Sztuczna inteligencja w logistyce? Polacy są na TAK, ale to trzeba usiąść na spokojnie

8 miesięcy temu

Sztuczna inteligencja stopniowo podbija kolejne sektory, a teraz nadszedł czas na rewolucję w logistyce. Przejęcie przez międzynarodową ABB szwajcarskiego startupu Sevensense stanowi wyraźny sygnał zmian. Polskie przedsiębiorstwa logistyczne podążają tą samą ścieżką, w coraz większym stopniu automatyzując swoje procesy.

Sztuczna inteligencja w logistyce staje się standardem

Sektor logistyczny coraz odważniej wykorzystuje potencjał sztucznej inteligencji (SI). Według prognoz AIMultiple, do roku 2026 ponad 60% magazynów będzie korzystać z tej technologii. Sztuczna inteligencja w logistyce to istotna ewolucja w zarządzaniu przestrzenią magazynową. Z globalnym rynkiem robotów magazynowych o wartości 20 mld złotych i prognozowanym rocznym wzrostem o 14%. w tym segmencie, branża logistyczna staje się atrakcyjnym obszarem do wprowadzania innowacji.

W dynamicznie rozwijającym się obszarze nowych technologii dla logistyki istotną rolę pełnią start-upy. Jednym z nich jest Sevensense, specjalizujący się w opracowywaniu systemów nawigacyjnych i wizyjnych 3D dla autonomicznych robotów mobilnych (AMR). Pojazdy wykorzystują technologię Visual Simultaneous Localization and Mapping (Visual SLAM), umożliwiającą robotom podejmowanie szybkich decyzji oraz autonomiczną nawigację w dynamicznie zmieniającym się środowisku. To nie tylko kwestia poruszających się wokół ludzi i przestawianych palet, ale także takich czynników jak zmieniające się oświetlenie.

Zastosowanie technologii opartej na sztucznej inteligencji przyciągnęło zainteresowanie firmy ABB, która zainwestowała w przejęcie Sevensense. Choć mobilny robot wyglądający jak niewielka platforma może na pierwszy rzut oka wydawać się niepozorny, potrafi przetransportować obciążenie o masie do 2 ton, poruszając się z prędkością do 1,5 m/s. Co istotne, urządzenie mapuje otoczenie podczas ruchu, utrzymując bezpieczny dystans do przeszkód, zarówno statycznych, jak i dynamicznych. Dzięki systemowi wizyjnemu jest w stanie rozróżniać ludzi i przedmioty.

Branża logistyczna musi sprostać rosnącemu rynkowi e-commerce

Zgodnie z danymi PMR, w ubiegłym roku polski rynek e-commerce osiągnął wartość blisko 90 mld złotych, a prognozowany wzrost wynosi prawie 125 mld złotych do 2027 roku. w tej chwili aż 8 na 10 polskich użytkowników internetu preferuje zakupy online, co skutkuje zmianą wzorców konsumenckich. Wyjątkową cechą tego rynku jest intensywna konkurencja, zarówno ze strony miejscowych graczy, takich jak Allegro, jak i globalnych gigantów, w tym Amazona.

Rozwój e-commerce w Polsce to nie tylko kwestia zwiększania obrotów czy poszerzania asortymentu sklepów internetowych. Przede wszystkim jest to wyzwanie logistyczne, które wymaga najnowszych osiągnięć z obszaru sztucznej inteligencji i przemysłu 4.0. W tym kontekście wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak mobilne roboty, które bezpiecznie manewrują między personelem pracującym w magazynie, staje się nieodzowne do optymalizacji logistyki.

Wykorzystanie systemów opartych na SI pozwala na automatyzację zadań, które do tej pory były wykonywane manualnie. Skraca to czas realizacji zamówień i minimalizuje ryzyko błędu. Co więcej, technologie te umożliwiają elastyczne skalowanie operacji w zależności od aktualnych potrzeb, co jest najważniejsze w branży, gdzie wolumen zamówień może się dynamicznie zmieniać – mówi Michał Furmański z biznesu Robotyki ABB w Polsce.

Rozwój sektora e-commerce i logistyki stworzy nowe miejsca pracy

Wprowadzanie nowoczesnych technologii do polskich magazynów będzie stopniowe, rozpoczynając się od automatyzacji najbardziej czasochłonnych i monotonnych zadań, takich jak inwentaryzacja czy sortowanie towarów. Proces ten będzie ewoluował w kierunku pełnej automatyzacji procedur logistycznych, obejmując transport wewnętrzny i zarządzanie przestrzenią magazynową. Kolejność ta będzie determinowana głównie przez dojrzałość technologiczną, dostępność finansową rozwiązań oraz specyfikę rynku pracy.

Dynamiczny rozwój sektora e-commerce i logistyki stwarza nowe szanse na rynku pracy. Inteligentne roboty mobilne jest coraz łatwiej integrować i wdrażać w codzienną działalność magazynu. Nie zmienia to faktu, iż do „oswojenia” tej technologii i zarządzania całą flotą zaawansowanych urządzeń będzie potrzeba wykwalifikowanych pracowników – podsumowuje Furmański.

Co za innowacja! Już nie palety, a całe regały będą się przesuwać

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału