Polska firma Budimex rozpoczęła budowę kolejnego odcinka autostrady D35 w Czechach. Nowy odcinek Džbánov – Litomyšl ma być przejezdny od stycznia 2027 roku i będzie łączył się na zachodzie z już istniejącą obwodnicą Vysoké Mýto.
Budimex rozpoczął budowę autostrady w Czechach
Nowy odcinek będzie częścią autostrady D35 między węzłami drogowymi Sedlice i Mohelnice. Po ukończeniu autostrada D35, wraz z autostradą D11, ma stać się alternatywną trasą dla przeciążonej autostrady D1. Koszt budowy nowego odcinka wyniesie 3,45 miliarda koron (ok. 578 mln zł).
Odcinek o długości 7,6 kilometra będzie również pierwszą autostradą w Czechach, którą wykona polska firma. Budimex wygrał również przetarg na budowę D11 z Trutnova w Czechach do granicy z Polską. Wynik ten został zakwestionowany przez stowarzyszenie prowadzone przez firmę MI Roads.
Autostrada D35 jest priorytetem naszego rządu. Prace nad autostradą D35 będą w tym roku znacząco wzmacniane. Już w lutym rozpoczęliśmy budowę odcinka między Křelovem a Slavonínem koło Ołomuńca, a jeszcze w kwietniu rozpoczniemy prace nad odcinkiem między Ostrovem a Vysokým Mýtem. Autostrada D35 to projekt o znaczeniu krajowym i europejskim, który odciąży autostradę D1 oraz lokalne drogi. Do końca bieżącego roku stanie się największym drogowym placem budowy w Europie Środkowej, ponieważ pracować będziemy równocześnie na 64 kilometrach tego kluczowego ciągu komunikacyjnego – mówi minister transportu Martin Kupka.
Oficjalnie rozpoczęliśmy budowę odcinka autostrady D35 Džbánov – Litomyšl o długości 7,6 km. Projekt zakończy się do 2027 r. Koszt inwestycji wynosi 3,423 mld CZK (580 mln PLN).#Budimex #D35 #Czechy pic.twitter.com/yoJ0a2k7pa
— Budimex SA (@BudimexSA) April 9, 2024
Autostrada D35 odciąży lokalne drogi
Cała autostrada D35 od Hradec Králové do Jičínu ma być gotowa do roku 2028. Warto jednak zaznaczyć, iż przygotowania do budowy autostrady D35 w ostatnich latach znacząco przyspieszyły.
Uzyskaliśmy setki opinii i decyzji, wykupiliśmy działki, uzyskaliśmy decyzje o lokalizacji oraz pozwolenia na budowę. Teraz wszystko zmierza ku temu, aby cała autostrada D35 została ukończona w ciągu sześciu lat. Brak autostrady spowoduje szczególne utrudnienia dla mieszkańców miejscowości przy drodze I/35. Dzięki autostradzie D35 obciążenie komunikacyjne spadnie, poprawiając jakość życia mieszkańców. Spodziewamy się także znacznego spadku liczby wypadków – powiedział dyrektor generalny ŘSD Radek Mátl.
Trasa budowanego przez Polaków odcinka zaczyna się za węzłem drogowym Džbánov, gdzie łączy się z już budowanym odcinkiem autostrady D35 Vysoké Mýto – Džbánov. Droga poprowadzona zostanie przez rozproszone osiedla na zachód od drogi I/35. Między miejscowościami Hrušová a Cerekvice nad Loučnou przetnie drogę I/35, a następnie pobiegnie przez pagórkowaty teren do Litomyšli. Koniec trasy będzie znajdować się na północny wschód od miejscowości Řídký, gdzie droga połączy się z kolejnym planowanym odcinkiem autostrady Litomyšl – Janov.
Ależ inwestycja! Nowy gdański terminal już niemal na półmetku
Znajdziesz nas w Google News