jestem, to byłabym… architektem wnętrz.
3. Polityka sprzyjająca łączeniu biznesu i życia prywatnego tj. lepszy dostęp do opieki nad dziećmi, zachęty podatkowe dla kobiet otwierających swoje biznesy, elastyczne formy pracy. Edukacja i rozwój kompetencji biznesowych.
Coraz większa aktywność kobiet w biznesie to nie tylko kwestia równości ale także realne korzyści dla gospodarki i społeczeństwa.
Iwona Gembiec to kobieta, która z równą pasją podchodzi do wyzwań zawodowych, jak i do życia prywatnego. Żona i mama dwóch synów, doskonale łączy rolę liderki w biznesie z bliskością rodziny. To właśnie relacje i wspólne chwile dają jej siłę do działania, a długie rozmowy z najbliższymi są dla niej jednym z największych życiowych przywilejów. Ceni aktywny wypoczynek – podróże, tenis, narty, a także odkrywanie niezwykłych miejsc na południu Francji i we Włoszech. Lubi wracać do tych samych zakątków, ale jeszcze bardziej fascynuje ją poszukiwanie nowych, mniej oczywistych miejsc, w których można poczuć prawdziwy rytm lokalnego życia. Dobra kuchnia to jej kolejna pasja – celebruje jedzenie, doceniając zarówno wyrafinowane smaki, jak i prostotę autentycznych, regionalnych potraw. Choć w biznesie działa od lat, ma w sobie dużą wrażliwość na estetykę i przestrzeń, co sprawia, iż w innym życiu mogłaby zostać architektem wnętrz. Uwielbia pięknie zaprojektowane miejsca, harmonię kolorów i detali, a jej marzeniem jest prowadzenie małego hoteliku na Południu Francji – miejsca, w którym mogłaby łączyć gościnność, klimat lokalnej kultury i swoje zamiłowanie do wyjątkowych wnętrz. W codziennym pędzie znajduje czas na odpoczynek wśród zieleni. Prace w ogrodzie ją odstresowują, choć sama przyznaje, iż nie jest w nich ekspertką – liczy się dla niej samo zanurzenie się w naturze i oderwanie od obowiązków. Jej życie to połączenie dynamiki i spokoju, działania i refleksji, wyzwań i małych przyjemności, które sprawiają, iż każdy dzień może być równie inspirujący, co kolejne podróże.