To będzie najdłuższy tunel drogowy w Polsce! Kto zbuduje nową obwodnicę Szczecina?

1 miesiąc temu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetargi na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS). Projekt, który stanie się częścią drogi ekspresowej S6, obejmuje budowę blisko 50-kilometrowej trasy. W ramach inwestycji powstanie także najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

Ogłoszono przetarg na najdłuższy tunel w Polsce

Inwestycja jest podzielona na trzy odcinki: Kołbaskowo–Dołuje, Dołuje–Police oraz Police–Goleniów, i ma być realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości, a w ramach inwestycji powstanie też 5 km tunel pod Odrą w rejonie Polic. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, iż budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina jest jedną z najważniejszych decyzji inwestycyjnych w zakresie infrastruktury drogowej w ostatnich latach.

To jest jedna z najważniejszych decyzji inwestycyjnych – jeżeli chodzi o drogi krajowe – jakie Ministerstwo Infrastruktury podjęło w tym roku. Na tę decyzję czekało wielu mieszkańców województwa zachodniopomorskiego i nie tylko. Czekali na to zwykli obywatele, ale także czekała gospodarka i przedsiębiorcy – powiedział minister Dariusz Klimczak.

GDDKiA

Wykonawców czekają projekty wykonawcze i roboty budowlane

Wyłonieni w przetargu wykonawcy będą musieli opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Na odcinku Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km) zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych, 18 obiektów mostowych, w tym ośmiu przejść dla zwierząt, oraz Obwodu Utrzymania Drogi. Trasa rozpocznie się w Kołbaskowie, gdzie połączy się z obwodnicą Przecławia i Warzymic oraz autostradą A6. Odcinek przebiegnie przez tereny na wschód od Będargowa, z nowym węzłem Będargowo, a następnie przecina linię kolejową Szczecin–Stobno. Kolejnym kluczowym punktem będzie węzeł Dołuje, łączący S6 z obwodnicą Mierzyna.

Fragment Dołuje – Police (11,9 km) obejmie dwa węzły drogowe, 14 mostów oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Sławoszewo. Szczególnie istotne będą nowe węzły Dobra oraz Tanowo, które usprawnią połączenia z lokalnymi drogami, w tym DW114.

Najdłuższy odcinek inwestycji, czyli Police – Goleniów (23,4 km), rozpocznie się od węzła Police, zlokalizowanego przy ul. Kuźnickiej. Na tym odcinku powstaną dwa nowe węzły, a tunel pod Odrą – z dwoma nawami drążonymi maszyną TBM – stanie się jego kluczowym elementem. Jednocześnie będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Ponadto rozbudowany zostanie Węzeł Goleniów Północ, co umożliwi płynne połączenie z istniejącymi drogami S3 i S6. Zakończenie prac w przypadku pierwszych dwóch etapów zaplanowano na 2028 rok. Z kolei odcinek Police – Goleniów zostanie oddany do użytku w 2032 roku.

Budowa obwodnicy odciąży trasy wokół Szczecina

Budowa obwodnicy znacząco poprawi skomunikowanie Szczecina i okolic z resztą Polski. Nowa trasa odciąży trasy A6, S3 i S6, które w tej chwili obsługują ruch wokół Szczecina od południa i wschodu. Latem, ze względu na duże natężenie ruchu, na istniejących trasach regularnie tworzą się zatory. Zachodnia obwodnica domknie „ring” wokół aglomeracji szczecińskiej, co znacząco przyczyni się do płynności ruchu w regionie. Szczególną korzyść odczują mieszkańcy Polic – czas przejazdu do węzła Goleniów Północ skróci się z obecnych 58 km do zaledwie 23 km.

Kluczową część projektu stanowić będzie 5-kilometrowy tunel pod Odrą. Obiekt będzie dwururową konstrukcją o średnicy zewnętrznej prawie 15 metrów. Jego jezdnia zostanie poprowadzona na głębokości do 45 metrów, a maksymalna głębokość obiektu wyniesie 51 metrów. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 metrów, a wzdłuż obiektu powstanie 19 przejść ewakuacyjnych, które zapewnią bezpieczeństwo użytkowników. Prace nad tunelem to największe wyzwanie technologiczne całej inwestycji, co sprawia, iż ten odcinek zostanie ukończony jako ostatni – do 2032 roku. Po ukończeniu będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

GDDKiA

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina to inwestycja, która przekształci układ komunikacyjny całego regionu. Oprócz ulepszenia ruchu wokół Szczecina, projekt otworzy nowe możliwości dla rozwoju gospodarczego i poprawi komfort życia mieszkańców. Wielokrotnie przekładane plany wreszcie nabierają realnych kształtów, a start przetargów to pierwszy krok w kierunku realizacji tej długo oczekiwanej drogi.

Nasz region został wreszcie dostrzeżony przez rząd. Ta droga otworzy zupełnie nowy rozdział w historii Szczecina. Czekaliśmy na nią od 30 lat. Dzisiaj proces inwestycyjny wreszcie rusza – powiedział pochodzący ze Szczecina wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

GDDKiA z hattrickiem! Trzy różne województwa i trzy nowe obwodnice

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału