TINES Rail podczas uroczystej gali zorganizowanej w ramach XVI edycji konferencji „Infrastruktura Polska i Budownictwo”, został nagrodzony w kategorii „Lider technologii – materiały budowlane”. Kapituła Konkursowa przyznała to wyróżnienie producentowi kolejowej nawierzchni bezpodsypkowej, wyznaczającemu nowe standardy w zakresie innowacyjnych materiałów, trwałości i efektywności rozwiązań stosowanych w budownictwie.
Jednym z kamieni milowych osiągniętych przez TINES było wprowadzenie na polski rynek systemowych rozwiązań stosowanych w bezpodsypkowych konstrukcjach nawierzchni torowych. Nagroda przyznana została za system przytwierdzenia typu TINES® EBS, a inaczej szynowe podpory blokowe w otulinie. Ten modelowy przykład uwidacznia, iż rozwój Kolei Dużych Prędkości (w tym również budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego) stwarza niepowtarzalną możliwość dynamicznego rozwoju polskich przedsiębiorstw, wdrażania nowatorskich rozwiązań oraz wzmocnienia całej krajowej branży budowlanej.
Technologia to dla nas nie tylko narzędzie, ale również kierunek rozwoju. Stawiamy na innowacje podnoszące jakość infrastruktury, wpływające na jej trwałość i zrównoważony rozwój. Przyznane przez Kapitułę Konkursową wyróżnienie to sygnał dla naszego zespołu, iż nasza praca i podejście do projektowania nowoczesnych rozwiązań są doceniane w branży. – powiedział prezes TINES Rail, Tomasz Szuba.
W ramach planów rozwojowych dotyczących budowy kolei dużych prędkości w Polsce podjęliśmy decyzję o dostosowaniu systemu TINES® EBS do ponadstandardowych wymagań przedstawionych w najnowszej aktualizacji normy dla systemów przytwierdzeń: PN-EN 13481-5:2022-12. Dokument nie został do tej pory ujęty na Liście Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie adekwatnych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei. Przed przystąpieniem do planu badawczego spółka uzyskała pewność na zgodność nowego dokumentu z wymaganiami normy z listy Prezesa UTK: PN-EN 13481-5+A1:2017-04. Przeprowadzone prace nad rozwojem rozwiązania, potwierdzone badaniami typu w Instytucie Kolejnictwa wykazały, iż system przytwierdzeń spełnia wymagania określone w specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych adekwatnych dla systemu przytwierdzeń kategorii C i D dla obydwu przedstawionych wersji dokumentu.




Osiągnięcia TINES można uznać za przełomowe w skali kapitału intelektualnego branży kolejowej w Polsce.
TINES Rail w 2024 roku uzyskał Opinię Techniczną – system przytwierdzenia – system TINES® EBS, Praca nr 004250, Instytut Kolejnictwa, Zakład Dróg Kolejowych i Przewozów, dnia 13 grudnia 2024 r., która rekomenduje, jako pierwsze rozwiązanie polskiego producenta:
„(…)system przytwierdzenia typu TINES® EBS w odmianach szynowych podpór blokowych w otulinie TINES® EBS i TINES® EBS-R mogą być stosowane w torach przeznaczonych do dużych prędkości pociągów (V>250 km/h).”
Opinia potwierdzona została Bezterminowym Certyfikatem Zgodności Typu nr IK/CZT/027/2024/V01 dla typu budowli system przytwierdzenia typu TINES® EBS, Instytut Kolejnictwa, Ośrodek Jakości i Certyfikacji, dnia 20.12.2024 r.
To wyróżnienie jest efektem wielu lat współpracy z polskimi uczelniami i instytutami badawczo-naukowymi. Wszystkie materiały i technologie są rozwijane w Polsce, co wzmacnia gospodarkę i promuje krajową myśl techniczną. System TINES® EBS staje się kluczowym elementem w rozwoju projektów, takich jak budowa kolei dużych prędkości w Polsce.
Zobacz również: