Spółka PKP Cargo Terminale oficjalnie uruchomiła centrum logistyczne w Karsznicach (woj. łódzkie). To najnowocześniejszy obiekt tego typu zarówno w Polsce, jak i Europie. Inwestycja kosztowała 128 mln zł.
Terminal Multimodalny Zduńska Wola – Karsznice powstał na obszarze zajmującym ok. 13 hektarów. Docelowo ma obsługiwać choćby 500 tys. kontenerów rocznie. W jego skład wchodzi m.in. plac składowy o powierzchni 33 tys. m2.Jest wyposażony w systemy odpowiedzialne za optymalizację procesów logistycznych np. automatyczną identyfikację kontenerów, rozpoznawanie potencjalnych uszkodzeń i elektroniczną obsługę zleceń, a także przydzielania slotów dla składów kolejowych oraz samochodów ciężarowych.
„Dziś z dumą otwieramy Terminal Multimodalny Zduńska Wola – Karsznice, który stanowi najważniejszy element naszej strategii rozwoju. Dzięki kompleksowej sieci terminali logistycznych budujemy przewagę konkurencyjną i spełniamy oczekiwania naszych Partnerów i Klientów. w tej chwili korzystamy z 25 terminali przeładunkowych, w tym siedmiu o charakterze intermodalnym lub łączących funkcje terminalu intermodalnego i konwencjonalnego. Terminal, zlokalizowany niemalże w geograficznym centrum Polski, leży na przecięciu wszystkich istotnych szlaków transportowych. Jego działalność znacznie poszerzy możliwości świadczenia kompleksowych usług logistycznych dla przedsiębiorstw różnych branż” – podkreślał Dariusz Seliga, prezes PKP CARGO.
Zakres usług realizowanych przez nowoczesny terminal obejmuje m.in.:
- przeładunek oraz składowanie kontenerów zarówno próżnych, jak i ładownych z przesyłką neutralną i niebezpieczną
- przeładunek i składowanie naczep, nadwozi wymiennych oraz kontenerów w tym kontenerów chłodni, z towarem neutralnym, niebezpiecznym i w stanie próżnym, a także tank kontenerów
- paletyzację, konfekcjonowanie oraz dekonfekcjonowanie towarów z kontenerów
Obiekt jest umiejscowiony na skrzyżowaniu szklaków kolejowych łączących Bałtyk z Adriatykiem i szlaku biegnącego z Chin w kierunku Europy, a także w pobliżu drogi ekspresowej S8. Tym samym wpisuje się w transeuropejską sieć transportowa – TEN-T. Lokalizacja niedaleko Łodzi zapewnia bardzo dobry poziom skomunikowania drogowego we wszystkich kierunkach, dzięki pobliskim węzłom A1/A2, A1/S14, S8/S14 oraz S8/A2.
„Terminal zapewni kompleksową obsługę połączeń kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku, łącząc go z portami bałtyckimi oraz całym regionem środkowoeuropejskim” – powiedziała Hanna Jażdżyk, prezes PKP CARGO Terminale.
Przedsięwzięcie zostało zainicjowane przez powiat zduńskowolski we współpracy z samorządami miasta i gminy Zduńska Wola, gminy Sędziejowice i Łask oraz powiatem łaskim. Samorząd Zduńskiej Woli przygotował dokumentację techniczną niezbędną do budowy portu, program funkcjonalno-użytkowy, a także wniosek o unijne dofinansowanie. Opracowanie dokumentacji pochłonęło ok. 2 mln zł. W 2020 r. przekazano je PKP Cargo. Następnie kolejowa spółka podjęła starania o dotację ze środków Unii Europejskiej na rozpoczęcie budowy terminalu.
Budowa nowego terminalu multimodalnego kosztowała 128 mln zł. Inwestycja została dofinansowana kwotą 51,7 mln ze środków unijnych w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Więcej informacji o Terminalu Multimodalnym Zduńska Wola – Karsznice można znaleźć:
- Dofinansowanie na budowę terminala w Zduńskiej Woli Karsznicach zwiększone o 5,7 mln zł
- 123 mln zł będzie kosztować budowa terminalu przeładunkowego w Zduńskiej Woli
- Są pieniądze na budowę terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli
- Wykonawca terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli–Karsznicach wybrany
- Terminal multimodalny w Zduńskiej Woli–Karsznicach otwarto oferty
Autor: Damian Malesza
Fot. zdunskawola.pl