Polska, odgrywająca coraz większą rolę w globalnym handlu zbożem, szykuje się na kolejny krok w rozwoju sektora eksportowego. W odpowiedzi na rosnącą produkcję zbóż i potrzeby związane z tranzytem międzynarodowym, w Porcie Gdańsk powstanie nowoczesny terminal zbożowy. Inwestycja stanie się kluczowym elementem strategii zwiększania zdolności przeładunkowych i magazynowych, wspierając rozwój polskiego rolnictwa i handlu.
Powstanie terminal zbożowy w Porcie Gdańsk
W tym roku polska produkcja zbóż osiągnęła niemal 36 mln ton, podczas gdy krajowe zużycie wyniosło 25 mln ton. Nadwyżki zboża trafiają na rynki międzynarodowe, co czyni Polskę ważnym graczem w eksporcie zboża. Aby sprostać dynamicznie rosnącym potrzebom, infrastruktura w polskich portach wymaga modernizacji i rozbudowy. Remedium na bolączki związane z ograniczonym eksportem ma być terminal zbożowy, który powstanie w Porcie Gdańsk.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister Arkadiusz Marchewka ogłosili powstanie nowego terminalu na konferencji prasowej. Inwestycja będzie realizowana przez Port Gdański Eksploatacja (PGE), część Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG).
Będzie to inwestycja realizowana w stu procentach przez spółkę należącą do Skarbu Państwa. Została poprzedzona rzetelnymi analizami tego, co dzieje się aktualnie na rynku. W ostatnich latach zdecydowanie zwiększa się liczba statków średniej wielkości, które transportują zboże, więc te nabrzeża spółki Port Gdański Eksploatacja zostały przeznaczone do obsługi takich statków – podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Inwestycja obejmie zarówno infrastrukturę lądową, jak i wodną, co umożliwi obsługę większych statków o nośności do 36 tys. ton. W ramach projektu powstanie dziewięć nowych magazynów, co pozwoli zwiększyć pojemność do 152 tys. ton rocznie. Obecna przepustowość, wynosząca 0,7 mln ton rocznie, wzrośnie do imponujących 2,9 mln ton.
W Porcie Gdańsk powstanie terminal zbożowy. Zrealizuje go największy operator portu – spółka Port Gdański Eksploatacja.
To będzie terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości i dużych zdolnościach przeładunkowych. Tutaj powstaną także magazyny, których pojemność… pic.twitter.com/N9SuDnFbeN
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) December 2, 2024
Terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko zboża
Terminal zbożowy w Porcie Gdańsk będzie zlokalizowany na dwóch nabrzeżach. Na nabrzeżu wiślanym powstanie pięć magazynów zbożowych, z kolei na nabrzeżu szczecińskim, w miejscu dawnego terminalu kontenerowego zostaną wybudowane cztery magazyny. Łączna długość tych nabrzeży wynosi 1,9 km, co czyni je jednym z najbardziej zaawansowanych punktów przeładunkowych w regionie.
Nabrzeża zostaną wzmocnione i pogłębione, co pozwoli na przyjęcie większych jednostek. W ramach inwestycji zaplanowano zakup dźwigów i urządzeń przeładunkowych, co podniesie efektywność pracy terminalu. Równie ważna będzie modernizacja połączeń komunikacyjnych, która zapewni sprawną obsługę transportową.
Wprowadzenie nowych systemów informatycznych do zarządzania terminalem zbożowym pozwoli na automatyzację procesów, takich jak awizacja i inspekcja ładunków. Dodatkowo inwestycje te mają charakter uniwersalny – terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko zboża, ale również pasze, śrutę i inne towary wymagające specjalnych warunków przechowywania.
Tworzymy nowy potencjał przeładunkowy @PortGdanskZMPG.
Na wspólnej konferencji ministra infrastruktury @DariuszKlimczak i wiceministra @A_Marchewka wspólnie z szefem rządu @donaldtusk przedstawiliśmy szczegóły Agro Terminala – nowego portu zbożowego, który powstanie w… pic.twitter.com/mxhVZvL8MH
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) December 2, 2024
Lepsze warunki dla rolników
Nowy terminal zbożowy w Porcie Gdańsk oznacza lepsze ceny zboża dla rolników oraz wysoką jakość usług przeładunkowych. Jak podkreślił minister Dariusz Klimczak, kluczowa jest przepustowość, która wpływa na cały łańcuch logistyczny.
Mamy dzisiaj możliwości przeładunkowe większe niż możliwości eksportowe, natomiast kluczem jest przepustowość. o ile będziemy mieć dużą przepustowość, to także będzie bardzo dobra cena dla rolnika i wysoka jakość świadczonych usług. To jest niezwykle ważne dla branży agro, nie tylko dla producentów zboża – podkreślił minister Dariusz Klimczak.
Rozwój portów w Polsce to także odpowiedź na potrzeby związane z tranzytem zboża z Ukrainy. Dzięki zwiększonej pojemności magazynowej i usprawnieniom logistycznym, Polska stanie się strategicznym punktem na mapie europejskiego handlu zbożem.
Port przeładunkowy na Wiśle będzie kosztował krocie! Ale czego się nie robi dla rozwoju