- Algorytmy są coraz bardziej wyrafinowane, analizując w jakich momentach potrzebujemy określonych dawek przyjemności i rozrywki, i jakiego typu. Są w stanie wyczuć nasze potrzeby, przedstawiając interesujące nas treści, a my szukamy tego końca, do którego nigdy nie dochodzimy - mówił Konrad Maj, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS.
Podczas dyskusji pt. “Telefon jak narkotyk. Jak chronić dzieci przed uzależnieniem od algorytmów i urządzeń cyfrowych?” pod patronatem Grupy Agora Dorota Głowacka z Fundacji Panoptykon zwracała uwagę na celowe wykorzystywanie mechanizmów uzależniających m.in. w serwisach społecznościowych:
- Usługi są projektowane w taki sposób, żebyśmy spędzali tam jak najwięcej czasu. Warto podkreślić, iż nie jest to przypadkowa cecha tego produktu, który oparty jest na eksploatacji naszej uwagi, a także naszych danych - mówiła.
Ekspertki i ekspert przedstawili także propozycje działań, które państwo powinno prowadzić, aby chronić młode pokolenia i uczyć je świadomego korzystania z technologii cyfrowych.
- Przyjęliśmy błędne założenie, iż wszystko, co człowiek wymyśli, jest na pewno dla nas adaptowalne i będzie nam służyło. A my korzystamy z produktów technologicznych, a nie z czystej technologii, w której tak naprawdę jesteśmy towarem. Potrzebujemy zmian systemowych, ale musi za nimi iść również zmiana społeczna, aby zakazy nie były martwe - podsumowała Magdalena Bigaj z Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.
Nagranie z panelu dostępne jest na stronie Wyborcza.pl - https://wyborcza.pl/7,82983,31478428,telefon-jak-narkotyk-jak-chronic-dzieci-przed-uzaleznieniem.html
Międzynarodowy Kongres Ekonomii Wartości Open Eyes Economy Summit (OEES) to wydarzenie społeczno-gospodarcze, które jest kulminacją całorocznej pracy intelektualnej i organizacyjnej ruchu Open Eyes Economy. Grupa Agora oraz jej media – Radio ZET, Radio TOK FM, “Gazeta Wyborcza”, Wyborcza.pl, Wyborcza.biz oraz Gazeta.pl objęły patronatem medialnym tegoroczny kongres OEES 2024.