TBM Katarzyna wznowiła drążenie tunelu w Łodzi, który połączy Dworzec Fabryczny ze stacjami Kaliska i Żabieniec. Tunel średnicowy w Łodzi to najważniejsza inwestycja PKP PLK, której koszt wynosi około 2 miliardy złotych. Celem tego gigantycznego projektu jest otwarcie aglomeracji łódzkiej na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i podmiejskie.
Rozpoczęcie drążenia tunelu
TBM Katarzyna (większa z dwóch maszyn drążących) wyruszyła z bloku postojowego zlokalizowanego w rejonie ulicy Mielczarskiego, tuż za przystankiem Łódź Polesie. Do tej pory TBM Katarzyna wydrążyła około 1 km z planowanych 2,3 km tunelu, co stanowi około 45% zaawansowania prac. Maszyna zatrzymała się wcześniej, aby wykonawca inwestycji, firma PBDIM, mógł wzmocnić tunel średnicowy pod budynkami mieszkalnymi w centrum Łodzi.
Wzmocnienie gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu było kluczowym elementem bezpieczeństwa, gdyż aż 28 z tych budynków znajduje się w złym i awaryjnym stanie technicznym. Budowa tzw. szachtów, czyli technologicznych wykopów o głębokości około 7-9 metrów i średnicy 13 metrów, była niezbędna. W szachtach specjalistyczne maszyny przeprowadzają iniekcje cementowe, wzmacniając podłoże i minimalizując wpływ drążenia na budynki. Na odcinku Łódź Polesie – Łódź Śródmieście – Łódź Fabryczna powstanie 15 takich szachtów.
Lokatorzy nieruchomości znajdujących się na trasie tunelu będą tymczasowo relokowani, aby zapewnić ich bezpieczeństwo. Na odcinku między przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście relokacja obejmie około 900 lokatorów z 26 adresów. Relokacja pierwszej grupy mieszkańców nastąpi w pobliskich hotelach. Lokatorzy będą mieli zapewniony nocleg i wyżywienie, a ich mieszkania będą chronione przez 24 godziny na dobę. Kolejne grupy mieszkańców będą informowane o planowanej relokacji z wyprzedzeniem.
Postępy TBM Faustyny
Oprócz Katarzyny, tunel średnicowy w Łodzi drąży również mniejsza TBM Faustyna, która kontynuuje prace na odcinku o długości około 750 metrów. Faustyna drąży trzeci z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Faustyna wykonała już ponad 670 metrów tunelu i aktualnie drąży pod Al. Włókniarzy. Do przystanku Koziny dotrze na początku lipca.
Maszyna TBM Faustyna wybuduje jeszcze jeden tunel o długości 696 metrów, łączący przystanek Łódź Koziny z komorą przy al. Unii Lubelskiej. Wykonawca systematycznie realizuje prace przy budowie trzech podziemnych przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Na przystanku Polesie, po przejściu dużej maszyny TBM, prowadzone są prace wykończeniowe płyty dennej na głębokości 26 metrów. Na przystanku Śródmieście budowane są ściany szczelinowe, a na Kozinach trwa wybieranie ziemi na najniższym poziomie przystanku -3, gdzie budowana jest kołyska dla mniejszej tarczy TBM Faustyny.
Przy Dworcu Fabrycznym realizowane są prace nad budową ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM. Projekt zakłada połączenie stacji Łódź Fabryczna z Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, co umożliwi kursowanie pociągów przez centrum miasta.
Znaczenie tunelu dla połączeń krajowych
Tunel średnicowy w Łodzi to projekt realizowany w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, którego celem jest udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T). Projekt ten jest kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, który stanie się dworcem przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą kursowały pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód – zachód oraz północ – południe.
PKP PLK złożyły wniosek o fazowanie projektu, co oznacza podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 roku ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Termin zakończenia budowy tunelu oraz rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 roku. Uruchomienie pociągów przewiduje się na rozkład jazdy od grudnia 2026 roku.
Budowa tunelu pod centrum Łodzi to najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce, która zasypie lukę komunikacyjną, funkcjonującą od XIX wieku. Dzisiaj rusza jej kolejny etap, a więc wznowienie drążenia większego, dwutorowego podziemnego przejścia kolejowego pod miastem. Odkąd zapewniliśmy stabilne finansowanie projektu oraz określiliśmy jego harmonogram, pracę nad budową tunelu, a adekwatnie pięciu tunelów pod Łodzią nabrały wreszcie tempa. Możemy mówić o zaawansowaniu projektu na poziomie 67% — powiedział na miejscu budowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Realizacja prac na tak ważnym projekcie z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa jest priorytetem dla PKP PLK. Projekt ten jest niezwykle skomplikowany, realizowany pod centrum miasta i w trudnym terenie, co stanowi dodatkowe wyzwania dla wykonawców.
A oni dalej kopią! Potężna Faustyna już zabiera się za kolejny tunel w Łodzi
Znajdziesz nas w Google News