Kolejarze w Kanadzie przygotowują się do potencjalnego strajku, który mógłby zakłócić przepływ towarów w całym kraju. Eksperci ostrzegają, iż strajk na tamtejszej kolei będzie miał ogromny wpływ na różne sektory, od rolnictwa po produkcję pojazdów.
Kanadyjczycy zapowiedzieli strajk na kolei
Związek Zawodowy Kolejarzy Kanady (TCRC), który reprezentuje ponad 9 000 pracowników Kanadyjskiej Kolei Narodowej (CN) i Canadian Pacific Kansas City (CPKC), podjął decyzję o przeprowadzeniu strajku. jeżeli negocjacje z przewoźnikami cargo nie przyniosą satysfakcjonujących rezultatów, strajk na kanadyjskiej kolei rozpocznie się 22 maja i sparaliżuje transport towarów w całym kraju.
Pokłosiem konfliktu w branży jest fakt, iż kanadyjscy pracownicy kolejowi, w tym maszyniści, konduktorzy, pracownicy dworców i kontrolerzy ruchu kolejowego, od końca ubiegłego roku nie mają ważnej umowy o pracę. Ponadto związek TCRC wyraził zaniepokojenie próbami ograniczenia środków bezpieczeństwa pracowników przez przewoźników cargo.
Według Eugène’a Bernarda, który jest konduktorem w CN, najważniejszym aspektem jest bezpieczeństwo pracy. Bernard wskazał w mediach na zagrożenia, którym muszą stawić czoła pracownicy kolejowi, odnosząc to do wcześniejszych wypadków i tragicznych zdarzeń, w tym katastrofy pociągu w Lac-Mégantic sprzed… dziesięciu lat.
Obie firmy, zarówno CN jak i CPKC, przedstawiły swoje propozycje bezpośrednio pracownikom, pomijając związek zawodowy. Według TCRC była to próba osłabienia autorytetu i wpływu związku. Same propozycje natomiast wywołały niepokój wśród pracowników, zwłaszcza ze względu na proponowane zmiany w harmonogramach pracy i strukturze płac.
Jourdain Dumont, który jest konduktorem w CN, wyraził zaniepokojenie co do długoterminowych skutków propozycji, sugerując, iż atrakcyjne oferty szybkich zarobków mogą maskować potencjalne negatywne konsekwencje dla pracowników w przyszłości.
Today, on #MayDay2024, close to 10,000 rail workers at CN and CPKC voted to go on strike unless a deal can be reached with the companies. They are taking a stand for rail safety and the safety of all Canadians.
Learn more about the struggle #canlabhttps://t.co/MR0p3N9n64
— Teamsters Canada (@TeamstersCanada) May 1, 2024
Konsekwencje dla transportu zboża
Obawy związane ze strajkiem rozprzestrzeniają się także na inne branże, szczególnie na przemysł zbożowy. Grain Growers of Canada (GGC) zaznaczyło, iż zakłócenia w logistyce kolejowej mogą znacząco utrudnić transport zbóż, co może prowadzić do zmniejszenia wolumenów eksportowych i pogorszenia relacji międzynarodowych.
Kolejne zakłócenia łańcuchów dostaw już wpłynęły na nasze relacje z międzynarodowymi nabywcami. Kolejna przerwa może skłonić ich do poszukiwania innych rynków – tłumaczy Brendan Phillips, drugi wiceprzewodniczący GGC.
GGC zwrócił uwagę na istotne znaczenie logistyki kolejowej w procesach handlowych związanych z kanadyjskim zbożem. Warto zauważyć, iż aż 94% kanadyjskiego zboża jest przewożone koleją.
Support a policy that balances the scale between shippers and railways. Extended Interswitching is about promoting competition and helping to drive down transportation costs. #FlipTheSwitch
Learn more here: https://t.co/TeIxJLwTcu #cdnag #cdnpoli pic.twitter.com/ItlrSAXD1e
— Grain Growers of Canada (@GrainGrowers) May 6, 2024
Strajk na kanadyjskiej kolei należy rozpatrywać także w szerszym kontekście politycznym i ekonomicznym, z konsekwencjami sięgającymi poza sam sektor kolejowy. Stanowisko rządu Trudeau wobec ewentualnego strajku pozostaje niejasne, co rodzi pytania dotyczące roli polityków w rozwiązywaniu sporu pracowniczego.
Szwajcaria stawia na zdalnie sterowane pociągi! Ruszyły już pierwsze testy
Znajdziesz nas w Google News