Szymon Turnau, Auchan: inwestujemy w automatyzację kanału e-grocery [WYWIAD]

2 miesięcy temu

Ważnym elementem, nad którym aktualnie pracujemy, jest automatyzacja procesu kompletacji zamówień, co w dużej mierze ma ułatwić nam optymalizację i skalowanie biznesu on-line naszej sieci – mówi w rozmowie z redakcją OmnnichannelNews.pl Szymon Turnau, Digital & E-commerce Director w Auchan Retail Polska.

Niedawno Auchan poinformowało o nawiązaniu współpracy z brytyjską firmą Ocado, jednym z liderów automatyzacji i robotyzacji logistyki dla e-grocery. Jakie są pierwsze efekty tej współpracy?

Szymon Turnau: Dla Auchan rozwój e-biznesu jest kluczowym kierunkiem rozwoju. Firma systematycznie inwestuje w digitalizację sieci, dostosowując nowe rozwiązania do zmieniającego się rynku i potrzeb klientów. Nowa platforma zakupowa Auchan to pierwszy z etapów działań przewidzianych w ramach partnerskiej umowy z firmą Ocado.

Jakie funkcjonalności zyskała nowa platforma internetowa dzięki współpracy z Ocado?

S.T.: W zakresie swoich różnorodnych funkcjonalności inteligentna platforma Ocado wykorzystuje zaawansowane technologicznie rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, z myślą o skutecznej optymalizacji i automatyzacji procesów związanych z e-commerce i logistyką. Są to min.:

  • zarządzanie logistyką ostatniej mili: AI pomaga w planowaniu i optymalizacji tras dostaw do klientów tak, by minimalizować czas i koszty związane z transportem. Planowania tras jest całkowicie zautomatyzowane, przebiega w sposób płynny, z elastycznym dostosowaniem terminów dostaw zgodnie z preferencjami klientów. Algorytmy na bieżąco analizują dane dotyczące ruchu, warunków drogowych i innych zmiennych, aby znaleźć najbardziej efektywne trasy, co przekłada się też na zmniejszenie emisji CO2 podczas dostaw.
  • zarządzanie magazynem i automatyzacja: algorytmy AI sterują robotami, które przenoszą towary w magazynie, optymalizując trasy i operacje, co zwiększa efektywność i szybkość kompletacji zamówień
  • personalizacja doświadczeń zakupowych: AI wykorzystywana jest do tworzenia spersonalizowanych rekomendacji produktów dla klientów. Algorytmy analizują historię zakupów i preferencje klientów, tak by proponować produkty, które mogą ich zainteresować, co w efekcie poprawia doświadczenia zakupowe i zwiększa sprzedaż.
  • rozpoznawanie obrazów: platforma Ocado stosuje technologię rozpoznawania obrazów do automatycznego identyfikowania produktów, co usprawnia procesy kontroli jakości.

Inwestując w takie rozwiązania Auchan musi być przekonane o dużym potencjale rynku e-grocery w Polsce?

S.T.: O potencjale rynku e-commerce byliśmy przekonani już 14 lat temu, gdy uruchamialiśmy naszą pierwszą platformę sprzedażową e-grocery. Stały rozwój w obszarze e-commerce to w tej chwili ważne założenie strategii biznesowej Auchan Polska i opartego na wielokanałowości, zintegrowanego modelu sprzedaży naszej sieci.

Naszym głównym celem jest zapewnienie naszym klientom pełnej swobody wyboru formy zakupów – dogodnej w danej chwili i z gwarancją najważniejszych wyróżników naszej oferty, czyli szczególnie bogatego asortymentu i niskich cen. Tworzymy nasz sprzedażowy ekosystem, łącząc rozwiązania cyfrowe z coraz to nowymi konceptami naszych sklepów stacjonarnych.

Czego w takim razie oczekują aktualnie klienci?

S.T.: Dzisiejsi klienci chcą robić zakupy w sposób wygodny, sprawnie i szybko, z pełną swobodą w wyborze formy zakupów i praktycznie o każdej porze dnia. Oszczędności czasu służą krótsze i cyfrowe ścieżki zakupowe, czy bardziej spersonalizowana oferta sklepów.

Z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak nasi klienci reagują na oferowane przez nas usługi i możemy potwierdzić duże zainteresowanie zakupami online. Co nas bardzo cieszy to fakt, iż otrzymujemy pozytywne oceny zarówno w odniesieniu do jakości usług, cen produktów oraz samej oferty produktowej dostępnej w naszej sprzedaży online.

Kanał e-grocery działa na bardzo niskiej marży, często na granicy opłacalności (m.in. Barbora była zmuszona wycofać się z polskiego rynku). Jakie działania trzeba wdrożyć, żeby ten biznes był bardziej opłacalny?

S.T.: Nasze marże jako detalisty zawsze były niskie, co jest częścią naszego modelu biznesowego. W odniesieniu do kanału e-grocery przez cały czas jesteśmy na etapie inwestowania. Ważnym elementem, nad którym aktualnie pracujemy, jest automatyzacja procesu kompletacji zamówień, co w dużej mierze ma ułatwić nam optymalizację i skalowanie biznesu on-line naszej sieci.

Dziękujemy za rozmowę.

Idź do oryginalnego materiału